تفسیر قرآن
پیامهای آیات 38 تا 41 سوره نجم
- كيفر و پاداش الهى عادلانه است. «لاتزر وازرة وزر اُخرى»
- به اتكاى ديگران، خود را گرفتار خلاف نكنيد كه آنان بار شما را به دوش نخواهند كشيد. «لاتزر وازرة وزر اُخرى»
- در عزل و نصب ها، انحرافات بستگان و نزديكان را به پاى مردم نگذاريد.
«لا تزر وازرة وزر اُخرى»
- هستى، ميدان تلاش و كار و نتيجه گيرى است. «و أن ليس للانسان الاّ ما سعى»
- ما مكلّف به انجام وظيفه ايم، نه حصول نتيجه. سعى و تلاش وظيفه ماست. «الاّ ما سعى»
- ايمان به بقاى عمل و نظام عادلانه كيفر و پاداش، انسان را در برابر رفتار خود، هم دلگرم و تشويق و هم محتاط و مسئول مى كند. «و انّ سعيه سوف يرى»
- هيچ عملى در هستى محو نمى شود. «سعيه سوف يرى»
- نيكوكاران در دريافت پاداش كار خود، عجله نكنند. «سوف يرى»
- دنيا، ظرفيّت جزاى كامل را ندارد و بايد قيامتى باشد تا حق مطلب ادا شود. «ثم يجزاه الجزاء الاوفى»
- اقدام انسان، با پاداش هاى بهترى پاسخ داده مى شود. «وَفّى... أوفى»
- گرچه در دنيا نيز مجازات هايى هست، امّا مجازات كامل در قيامت است. «الجزاء الاوفى»
- قيامت داراى مراحل و مواقف متعدّدى است. (از كلمه «سوف» و «ثمّ» استفاده مى شود كه مرحله شهود عمل با مرحله جزاى عمل متفاوت است.)
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- كيفر و پاداش الهى عادلانه است. «لاتزر وازرة وزر اُخرى»
- به اتكاى ديگران، خود را گرفتار خلاف نكنيد كه آنان بار شما را به دوش نخواهند كشيد. «لاتزر وازرة وزر اُخرى»
- در عزل و نصب ها، انحرافات بستگان و نزديكان را به پاى مردم نگذاريد.
«لا تزر وازرة وزر اُخرى»
- هستى، ميدان تلاش و كار و نتيجه گيرى است. «و أن ليس للانسان الاّ ما سعى»
- ما مكلّف به انجام وظيفه ايم، نه حصول نتيجه. سعى و تلاش وظيفه ماست. «الاّ ما سعى»
- ايمان به بقاى عمل و نظام عادلانه كيفر و پاداش، انسان را در برابر رفتار خود، هم دلگرم و تشويق و هم محتاط و مسئول مى كند. «و انّ سعيه سوف يرى»
- هيچ عملى در هستى محو نمى شود. «سعيه سوف يرى»
- نيكوكاران در دريافت پاداش كار خود، عجله نكنند. «سوف يرى»
- دنيا، ظرفيّت جزاى كامل را ندارد و بايد قيامتى باشد تا حق مطلب ادا شود. «ثم يجزاه الجزاء الاوفى»
- اقدام انسان، با پاداش هاى بهترى پاسخ داده مى شود. «وَفّى... أوفى»
- گرچه در دنيا نيز مجازات هايى هست، امّا مجازات كامل در قيامت است. «الجزاء الاوفى»
- قيامت داراى مراحل و مواقف متعدّدى است. (از كلمه «سوف» و «ثمّ» استفاده مى شود كه مرحله شهود عمل با مرحله جزاى عمل متفاوت است.)
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۸۸۶
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.