بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
75 یا 95 روز : تفاوتهای تاریخی در ذکر روزهای وقوع حوادث، وقایع یا تحولات مهم، مانند تولد، رحلت، شهادت، جنگ، صلح و ... نیز ربطی به تفاوت مذاهب ندارد، بلکه اقوال است که برخی این قول را بیشتر پذیرفتهاند و برخی آن قول را. چنان که در میان منابع شیعی نیز برخی 12 ربیع الاول را سالروز میلاد رسول اعظم صلوات الله علیه و آله گفتهاند و برخی دیگر، 17 ربیع الاول را روز میلاد گفتهاند.
در مورد سالروز شهادت حضرت صدیقه کبرا، فاطمه الزهراء علیها السلام نیز اقوال متفاوت است، و البته تاریخ شناسان و حدیث شناسان، به مستندات اقوال توجه دارند.
علامه مجلسی (ره) اهل تشیع، 40 روز را به نقل از عیون المعجزات نوشته است البته نه این که تأیید کرده باشد، بلکه به نقل نوشته است.(بحار الانوار، جلد 43 صفحه 212)
حاکم نیشابوری - اهل سنت، طبق نقلی از عایشه، آن را دو ماه پس رحلت نوشته است. (المستدرک)
ابن شهر آشوب -اهل سنت مینویسد: آن حضرت (س) در روز شنبه 17 شب مانده از ربیعالاخر در سال دهم هجری در سن 17 سال و 7 ماهگی دار دنیا را وداع گفته است. یعنی می شود 72 روز – (المناقب، جلد 3 صفحه 357)
ابن طاووس- اهل تشیع نیز قول ابن شهر آشوب را ترجیح داده است. (اعلام الوری، ص 147)
شیخ کلینی - اهل تشیع، سالروز شهادت را 75 روز پس از رحلت بیان نموده است.(الکافی، ج1، ص 458)
اما در مجموع اقوال و بررسی اسناد آنها، قول 95 روز پس از رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، نزد شیعیان مقبولتر است، چرا که مستند به دو روایت معتبر به نقل از امامان باقر و صادق علیهماالسلام میباشد.(کشف الغمة، ج1، ص 553) -(دلایل الإمامة، ص 45)
طبق روایت آخر، شهادت آن بانوی مکرمه علیها السلام، روز سه شنبه، مورخ سوم جمادی الثانی میباشد.(پایان)
پاسخ قسمت دوم :
75 یا 95 روز : تفاوتهای تاریخی در ذکر روزهای وقوع حوادث، وقایع یا تحولات مهم، مانند تولد، رحلت، شهادت، جنگ، صلح و ... نیز ربطی به تفاوت مذاهب ندارد، بلکه اقوال است که برخی این قول را بیشتر پذیرفتهاند و برخی آن قول را. چنان که در میان منابع شیعی نیز برخی 12 ربیع الاول را سالروز میلاد رسول اعظم صلوات الله علیه و آله گفتهاند و برخی دیگر، 17 ربیع الاول را روز میلاد گفتهاند.
در مورد سالروز شهادت حضرت صدیقه کبرا، فاطمه الزهراء علیها السلام نیز اقوال متفاوت است، و البته تاریخ شناسان و حدیث شناسان، به مستندات اقوال توجه دارند.
علامه مجلسی (ره) اهل تشیع، 40 روز را به نقل از عیون المعجزات نوشته است البته نه این که تأیید کرده باشد، بلکه به نقل نوشته است.(بحار الانوار، جلد 43 صفحه 212)
حاکم نیشابوری - اهل سنت، طبق نقلی از عایشه، آن را دو ماه پس رحلت نوشته است. (المستدرک)
ابن شهر آشوب -اهل سنت مینویسد: آن حضرت (س) در روز شنبه 17 شب مانده از ربیعالاخر در سال دهم هجری در سن 17 سال و 7 ماهگی دار دنیا را وداع گفته است. یعنی می شود 72 روز – (المناقب، جلد 3 صفحه 357)
ابن طاووس- اهل تشیع نیز قول ابن شهر آشوب را ترجیح داده است. (اعلام الوری، ص 147)
شیخ کلینی - اهل تشیع، سالروز شهادت را 75 روز پس از رحلت بیان نموده است.(الکافی، ج1، ص 458)
اما در مجموع اقوال و بررسی اسناد آنها، قول 95 روز پس از رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، نزد شیعیان مقبولتر است، چرا که مستند به دو روایت معتبر به نقل از امامان باقر و صادق علیهماالسلام میباشد.(کشف الغمة، ج1، ص 553) -(دلایل الإمامة، ص 45)
طبق روایت آخر، شهادت آن بانوی مکرمه علیها السلام، روز سه شنبه، مورخ سوم جمادی الثانی میباشد.(پایان)
۱۳۳
۲۹ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.