بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
سه) - خداوند متعال میفرماید: مشکل آنان این است که معاد را قبول ندارند. یعنی بازگشت به سوی، حشر، حساب و کتاب، مکافات و پاداش و بهشت و جهنم را قبول ندارند. بعد بهانه میآورند که خدا به نماز ما چه احتیاجی دارد و یا مگر دیوانهایم که او را اطاعت کرده و روزه بگیریم و چرا که اینها و بسیاری دیگر از دستورالعملهای فردی و اجتماعی، همان چیزهایی است که او باید اطاعت کند و درباره آنها مورد سؤال و مواخذه قرار میگیرد: لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَلِلّهِ الْمَثَلُ الأَعْلَىَ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ - وصف زشت براى كسانى است كه به آخرت ايمان ندارند، و بهترين وصف از آنِ خداست، و اوست ارجمند حكيم.(سوره نحل آیه 60)
چهار)- ریشه قبول نداشتن معاد زندگی اخروی، همان تکبر است که سبب اخراج ابلیس از آن مقام نیز گردید. بشر می خواهد خودش خدای خودش باشد و یا در نهایت خدایی را به خدایی قبول کند که خودش آن را درست کرده و خودش بر آن خدایی می کند؛ او میخواهد حتی اگر مجبور شد وجود خداوند را اقرار کند، باز هم در مقام اطاعت و عبادت، از خودش و نفسش اطاعت کند و بعد با بهانهها و ... راه عبادت خدا برای خودش و دیگران میبندد. علت همه اینها تکبر است.
إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَالَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ قُلُوبُهُم مُّنكِرَةٌ وَهُم مُّسْتَكْبِرُونَ - معبود شما معبودى يگانه است، اما كسانى كه به آخرت ايمان نمىآورند دلهايشان حق را انكار دارد و خودشان متكبّر و گردن فرازند.(سوره نحل آیه 22)
نتیجه: پس کسی که با شخصی منکر نماز و روزه و سایر احکام، توسط یک مدعی خداباوری مواجه میشود و میخواهد حتماً او را متذکر شود، باید به تمامی این نکات توجه داشته باشد، بعد به تناسب حال و احوال مخاطب، از راهش وارد شود.(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
سه) - خداوند متعال میفرماید: مشکل آنان این است که معاد را قبول ندارند. یعنی بازگشت به سوی، حشر، حساب و کتاب، مکافات و پاداش و بهشت و جهنم را قبول ندارند. بعد بهانه میآورند که خدا به نماز ما چه احتیاجی دارد و یا مگر دیوانهایم که او را اطاعت کرده و روزه بگیریم و چرا که اینها و بسیاری دیگر از دستورالعملهای فردی و اجتماعی، همان چیزهایی است که او باید اطاعت کند و درباره آنها مورد سؤال و مواخذه قرار میگیرد: لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَلِلّهِ الْمَثَلُ الأَعْلَىَ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ - وصف زشت براى كسانى است كه به آخرت ايمان ندارند، و بهترين وصف از آنِ خداست، و اوست ارجمند حكيم.(سوره نحل آیه 60)
چهار)- ریشه قبول نداشتن معاد زندگی اخروی، همان تکبر است که سبب اخراج ابلیس از آن مقام نیز گردید. بشر می خواهد خودش خدای خودش باشد و یا در نهایت خدایی را به خدایی قبول کند که خودش آن را درست کرده و خودش بر آن خدایی می کند؛ او میخواهد حتی اگر مجبور شد وجود خداوند را اقرار کند، باز هم در مقام اطاعت و عبادت، از خودش و نفسش اطاعت کند و بعد با بهانهها و ... راه عبادت خدا برای خودش و دیگران میبندد. علت همه اینها تکبر است.
إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَالَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ قُلُوبُهُم مُّنكِرَةٌ وَهُم مُّسْتَكْبِرُونَ - معبود شما معبودى يگانه است، اما كسانى كه به آخرت ايمان نمىآورند دلهايشان حق را انكار دارد و خودشان متكبّر و گردن فرازند.(سوره نحل آیه 22)
نتیجه: پس کسی که با شخصی منکر نماز و روزه و سایر احکام، توسط یک مدعی خداباوری مواجه میشود و میخواهد حتماً او را متذکر شود، باید به تمامی این نکات توجه داشته باشد، بعد به تناسب حال و احوال مخاطب، از راهش وارد شود.(پایان)
۳۳۶
۰۲ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.