تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله :
راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
من لایحضر الفقیه ج4 ، ص402
هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره صافات
آیات 167 تا 170
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَإِنْ كَانُوا لَيَقُولُونَ (167)
لَوْ أَنَّ عِندَنَا ذِكْراً مِّنْ الْأَوَّلِينَ (168)
لَكُنَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ (169)
فَكَفَرُوا بِهِ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ (170)
ترجمه :
(مشركان) پيوسته و با تأكيد مى گفتند.
اگر پندنامه اى از نوع (كتاب هاى) پيشينيان نزد مابود،
ما نيز حتما از بندگان برگزيده ى خدا بوديم.
(ولى همين كه قرآن براى آنان آمد) پس به آن كفر ورزيدند و به زودى (نتيجه ى كفر خود را) خواهند دانست.
نکته ها:
از امام باقر عليه السلام نقل شده كه مشركان مكّه و كفّار قريش به يهود و نصارى نفرين مى كردند كه چگونه پيامبران خود را تكذيب كردند و مى گفتند: به خدا قسم اگر يكى از كتاب هاى آسمانى پيشين نزد ما بود ما به آن ايمان مى آورديم. امّا همين كه حضرت محمد صلى الله عليه وآله مبعوث شد به او كفر ورزيدند.(42)
شايد معناى آيه اين باشد كه مشركان پيوسته مى گفتند اگر ما خبرى از موحّدان قبلى داشتيم كه آنان در سعادت و خوشى هستند، ما نيز اهل توحيد مى شديم. پس اين گونه طفره رفته و كافر شدند.
-----
42) تفسير نورالثقلين.
پیامها :
- ادّعا بسيار است و مدّعيان فراوان. هنگام عمل، مؤمن از كافر شناخته مى شود. «لو انّ عندنا... لكنّا عباد اللّه... فكفروا به»
- در برابر منطق و استدلال نبايد تاريخ گذشته را بهانه كرد. «لو ان عندنا ذكرا من الاولين...»
- به فكر عاقبت كار باشيم كه غفلت از آينده، موجب كفر و انكار است. «فكفروا به فسوف يعلمون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله :
راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
من لایحضر الفقیه ج4 ، ص402
هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره صافات
آیات 167 تا 170
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَإِنْ كَانُوا لَيَقُولُونَ (167)
لَوْ أَنَّ عِندَنَا ذِكْراً مِّنْ الْأَوَّلِينَ (168)
لَكُنَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ (169)
فَكَفَرُوا بِهِ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ (170)
ترجمه :
(مشركان) پيوسته و با تأكيد مى گفتند.
اگر پندنامه اى از نوع (كتاب هاى) پيشينيان نزد مابود،
ما نيز حتما از بندگان برگزيده ى خدا بوديم.
(ولى همين كه قرآن براى آنان آمد) پس به آن كفر ورزيدند و به زودى (نتيجه ى كفر خود را) خواهند دانست.
نکته ها:
از امام باقر عليه السلام نقل شده كه مشركان مكّه و كفّار قريش به يهود و نصارى نفرين مى كردند كه چگونه پيامبران خود را تكذيب كردند و مى گفتند: به خدا قسم اگر يكى از كتاب هاى آسمانى پيشين نزد ما بود ما به آن ايمان مى آورديم. امّا همين كه حضرت محمد صلى الله عليه وآله مبعوث شد به او كفر ورزيدند.(42)
شايد معناى آيه اين باشد كه مشركان پيوسته مى گفتند اگر ما خبرى از موحّدان قبلى داشتيم كه آنان در سعادت و خوشى هستند، ما نيز اهل توحيد مى شديم. پس اين گونه طفره رفته و كافر شدند.
-----
42) تفسير نورالثقلين.
پیامها :
- ادّعا بسيار است و مدّعيان فراوان. هنگام عمل، مؤمن از كافر شناخته مى شود. «لو انّ عندنا... لكنّا عباد اللّه... فكفروا به»
- در برابر منطق و استدلال نبايد تاريخ گذشته را بهانه كرد. «لو ان عندنا ذكرا من الاولين...»
- به فكر عاقبت كار باشيم كه غفلت از آينده، موجب كفر و انكار است. «فكفروا به فسوف يعلمون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۵۶۷
۱۲ دی ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.