تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره لقمان
آیه 22
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمَن يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَي اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَي وَإِلَي اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (22)
ترجمه :
و هر كس روى خود را (به حقيقت) به سوى خدا كند، در حالى كه نيكوكار باشد، پس بى ترديد به دستگيره (و رشته ) محكمى چنگ زده، و پايان همه كارها به سوى اوست.
نکته ها:
در قرآن يكصد و چهل مرتبه، كلماتى از ريشه «سِلْم» بكار رفته و واژه هايى همچون سلام، اسلام و مسلم از اين مادّه است.
در آيه قبل خوانديم كه گروهى از مردم به نياكان منحرف خود دل بسته وبه آنان رومى كنند؛ در اين آيه مى خوانيم: نيكان و پاكان، به خداى متعال دل مى بندند و به سوى او رو مى كنند.
در آيه قبل، دعوت شيطان از مردم و كشاندن آنان به سوى دوزخ مطرح شد؛ اين آيه راه نجات از وسوسه هاى شيطان را تسليم خدا شدن و انجام كار نيك مى داند.
تسليم غير خدا بودن، بردگى و اسارت است، ولى تسليم خدا بودن، آزادى و رشد است. چنانكه قرآن مى فرمايد: «فمَن اَسلم فاولئك تَحَرَّوا رَشَداً»(315) راستى اگر تمام هستى تسليم خدايند، چرا ما نبايد تسليم او باشيم؟! قرآن مى فرمايد: «أ فغير دين اللّه يبغون و له اسلم مَن فى السّموات و الارض»(316) آيا به سراغ غير خدا مى رويد در حالى كه هر كس در آسمان ها و زمين است، تسليم اوست.
خداوند، فرمانِ تسليمِ بشر را صادر فرموده است، «فله اَسلِموا»(317) پيامبر نيز بايد تسليم خدا باشد، «اُمرت أن أكون أوّل من أسلم»(318) در اين آيه نيز مى فرمايد: «و مَن يُسلم وجهه الى اللّه و هو محسن فقد استمسك بالعروة الوثقى» هر نيكوكارى كه خالصانه جهت گيرى الهى داشته باشد، به ريسمان محكمى چنگ زده است. در آيه اى ديگر مى خوانيم: «مَن اَسلم وجهه للّه و هو محسن فله أجره عند ربّه»(319) نيكوكارى كه خالصانه، تسليم خدا باشد، پاداشى تضمين شده دارد. يا مى خوانيم: «و مَن أحسن ديناً ممّن اَسلم وجهه للّه»(320) چه كسى بهتر است از آنكه خود را تسليم خدا كرده است.
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره لقمان
آیه 22
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمَن يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَي اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَي وَإِلَي اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (22)
ترجمه :
و هر كس روى خود را (به حقيقت) به سوى خدا كند، در حالى كه نيكوكار باشد، پس بى ترديد به دستگيره (و رشته ) محكمى چنگ زده، و پايان همه كارها به سوى اوست.
نکته ها:
در قرآن يكصد و چهل مرتبه، كلماتى از ريشه «سِلْم» بكار رفته و واژه هايى همچون سلام، اسلام و مسلم از اين مادّه است.
در آيه قبل خوانديم كه گروهى از مردم به نياكان منحرف خود دل بسته وبه آنان رومى كنند؛ در اين آيه مى خوانيم: نيكان و پاكان، به خداى متعال دل مى بندند و به سوى او رو مى كنند.
در آيه قبل، دعوت شيطان از مردم و كشاندن آنان به سوى دوزخ مطرح شد؛ اين آيه راه نجات از وسوسه هاى شيطان را تسليم خدا شدن و انجام كار نيك مى داند.
تسليم غير خدا بودن، بردگى و اسارت است، ولى تسليم خدا بودن، آزادى و رشد است. چنانكه قرآن مى فرمايد: «فمَن اَسلم فاولئك تَحَرَّوا رَشَداً»(315) راستى اگر تمام هستى تسليم خدايند، چرا ما نبايد تسليم او باشيم؟! قرآن مى فرمايد: «أ فغير دين اللّه يبغون و له اسلم مَن فى السّموات و الارض»(316) آيا به سراغ غير خدا مى رويد در حالى كه هر كس در آسمان ها و زمين است، تسليم اوست.
خداوند، فرمانِ تسليمِ بشر را صادر فرموده است، «فله اَسلِموا»(317) پيامبر نيز بايد تسليم خدا باشد، «اُمرت أن أكون أوّل من أسلم»(318) در اين آيه نيز مى فرمايد: «و مَن يُسلم وجهه الى اللّه و هو محسن فقد استمسك بالعروة الوثقى» هر نيكوكارى كه خالصانه جهت گيرى الهى داشته باشد، به ريسمان محكمى چنگ زده است. در آيه اى ديگر مى خوانيم: «مَن اَسلم وجهه للّه و هو محسن فله أجره عند ربّه»(319) نيكوكارى كه خالصانه، تسليم خدا باشد، پاداشى تضمين شده دارد. يا مى خوانيم: «و مَن أحسن ديناً ممّن اَسلم وجهه للّه»(320) چه كسى بهتر است از آنكه خود را تسليم خدا كرده است.
۲.۰k
۰۶ تیر ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.