بررسی ازدواج موقت(صیغه) از ابعاد مختلف
بررسی ازدواج موقت(صیغه) از ابعاد مختلف
شبهه شماره(۱۳۸)
۱. ازدواج موقت از دیدگاه اجتماعی
نابسامانایی در خصوص ازدواج موقت در جامعه ما ریشه دار و چند جانبه است. افراط و تفریط و کج فهمی و کج رفتاری در مورد این مساله در جامعه ما بیداد می کند .
البته وضعیت جامعه ما در این زمان بیش تر متاثر از جنبه تفریطی و نگاه منفی نسبت به این مساله مهم است تا جایی که می توان گفت ازدواج موقت به شکل درست آن در جامعه ما مطرود و مذموم است. اگر این حکم به شکل درست و صحیح مورد بهره برداری قرار می گرفت ، هزاران گناه و فحشا و آلودگی و در عین حال فشارهای روحی و جسمی طاقت فرسا و جانکاهی از بین می رفت.️ همین وضع نامناسب و نابسامان در این حوزه است که باعث می شود عده ای بی دلیل و بی حساب به دنبال ترویج و تبلیغ آن باشند و عده ای دیگر بی منطق و دور از عقل و درک در مقام انکار و تخطئه آن برآیند و این اصل راهگشا و حیاتی را مورد تمسخر و توهین قرار دهند.
۲. ازدواج موقت از دیدگاه اخلاقی
ازدواج موقت شامل رعایت مقرراتی همانند ازدواج دائم است، یعنی زنی که با اجرای صیغه، به ازدواج موقت یک مرد در آمده است، باید منحصراً در اختیار آن مرد قرار گیرد و هنگامی که مدت آن پایان یافت نیز، باید عده را نگه دارد و حداقل تا چهل و پنج روز از ازدواج دیگر خودداری نماید (حتی در صورت استفاده از وسایل جلوگیری از انعقاد نطفه نیز رعایت این حکم واجب است)، اما اگر فرزندی از این ازدواج به وجود آید، تمام احکام فرزند ازدواج دائم بر او جاری خواهد شد در حالی که در روابط نامشروع، هیچ یک از این شرایط و قیود وجود ندارد، پس این دو هرگز قابل مقایسه با هم نیستند. البته ازدواج موقت از نظر ارث و نفقه با ازدواج دائم، تفاوت هایی دارد که در کتب فقهی به تفصیل بیان شده است (۱).
۳. ازدواج موقت از دیدگاه بزرگان اسلام
ازدواج موقت به خودی خود مورد تشویق نیست، بلکه در روایاتی از ازدواج موقت بدون لزوم و ضرورت نهی شده است.
بر ازدواج موقت اصرار نداشته باشید. بر شما لازم است بر ازدواج دائم، به عنوان سنت رسول خدا؛ پس با مشغول شدن به ازدواج موقت، از همسران خود غافل نگردید که آنان کافر شوند . از این حلال و حکم خداوند بیزاری بجویند . اجازه دهنده آن (یعنی ما امامان) را نفرین کنند و دشنام دهند».(۲)
امام کاظم علیه السلام به علی بن یقطین فرمود:
«تو را با نکاح متعه چه کار و حال آنکه خداوند تو را از آن بی نیاز کرده است»(۳)
و به دیگری فرمود: «این کار برای کسی رواست که خداوند او را با داشتن همسری از این کار بی نیاز نکرده است. و اما کسی که دارای همسر است، فقط هنگامی می تواند دست به این کار بزند که دسترسی به همسر خود نداشته باشد»(۴)
۳. ازدواج موقت از دیدگاه برخی محققین جهان
برتراند راسل معتقد است: «در دنیای امروز ضرورت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی برخلاف تدبیر و میل ما، ازدواج جوانان را به تأخیر افکنده است، زیرا چندی پیش مثلا دانشجو تحصیلات خود را در هیجده سالگی خاتمه میداد و در آغاز فشار غریزه جنسی و یا آغاز بلوغ کامل برای ازدواج آماده بود، اما در عصر حاضر، دانشجویان تازه بعد از بیست سالگی وارد رشتههای تخصصی علمی و صنعتی شده و پس از فراغت از تحصیل، مدتی نیز در جستجوی وسیله تأمین معاش برآمده، معمولا در سن 30 سالگی قادر به ازدواج خواهند بود به همین جهت، جوانان امروزی مدتی طولانی را در فاصله میان بلوغ که بخش حساس و دوران نموّ و طغیان غریزه جنسی است، [تاب] مقاومت در برابر هوی و هوس ازدواج و ظواهر فریبنده در برابر زندگی نداشته نا گزیرند به هر صورت بگذرانند. ما نباید این بخش حساس عمر را از نظام اجتماع بشری ساقط کنیم... وگرنه نتیجه آن بیاعتنایی به بهداشت نسل، اخلاق و اصول اجتماعی خواهد بود.
راسل میگوید: «راه حل صحیح این مشکل آن است که قوانین مدنی برای این بخش حساس از عمر، یک نوع ازدواج (موقت ـ آزمایشی) را برای پسران و دختران روا دارند که موجب تحمل بار مشکلات زندگی عائلی و ازدواج دائم نباشد و در عین حال، ایشان را از مفاسد مختلف و اعمال نامشروع و تحمل رنج روحی بار گناه، تخلف از اصول و قوانین و نیز از امراض گوناگون محفوظ دارد»(۵).
قاضی لیندزی که سالیان متمادی مأمور دادگاه دنور در آمریکا بوده و به واسطه شغل قضاوت، فرصت مشاهده حقایق زیادی را داشته است، برای جلوگیری از بی بند و باری و مفاسد اخلاقی، «ازدواج رفاقتی» را پیشنهاد میکند. این قاضی دلسوز و خردمند در دوره اشتغال به قضاوت، با مشاهده موارد زیاد متوجه شده که اشکال اساسی در ازدواج دائمی، فقدان پول و سرمایه است و برای حل این مشکل، ایجاد ثبات روابط زناشویی و جلوگیری از فحشا نیز برای جوانان، «ازدواج رفاقتی موقت» را پیشنهاد می کند. از نظر او ازدواج مو
شبهه شماره(۱۳۸)
۱. ازدواج موقت از دیدگاه اجتماعی
نابسامانایی در خصوص ازدواج موقت در جامعه ما ریشه دار و چند جانبه است. افراط و تفریط و کج فهمی و کج رفتاری در مورد این مساله در جامعه ما بیداد می کند .
البته وضعیت جامعه ما در این زمان بیش تر متاثر از جنبه تفریطی و نگاه منفی نسبت به این مساله مهم است تا جایی که می توان گفت ازدواج موقت به شکل درست آن در جامعه ما مطرود و مذموم است. اگر این حکم به شکل درست و صحیح مورد بهره برداری قرار می گرفت ، هزاران گناه و فحشا و آلودگی و در عین حال فشارهای روحی و جسمی طاقت فرسا و جانکاهی از بین می رفت.️ همین وضع نامناسب و نابسامان در این حوزه است که باعث می شود عده ای بی دلیل و بی حساب به دنبال ترویج و تبلیغ آن باشند و عده ای دیگر بی منطق و دور از عقل و درک در مقام انکار و تخطئه آن برآیند و این اصل راهگشا و حیاتی را مورد تمسخر و توهین قرار دهند.
۲. ازدواج موقت از دیدگاه اخلاقی
ازدواج موقت شامل رعایت مقرراتی همانند ازدواج دائم است، یعنی زنی که با اجرای صیغه، به ازدواج موقت یک مرد در آمده است، باید منحصراً در اختیار آن مرد قرار گیرد و هنگامی که مدت آن پایان یافت نیز، باید عده را نگه دارد و حداقل تا چهل و پنج روز از ازدواج دیگر خودداری نماید (حتی در صورت استفاده از وسایل جلوگیری از انعقاد نطفه نیز رعایت این حکم واجب است)، اما اگر فرزندی از این ازدواج به وجود آید، تمام احکام فرزند ازدواج دائم بر او جاری خواهد شد در حالی که در روابط نامشروع، هیچ یک از این شرایط و قیود وجود ندارد، پس این دو هرگز قابل مقایسه با هم نیستند. البته ازدواج موقت از نظر ارث و نفقه با ازدواج دائم، تفاوت هایی دارد که در کتب فقهی به تفصیل بیان شده است (۱).
۳. ازدواج موقت از دیدگاه بزرگان اسلام
ازدواج موقت به خودی خود مورد تشویق نیست، بلکه در روایاتی از ازدواج موقت بدون لزوم و ضرورت نهی شده است.
بر ازدواج موقت اصرار نداشته باشید. بر شما لازم است بر ازدواج دائم، به عنوان سنت رسول خدا؛ پس با مشغول شدن به ازدواج موقت، از همسران خود غافل نگردید که آنان کافر شوند . از این حلال و حکم خداوند بیزاری بجویند . اجازه دهنده آن (یعنی ما امامان) را نفرین کنند و دشنام دهند».(۲)
امام کاظم علیه السلام به علی بن یقطین فرمود:
«تو را با نکاح متعه چه کار و حال آنکه خداوند تو را از آن بی نیاز کرده است»(۳)
و به دیگری فرمود: «این کار برای کسی رواست که خداوند او را با داشتن همسری از این کار بی نیاز نکرده است. و اما کسی که دارای همسر است، فقط هنگامی می تواند دست به این کار بزند که دسترسی به همسر خود نداشته باشد»(۴)
۳. ازدواج موقت از دیدگاه برخی محققین جهان
برتراند راسل معتقد است: «در دنیای امروز ضرورت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی برخلاف تدبیر و میل ما، ازدواج جوانان را به تأخیر افکنده است، زیرا چندی پیش مثلا دانشجو تحصیلات خود را در هیجده سالگی خاتمه میداد و در آغاز فشار غریزه جنسی و یا آغاز بلوغ کامل برای ازدواج آماده بود، اما در عصر حاضر، دانشجویان تازه بعد از بیست سالگی وارد رشتههای تخصصی علمی و صنعتی شده و پس از فراغت از تحصیل، مدتی نیز در جستجوی وسیله تأمین معاش برآمده، معمولا در سن 30 سالگی قادر به ازدواج خواهند بود به همین جهت، جوانان امروزی مدتی طولانی را در فاصله میان بلوغ که بخش حساس و دوران نموّ و طغیان غریزه جنسی است، [تاب] مقاومت در برابر هوی و هوس ازدواج و ظواهر فریبنده در برابر زندگی نداشته نا گزیرند به هر صورت بگذرانند. ما نباید این بخش حساس عمر را از نظام اجتماع بشری ساقط کنیم... وگرنه نتیجه آن بیاعتنایی به بهداشت نسل، اخلاق و اصول اجتماعی خواهد بود.
راسل میگوید: «راه حل صحیح این مشکل آن است که قوانین مدنی برای این بخش حساس از عمر، یک نوع ازدواج (موقت ـ آزمایشی) را برای پسران و دختران روا دارند که موجب تحمل بار مشکلات زندگی عائلی و ازدواج دائم نباشد و در عین حال، ایشان را از مفاسد مختلف و اعمال نامشروع و تحمل رنج روحی بار گناه، تخلف از اصول و قوانین و نیز از امراض گوناگون محفوظ دارد»(۵).
قاضی لیندزی که سالیان متمادی مأمور دادگاه دنور در آمریکا بوده و به واسطه شغل قضاوت، فرصت مشاهده حقایق زیادی را داشته است، برای جلوگیری از بی بند و باری و مفاسد اخلاقی، «ازدواج رفاقتی» را پیشنهاد میکند. این قاضی دلسوز و خردمند در دوره اشتغال به قضاوت، با مشاهده موارد زیاد متوجه شده که اشکال اساسی در ازدواج دائمی، فقدان پول و سرمایه است و برای حل این مشکل، ایجاد ثبات روابط زناشویی و جلوگیری از فحشا نیز برای جوانان، «ازدواج رفاقتی موقت» را پیشنهاد می کند. از نظر او ازدواج مو
۳.۷k
۰۳ بهمن ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.