آیا خداوند از ابتدا کسی یا کسانی را عقاب می کند؟؟؟؟؟
آیا خداوند از ابتدا کسی یا کسانی را عقاب می کند؟؟؟؟؟
سوره انفال (آیه ۵۳)
ذَٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَیٰ قَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (٥٣)
خدا تغییر دهنده نعمتی که به قومی ارزانی داشته نیست تا آنکه خود ایشان تغییر دهند آنچه را که در خودشان است (با علم به اینکه) خدا شنوای دانا است.(۵۳)
عقابی که خداوند معاقبین را با آن عذاب می کند همیشه به دنبال نعمت الهی ای است که خداوند قبل از آن عقاب ارزانی داشته،
به این طریق که
نعمت را برداشته عذاب را به جایش می گذارد
و هیچ نعمتی از نعمتهای الهی به نقمت و عذاب مبدل نمی شود
مگرررررررر
بعد از تبدل محلش که همان نفوس انسانی است،
پس نعمتی که خداوند آن را بر قومی ارزانی داشته وقتی به آن قوم افاضه می شود که
در نفوسشان استعداد آن را پیدا کنند
و وقتی از ایشان سلب گشته و مبدل به نقمت و عقاب می شود که
استعداد درونیشان را از دست داده و نفوسشان مستعد عقاب شده باشد.
و این خود یک قاعده کلی است در تبدیل نعمت به نقمت و عذاب.
المیزان فی تفسیر القرآن
در نتیجه
تا فرصت داریم از نعمت های بی شمار فردی و جسمی و زمانی و اجتماعی و اعتقادی و سیاسی و فرهنگی و تمام نعمات الهی استفاده کنیم
که خدای ناکرده
اگر کفران کردیم در هر حیطه ای
ابتدا نفسمان عوض بلکه عوضی میشود
در مرحله بعد
نعمت خدا تبدیل به عذاب خواهد شد.
سوره انفال (آیه ۵۳)
ذَٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَیٰ قَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (٥٣)
خدا تغییر دهنده نعمتی که به قومی ارزانی داشته نیست تا آنکه خود ایشان تغییر دهند آنچه را که در خودشان است (با علم به اینکه) خدا شنوای دانا است.(۵۳)
عقابی که خداوند معاقبین را با آن عذاب می کند همیشه به دنبال نعمت الهی ای است که خداوند قبل از آن عقاب ارزانی داشته،
به این طریق که
نعمت را برداشته عذاب را به جایش می گذارد
و هیچ نعمتی از نعمتهای الهی به نقمت و عذاب مبدل نمی شود
مگرررررررر
بعد از تبدل محلش که همان نفوس انسانی است،
پس نعمتی که خداوند آن را بر قومی ارزانی داشته وقتی به آن قوم افاضه می شود که
در نفوسشان استعداد آن را پیدا کنند
و وقتی از ایشان سلب گشته و مبدل به نقمت و عقاب می شود که
استعداد درونیشان را از دست داده و نفوسشان مستعد عقاب شده باشد.
و این خود یک قاعده کلی است در تبدیل نعمت به نقمت و عذاب.
المیزان فی تفسیر القرآن
در نتیجه
تا فرصت داریم از نعمت های بی شمار فردی و جسمی و زمانی و اجتماعی و اعتقادی و سیاسی و فرهنگی و تمام نعمات الهی استفاده کنیم
که خدای ناکرده
اگر کفران کردیم در هر حیطه ای
ابتدا نفسمان عوض بلکه عوضی میشود
در مرحله بعد
نعمت خدا تبدیل به عذاب خواهد شد.
۲.۴k
۰۲ آذر ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.