تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 34
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَقَدْ جَاءكُمْ يُوسُفُ مِن قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِّمَّا جَاءكُم بِهِ حَتَّي إِذَا هَلَكَ قُلْتُمْ لَن يَبْعَثَ اللَّهُ مِن بَعْدِهِ رَسُولاً كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُّرْتَابٌ (34)
ترجمه :
همانا يوسف پيش از اين با دلايل روشن نزد شما آمد، امّا شما همواره از آن چه برايتان آورده بود در شك بوديد، تا آن گاه كه يوسف از دنيا رفت، گفتيد: «خداوند پس از او هرگز پيامبرى نخواهد فرستاد». اين گونه، خداوند هر افراطگر ترديد كننده اى را گمراه مى سازد.
نکته ها:
مؤمن آل فرعون براى هدايت و بيدارى مردم، ابتدا تاريخ پيشينيان آنان را مطرح كرد و فرمود: مبادا آن بلائى كه به قوم نوح و عاد و ثمود رسيد، به شما نيز برسد. سپس سابقه خود بنى اسرائيل را به رُخ آنان كشيد كه شما در باره ى يوسف چنين و چنان كرديد.
به هر نوع تجاوز از حدّ، «اسراف» گفته مى شود و مراد از «مُسرف» در اين آيه، كسى است كه در مخالفت با حقّ پافشارى و اصرار مى كند.(96)
-----
96) تفسير راهنما.
پیامها :
- رفتار نياكان در گرايش ها يا لجاجت هاى نسل آنان مؤثّر است. مؤمن آل فرعون گفت: اگر امروز به موسى ايمان نمى آوريد راه دورى نرفته ايد شما به يوسف هم ايمان نياورديد. «جاءكم يوسف من قبل»
- يوسف معجزات فراوان داشته است. «بالبينات»
- شك، اگر مقدّمه ى تحقيق و حركت شود ارزش دارد ولى اگر سبب ركود و سوء ظن شود يك آفت است. «فما زلتم فى شك»
- شك، يك حالت طبيعى است، ولى تشكيك بى مورد ناپسند است. «فمازلتم فى شك مما جاءكم به»
- مرگ براى همه است، حتّى پيامبران. «حتى اذا هلك»
- عقيده به ختم نبوت بعد از يوسف سبب شد كه برخى از بنى اسرائيل، بعثت حضرت موسى را نپذيرند. «قلتم لن يبعث اللّه من بعده رسولا»
- رضايت ما از جرم ديگران، ما را نيز شريك جرم مى كند. (يوسف چهارصد سال قبل از موسى زندگى مى كرده ولى چون نسل هاى بعدى به كفر نياكانشان راضى بودند خداوند آنان را مخاطب قرار داده است).(97) «قلتم لن يبعث اللّه»
- خاتميّت پيامبر با خداست، نه خواست مردم. «قلتم لن يبعث اللّه من بعده رسولا»
- خداوند مردم را بدون حجّت و راهنما نمى گذارد. (انتقاد آيه از كسانى است كه بدون دليل مى گويند: «لن يبعث اللّه... رسولا»).
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 34
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَقَدْ جَاءكُمْ يُوسُفُ مِن قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِّمَّا جَاءكُم بِهِ حَتَّي إِذَا هَلَكَ قُلْتُمْ لَن يَبْعَثَ اللَّهُ مِن بَعْدِهِ رَسُولاً كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُّرْتَابٌ (34)
ترجمه :
همانا يوسف پيش از اين با دلايل روشن نزد شما آمد، امّا شما همواره از آن چه برايتان آورده بود در شك بوديد، تا آن گاه كه يوسف از دنيا رفت، گفتيد: «خداوند پس از او هرگز پيامبرى نخواهد فرستاد». اين گونه، خداوند هر افراطگر ترديد كننده اى را گمراه مى سازد.
نکته ها:
مؤمن آل فرعون براى هدايت و بيدارى مردم، ابتدا تاريخ پيشينيان آنان را مطرح كرد و فرمود: مبادا آن بلائى كه به قوم نوح و عاد و ثمود رسيد، به شما نيز برسد. سپس سابقه خود بنى اسرائيل را به رُخ آنان كشيد كه شما در باره ى يوسف چنين و چنان كرديد.
به هر نوع تجاوز از حدّ، «اسراف» گفته مى شود و مراد از «مُسرف» در اين آيه، كسى است كه در مخالفت با حقّ پافشارى و اصرار مى كند.(96)
-----
96) تفسير راهنما.
پیامها :
- رفتار نياكان در گرايش ها يا لجاجت هاى نسل آنان مؤثّر است. مؤمن آل فرعون گفت: اگر امروز به موسى ايمان نمى آوريد راه دورى نرفته ايد شما به يوسف هم ايمان نياورديد. «جاءكم يوسف من قبل»
- يوسف معجزات فراوان داشته است. «بالبينات»
- شك، اگر مقدّمه ى تحقيق و حركت شود ارزش دارد ولى اگر سبب ركود و سوء ظن شود يك آفت است. «فما زلتم فى شك»
- شك، يك حالت طبيعى است، ولى تشكيك بى مورد ناپسند است. «فمازلتم فى شك مما جاءكم به»
- مرگ براى همه است، حتّى پيامبران. «حتى اذا هلك»
- عقيده به ختم نبوت بعد از يوسف سبب شد كه برخى از بنى اسرائيل، بعثت حضرت موسى را نپذيرند. «قلتم لن يبعث اللّه من بعده رسولا»
- رضايت ما از جرم ديگران، ما را نيز شريك جرم مى كند. (يوسف چهارصد سال قبل از موسى زندگى مى كرده ولى چون نسل هاى بعدى به كفر نياكانشان راضى بودند خداوند آنان را مخاطب قرار داده است).(97) «قلتم لن يبعث اللّه»
- خاتميّت پيامبر با خداست، نه خواست مردم. «قلتم لن يبعث اللّه من بعده رسولا»
- خداوند مردم را بدون حجّت و راهنما نمى گذارد. (انتقاد آيه از كسانى است كه بدون دليل مى گويند: «لن يبعث اللّه... رسولا»).
۱.۴k
۲۲ فروردین ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.