🔹 بسم الله الرحمن الرحیم🔹
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم🔹
🔘 آیا سنّی ها روایت من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه را قبول دارند؟ اگر قبول دارند، پس چرا با حضرت علی مخالفت و دشمنی می کنند؟
قسمت اول
🔹 جواب:
✍ بیشتر اندیشمندان اهل سنت قبول دارند که حدیث مَن کنتُ مولاه فهذا علی مولاه(1) مربوط به امام علی(علیه السلام) است. علامه امینی اسامی سی تن از محدثان اهل سنت را آورده است که این حدیث را ذکر کرده و آن را مربوط به امام علی(علیه السلام) دانسته اند.(2) برخی از مفسران اهل سنت در هنگام تفسیر آیه 67 مائده یا ایّها الرّسول بَلِّغ ما أنزل إلیک... یادآورد شده اند که شأن نزول آن امام علی(علیه السلام) بوده و حدیث من کنت مولاه... در جریان غدیر بیان شده است. سیوطی در الدرالمنثور،(3) ابوالحسن واحدی نیشابوری،(4) حافظ حکانی،(5) شهاب الدین آلوسی،(6) ابن صباغ مالکی(7)، قاضی شوکانی(8) و ... تصریح کرده اند که این آیه و حدیث مذکور مربوط به حضرت علی(علیه السلام) است. از این جهت برخی از دانشمندان اهل سنت با شیعیان اختلاف ندارند.
👈 اختلاف آنان در معنای ولایت و پیام حدیث من کنت مولاه... ظهور می کند. اهل سنت باور دارند که حادثه عظیم و تاریخی غدیر و سخنان پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) صرفاً به معنای لزوم محبت و دوستی حضرت علی(علیه السلام) است و هیچ دلالتی بر امامت و زمامداری و لزوم پیروی از ایشان ندارد و یا اگر روایت به امامت امام امیرالمومنین علی(علیه السلام) دلالت دارد، دلالت صحیح و روشن نیست.
❌ ❌ دلیل آن است که ولایت چند معنا دارد و یکی از معانی روشن آن دوستی است. بنابراین تا زمانی که به این معنا قابل حمل است، نمی توان به معنای دیگر آن تمسک جست. بر این اساس حدیث غدیر در صدد بیان لزوم محبت به علی(علیه السلام) است، نه زمامداری حضرت.❌ ❌
📕 2. علامه امینی، ج 1، ص 196 ـ 209.
📕 3. الدرالمنثور، ج 2، ص 636.
📕 4. اسباب النزول، ص 150.
📕 5. شواهد التنزیل، ج 1، ص 188.
📕 6. روح المعانی، ج 6، ص 172.
📕 7. فصول المهمه، ص27.
📕 8. فتح الغدیر، ج 3، ص 57.
#غدیر #بخون
🔘 آیا سنّی ها روایت من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه را قبول دارند؟ اگر قبول دارند، پس چرا با حضرت علی مخالفت و دشمنی می کنند؟
قسمت اول
🔹 جواب:
✍ بیشتر اندیشمندان اهل سنت قبول دارند که حدیث مَن کنتُ مولاه فهذا علی مولاه(1) مربوط به امام علی(علیه السلام) است. علامه امینی اسامی سی تن از محدثان اهل سنت را آورده است که این حدیث را ذکر کرده و آن را مربوط به امام علی(علیه السلام) دانسته اند.(2) برخی از مفسران اهل سنت در هنگام تفسیر آیه 67 مائده یا ایّها الرّسول بَلِّغ ما أنزل إلیک... یادآورد شده اند که شأن نزول آن امام علی(علیه السلام) بوده و حدیث من کنت مولاه... در جریان غدیر بیان شده است. سیوطی در الدرالمنثور،(3) ابوالحسن واحدی نیشابوری،(4) حافظ حکانی،(5) شهاب الدین آلوسی،(6) ابن صباغ مالکی(7)، قاضی شوکانی(8) و ... تصریح کرده اند که این آیه و حدیث مذکور مربوط به حضرت علی(علیه السلام) است. از این جهت برخی از دانشمندان اهل سنت با شیعیان اختلاف ندارند.
👈 اختلاف آنان در معنای ولایت و پیام حدیث من کنت مولاه... ظهور می کند. اهل سنت باور دارند که حادثه عظیم و تاریخی غدیر و سخنان پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) صرفاً به معنای لزوم محبت و دوستی حضرت علی(علیه السلام) است و هیچ دلالتی بر امامت و زمامداری و لزوم پیروی از ایشان ندارد و یا اگر روایت به امامت امام امیرالمومنین علی(علیه السلام) دلالت دارد، دلالت صحیح و روشن نیست.
❌ ❌ دلیل آن است که ولایت چند معنا دارد و یکی از معانی روشن آن دوستی است. بنابراین تا زمانی که به این معنا قابل حمل است، نمی توان به معنای دیگر آن تمسک جست. بر این اساس حدیث غدیر در صدد بیان لزوم محبت به علی(علیه السلام) است، نه زمامداری حضرت.❌ ❌
📕 2. علامه امینی، ج 1، ص 196 ـ 209.
📕 3. الدرالمنثور، ج 2، ص 636.
📕 4. اسباب النزول، ص 150.
📕 5. شواهد التنزیل، ج 1، ص 188.
📕 6. روح المعانی، ج 6، ص 172.
📕 7. فصول المهمه، ص27.
📕 8. فتح الغدیر، ج 3، ص 57.
#غدیر #بخون
۴.۱k
۱۳ مرداد ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.