دشمنی با امام زمان(ع) چگونه به وجود می آید؟ 1 (حرام خواری
دشمنی با امام زمان(ع) چگونه به وجود میآید؟ 1 (حرام خواری) بخش دوم
اشتراک با شیاطین در مال
همانطور که مال حلال، از سوی خداوند پر برکت می شود، در مال حرام نیز، دست شیاطین دخالت دارد. کسی از رسول خدا(ص) پرسید: «یا رسول اللَّه! آیا در میان مردمان کسی هست که شریک شیطان باشد؟»رسول خدا(ص) فرمودند: «آیا قول خدای عز و جل را نمی خوانی که می فرماید: «وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ؛ ای شیطان! شرکت نما با ایشان در مال ها و فرزندان ایشان»
این روایت درباره ی دو قشر از دشمنان خداست: حرام خواران و زنازادگان! این دو قشر هم سفره و شریک شیاطین هستند.
نفرین ملائک و خشم خدا
حضرترسول اکرم(ص) در جای دیگری فرمودند:«هر کس روزی حلال بخورد، فرشته ای بالای سرش می ایستد و تا هنگام فراغت او از خوردن، برایش آمرزش می طلبد و چون لقمه ای از حرام در شکم بنده قرار گیرد، همه ی فرشتگان آسمان ها و زمین او را نفرین می کنند و تا چیزی از آن لقمه در درونش باشد خدا به او نمی نگرد و هر کس لقمه ای از حرام بخورد، همانا گرفتار خشم خداست. اگر توبه کند، خدا توبه اش را می پذیرد و اگر مرگ او را در رباید و توبه نکرده باشد، آتش بر او سزاوارتر است.»
حالا فکر کنید کسی که هر روز در حال خوردن مال حرام است، اصلاً فرصتی برای خشنودی خداوند به دست میاورد؟ وقتی تاثیر یک لقمه(یعنی کمترین مقدار خوردن مال)اینقدر بزرگ باشد، حساب کنید وقتی انسانی از حرام خواری ایجاد شود و در حرام خواری رشد کند، چقدر مورد نفرت و بیزاری ملائک و خداوند است!
برنتافتن فرمان امام
آخرین مرحله از حرام خواری، ایستادن در برابر امام است. شاید بسیاری از ما خطبه ی امام حسین(ع) در روز عاشورا، خطاب به لشکر عمر بن سعد را شنیده باشیم. بیایید یک بار دیگر مرورش کنیم:
«وای بر شما! چه مانعی دارد که ساکت شوید و سخن مرا گوش کنید؟
جز این نیست که من شما را به راه هدایت دعوت می کنم، کسی که از من اطاعت کند، هدایت می شود و کسی که نافرمانی نماید، هلاک و کافر خواهد شد. شما عموماً امر مرا اطاعت نمی کنید. گوش به سخن من نمی دهید؛ زیرا شکم های شما از حرام پر شده و به قلب های شما مهر(قساوت)زده شده است. وای بر شما! آیا ساکت نمیشوید!؟ آیا نمیشنوید؟»
اسناد
.اسرا: 64.
کلینی، محمد بن یعقوب، تحفة الأولیاء (ترجمه أصول کافی) - قم، دارالحدیث، چاپ: اول، 1388 ش. ج4 ؛ ص7.
.فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین، ترجمه مهدوی دامغانی - تهران، نشر نی، چاپ: اول، 1366 ش. ص 720.
.مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، زندگانی حضرت امام حسین علیه السلام ( ترجمه جلد 45 بحار الأنوار) - تهران، اسلامیه، چاپ: سوم، 1364 ش.ص 14.
اشتراک با شیاطین در مال
همانطور که مال حلال، از سوی خداوند پر برکت می شود، در مال حرام نیز، دست شیاطین دخالت دارد. کسی از رسول خدا(ص) پرسید: «یا رسول اللَّه! آیا در میان مردمان کسی هست که شریک شیطان باشد؟»رسول خدا(ص) فرمودند: «آیا قول خدای عز و جل را نمی خوانی که می فرماید: «وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ؛ ای شیطان! شرکت نما با ایشان در مال ها و فرزندان ایشان»
این روایت درباره ی دو قشر از دشمنان خداست: حرام خواران و زنازادگان! این دو قشر هم سفره و شریک شیاطین هستند.
نفرین ملائک و خشم خدا
حضرترسول اکرم(ص) در جای دیگری فرمودند:«هر کس روزی حلال بخورد، فرشته ای بالای سرش می ایستد و تا هنگام فراغت او از خوردن، برایش آمرزش می طلبد و چون لقمه ای از حرام در شکم بنده قرار گیرد، همه ی فرشتگان آسمان ها و زمین او را نفرین می کنند و تا چیزی از آن لقمه در درونش باشد خدا به او نمی نگرد و هر کس لقمه ای از حرام بخورد، همانا گرفتار خشم خداست. اگر توبه کند، خدا توبه اش را می پذیرد و اگر مرگ او را در رباید و توبه نکرده باشد، آتش بر او سزاوارتر است.»
حالا فکر کنید کسی که هر روز در حال خوردن مال حرام است، اصلاً فرصتی برای خشنودی خداوند به دست میاورد؟ وقتی تاثیر یک لقمه(یعنی کمترین مقدار خوردن مال)اینقدر بزرگ باشد، حساب کنید وقتی انسانی از حرام خواری ایجاد شود و در حرام خواری رشد کند، چقدر مورد نفرت و بیزاری ملائک و خداوند است!
برنتافتن فرمان امام
آخرین مرحله از حرام خواری، ایستادن در برابر امام است. شاید بسیاری از ما خطبه ی امام حسین(ع) در روز عاشورا، خطاب به لشکر عمر بن سعد را شنیده باشیم. بیایید یک بار دیگر مرورش کنیم:
«وای بر شما! چه مانعی دارد که ساکت شوید و سخن مرا گوش کنید؟
جز این نیست که من شما را به راه هدایت دعوت می کنم، کسی که از من اطاعت کند، هدایت می شود و کسی که نافرمانی نماید، هلاک و کافر خواهد شد. شما عموماً امر مرا اطاعت نمی کنید. گوش به سخن من نمی دهید؛ زیرا شکم های شما از حرام پر شده و به قلب های شما مهر(قساوت)زده شده است. وای بر شما! آیا ساکت نمیشوید!؟ آیا نمیشنوید؟»
اسناد
.اسرا: 64.
کلینی، محمد بن یعقوب، تحفة الأولیاء (ترجمه أصول کافی) - قم، دارالحدیث، چاپ: اول، 1388 ش. ج4 ؛ ص7.
.فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین، ترجمه مهدوی دامغانی - تهران، نشر نی، چاپ: اول، 1366 ش. ص 720.
.مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، زندگانی حضرت امام حسین علیه السلام ( ترجمه جلد 45 بحار الأنوار) - تهران، اسلامیه، چاپ: سوم، 1364 ش.ص 14.
۳.۷k
۲۴ دی ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.