تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى درخشند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص610
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 8 تا 11 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَأُنزِلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ مِن بَيْنِنَا بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِّن ذِكْرِي بَلْ لَمَّا يَذُوقُوا عَذَابِ (8)
أَمْ عِندَهُمْ خَزَائِنُ رَحْمَةِ رَبِّكَ الْعَزِيزِ الْوَهَّابِ (9)
أَمْ لَهُم مُّلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَلْيَرْتَقُوا فِي الْأَسْبَابِ (10)
جُندٌ مَّا هُنَالِكَ مَهْزُومٌ مِّنَ الْأَحْزَابِ (11)
ترجمه :
آيا از ميان همه ما، قرآن بر او نازل شده است؟ (اين حرف ها بهانه اى بيش نيست) بلكه آنان نسبت به قرآن، در شك هستند.
آرى، آنان هنوز عذاب مرا نچشيده اند.
مگر گنجينه هاى رحمت پروردگار عزيز و بخشنده تو در اختيار آنان است (تا وحى بر افرادى كه آنان مى خواهند نازل شود)؟
يا حكومت آسمان ها و زمين و آن چه ميان آنهاست، از ايشان است؟ پس به وسيله امكاناتى كه دارند بالا روند (و رشته كار را بدست گيرند و از نزول وحى بر كسى كه ما مى خواهيم جلوگيرى كنند).
آنان لشگر كوچكى از احزابِ شكست خورده اند (كه از حقيقت دورند و بهانه مى گيرند).
نکته ها:
يكى از نام هاى قرآن كريم، «ذكر» است. در آغاز اين سوره قرآن به ذكر توصيف شد، «القرآن ذى الذّكر» در اين آيه هم نزول قرآن بر پيامبر، نزولِ ذكر شمرده شده، «انزل عليه الذّكر» در آيه 48 نيز مى خوانيم: «هذا ذكر مبارك» در آخر سوره نيز آمده است: «ان هو الاّ ذكر للعالمين».
شك دو گونه است: طبيعى و تعمّدى. در شك طبيعى انسان به دنبال فهم حقيقت است، امّا هنوز به علم نرسيده است. اين شك، امرى مثبت و لازمه فكر بشرى است.
امّا گاهى انسان چيزى را مى داند، ولى خود را به شك مى زند و تجاهل مى كند و ديگران را به شك مى اندازد تا حقيقت آشكار نگردد.(9)
مراد قرآن از اينكه مى فرمايد: «بل هم فى شك من ذكرى» شك نوع دوم است.
حرفِ «ما» در «جندٌ ما» براى تحقير است، يعنى لشگرى ناچيز و كوچك.
9) تفسير الميزان.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى درخشند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص610
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 8 تا 11 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَأُنزِلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ مِن بَيْنِنَا بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِّن ذِكْرِي بَلْ لَمَّا يَذُوقُوا عَذَابِ (8)
أَمْ عِندَهُمْ خَزَائِنُ رَحْمَةِ رَبِّكَ الْعَزِيزِ الْوَهَّابِ (9)
أَمْ لَهُم مُّلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَلْيَرْتَقُوا فِي الْأَسْبَابِ (10)
جُندٌ مَّا هُنَالِكَ مَهْزُومٌ مِّنَ الْأَحْزَابِ (11)
ترجمه :
آيا از ميان همه ما، قرآن بر او نازل شده است؟ (اين حرف ها بهانه اى بيش نيست) بلكه آنان نسبت به قرآن، در شك هستند.
آرى، آنان هنوز عذاب مرا نچشيده اند.
مگر گنجينه هاى رحمت پروردگار عزيز و بخشنده تو در اختيار آنان است (تا وحى بر افرادى كه آنان مى خواهند نازل شود)؟
يا حكومت آسمان ها و زمين و آن چه ميان آنهاست، از ايشان است؟ پس به وسيله امكاناتى كه دارند بالا روند (و رشته كار را بدست گيرند و از نزول وحى بر كسى كه ما مى خواهيم جلوگيرى كنند).
آنان لشگر كوچكى از احزابِ شكست خورده اند (كه از حقيقت دورند و بهانه مى گيرند).
نکته ها:
يكى از نام هاى قرآن كريم، «ذكر» است. در آغاز اين سوره قرآن به ذكر توصيف شد، «القرآن ذى الذّكر» در اين آيه هم نزول قرآن بر پيامبر، نزولِ ذكر شمرده شده، «انزل عليه الذّكر» در آيه 48 نيز مى خوانيم: «هذا ذكر مبارك» در آخر سوره نيز آمده است: «ان هو الاّ ذكر للعالمين».
شك دو گونه است: طبيعى و تعمّدى. در شك طبيعى انسان به دنبال فهم حقيقت است، امّا هنوز به علم نرسيده است. اين شك، امرى مثبت و لازمه فكر بشرى است.
امّا گاهى انسان چيزى را مى داند، ولى خود را به شك مى زند و تجاهل مى كند و ديگران را به شك مى اندازد تا حقيقت آشكار نگردد.(9)
مراد قرآن از اينكه مى فرمايد: «بل هم فى شك من ذكرى» شك نوع دوم است.
حرفِ «ما» در «جندٌ ما» براى تحقير است، يعنى لشگرى ناچيز و كوچك.
9) تفسير الميزان.
۵۴۶
۱۷ دی ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.