بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
1- برای ما نیز مشخص نشد که سند انتساب این بیان به نیچه کدام است؟ چرا که در فضای مجازی، هرمطلبی رابه نام هرکسی که بخواهند منتشر میکنند! البته در مقام پاسخ، مهم نیست که این سخن را چه کسی گفته؟!
2- مگر نیچه یا هر کافر دیگری،آن دنیا و در آتش جهنم سوختن ظالمان را قبول دارند که راجع چگونگی ها،حکمتها وسودو زیانهایش چون و چرا می نمایند؟!
آیا او به حشر، آن دنیا، قیامت، حساب و کتاب، ثواب و عقاب، و بهشت و جهنم اعتقاد دارد و حالا فقط برایش فقط فایدۀ سوختن ظالمان برای مظلومان روشن نشده است؟!
باید عوامی در نامگرایی را کنارگذاشت؛ صرف این که نام نیچه یا هر شخصیت مشهور دیگری آورده شود،دلیل نمیشودکه نظرش مهم، منطقی و درست باشد!
روشن نشدن یک مطلب برای شخصی چون نیچه، دلیل نمیشود تا اصل موضوع در ابهام باشد. به قول حکما: عَدَمُ الوِجدانِ لا یدلُّ عَلی عَدم الوُجود، یعنی: نشناختن، دلیل بر وجود نداشتن نیست. اگر مطلبی برای کسی روشن نشده است، باید خودش برود مطالعه کند تا برایش روشن شود، نه این که از موضع تکبر بگوید: هنوز برای من روشن نشده است و دیگران خود را موظف بدانند که پاسخ دهند!
بنابراین،اگر کسی مدعی شود:چون من حقیقت امری را ندانستم، نفهمیدم و برای من روشن نشده، پس کلاً نامعلوم و مبهم است!، نشان از جهل و تکبرش دارد که خودش را ملاک گرفته است!
نیچه یا هر کسی که چنین میگوید، مسئله را مادی و آن هم بسیار سطحی در نظر گرفته است.او گمان دارد که مجازاتِ مجرم حتماً باید سودی ظاهری برای صاحب حق داشته باشد! و اگر این منطق درست باشد، بسیاری از مجازات های دنیوی نیز سودی برای صاحب حق ندارند؛ چنان که اعدام یا حبس ابدِ قاتل، هیچ سودی برای مقتول و حتی بازماندگانش ندارد - یا حبس متجاوز، هیچ سودی برای قربانی ندارد! و هم چنین بازداشت، محاکمه و حبس جنایتکاران جنگی، هیچ سودی برای قربانیان، مجروحان، آوارگان و ... ندارد! پس لابد باید مجازاتها کنار گذاشته شوند تا فاسدان، مجرمان، جنایتکاران و با خیال راحت به جرم خود ادامه دهند و بیفزایند!
بنابراین، مکافات عمل، چه ثواب باشد و چه عقاب و عذاب، نتیجۀ عمل خود شخص می باشد، نه پاسخ و نتیجهای به سود یا ضرر دیگران.
آیا به بهشت رفتن یک شهید، ضرری به قاتل او میرساند که به جهنم رفتن ظالم، سودی برای شهید داشته باشد؟!
قیامت، روز تُبلی السّرائر است، یعنی تمامی اسرار، آنجا آشکار میشود؛ خواه نیّات و عمل کردهای پنهانی خوب و بد باشند،و خواه نتیجۀ هر عملی که در خودش مستور میباشد و آنجا آشکار میگردد.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
1- برای ما نیز مشخص نشد که سند انتساب این بیان به نیچه کدام است؟ چرا که در فضای مجازی، هرمطلبی رابه نام هرکسی که بخواهند منتشر میکنند! البته در مقام پاسخ، مهم نیست که این سخن را چه کسی گفته؟!
2- مگر نیچه یا هر کافر دیگری،آن دنیا و در آتش جهنم سوختن ظالمان را قبول دارند که راجع چگونگی ها،حکمتها وسودو زیانهایش چون و چرا می نمایند؟!
آیا او به حشر، آن دنیا، قیامت، حساب و کتاب، ثواب و عقاب، و بهشت و جهنم اعتقاد دارد و حالا فقط برایش فقط فایدۀ سوختن ظالمان برای مظلومان روشن نشده است؟!
باید عوامی در نامگرایی را کنارگذاشت؛ صرف این که نام نیچه یا هر شخصیت مشهور دیگری آورده شود،دلیل نمیشودکه نظرش مهم، منطقی و درست باشد!
روشن نشدن یک مطلب برای شخصی چون نیچه، دلیل نمیشود تا اصل موضوع در ابهام باشد. به قول حکما: عَدَمُ الوِجدانِ لا یدلُّ عَلی عَدم الوُجود، یعنی: نشناختن، دلیل بر وجود نداشتن نیست. اگر مطلبی برای کسی روشن نشده است، باید خودش برود مطالعه کند تا برایش روشن شود، نه این که از موضع تکبر بگوید: هنوز برای من روشن نشده است و دیگران خود را موظف بدانند که پاسخ دهند!
بنابراین،اگر کسی مدعی شود:چون من حقیقت امری را ندانستم، نفهمیدم و برای من روشن نشده، پس کلاً نامعلوم و مبهم است!، نشان از جهل و تکبرش دارد که خودش را ملاک گرفته است!
نیچه یا هر کسی که چنین میگوید، مسئله را مادی و آن هم بسیار سطحی در نظر گرفته است.او گمان دارد که مجازاتِ مجرم حتماً باید سودی ظاهری برای صاحب حق داشته باشد! و اگر این منطق درست باشد، بسیاری از مجازات های دنیوی نیز سودی برای صاحب حق ندارند؛ چنان که اعدام یا حبس ابدِ قاتل، هیچ سودی برای مقتول و حتی بازماندگانش ندارد - یا حبس متجاوز، هیچ سودی برای قربانی ندارد! و هم چنین بازداشت، محاکمه و حبس جنایتکاران جنگی، هیچ سودی برای قربانیان، مجروحان، آوارگان و ... ندارد! پس لابد باید مجازاتها کنار گذاشته شوند تا فاسدان، مجرمان، جنایتکاران و با خیال راحت به جرم خود ادامه دهند و بیفزایند!
بنابراین، مکافات عمل، چه ثواب باشد و چه عقاب و عذاب، نتیجۀ عمل خود شخص می باشد، نه پاسخ و نتیجهای به سود یا ضرر دیگران.
آیا به بهشت رفتن یک شهید، ضرری به قاتل او میرساند که به جهنم رفتن ظالم، سودی برای شهید داشته باشد؟!
قیامت، روز تُبلی السّرائر است، یعنی تمامی اسرار، آنجا آشکار میشود؛ خواه نیّات و عمل کردهای پنهانی خوب و بد باشند،و خواه نتیجۀ هر عملی که در خودش مستور میباشد و آنجا آشکار میگردد.(ادامه دارد...)
۵۸۳
۱۸ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.