بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
آیا اگر بیان شود که در تابستان هوا گرم است و در زمستان سرد است، تناقضی رخ داده و قابل جمع نمیباشند؟!
هیچ لزومی ندارد که هر دو مطلب یا دو آیهای، باهم جمع شوند؛چرا که ممکن است موضوعات و محمولها آن چه مفهوم بر آن حمل شده است متفاوت باشند.
به عنوان مثال: اگر در آیهای فرموده: من عَفوّ، غفار و رحمان هستم و میبخشم و در آیۀ دیگری فرموده: هرگز شرک را نمیبخشم، لزومی ندارد که با هم جمع شوند و گمان شود که تناقضی وجود دارد! چرا که هر کدام به موضوعی متفاوت توجه و تذکر داده است؛ چنان که در یک آیه، به دو وجه در معرفی خود تصریح نموده است که متفاوتند، مانند:
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ - بدانيد كه خدا سخت كيفر است و بدانيد كه خدا آمرزندۀ رحیم است.(سوره مائده آیه 98)
بنابراین، اگر پرسیده شود که این دو وصف چگونه با هم جمع میشوند؟ پاسخ این است که لزومی به جمع ندارد، چرا که به دو وجه تذکر داده است؛ چنان که آدمی نیز در مواردی خوشحال می شود و در مواردی ناخشنود میگردد - به چیزهایی حبّ دارد و نسبت به چیزهای دیگری بغض دارد - گاهی سخت میگیرد و گاهی گذشت مینماید.
دو آیۀ مورد بحث :
لازم است ابتدا به متن و برگردان ترجمه دو آیۀ مورد بحث اشاره و توجه نماییم:
1- إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ - كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى ناچيزى مىفروشند، آنان را در آخرت بهرهاى نيست و خدا روز قيامت با آنان سخن نمىگويد و به ايشان نمى نگرد و پاكشان نمىگرداند و عذابى دردناك خواهند داشت.(سوره آل عمران آیه 77)
2- قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ - بگو: اى بندگان من كه بر خويشتن زياده روى روا داشتهايد! از رحمت خدا نوميد مشويد؛ در حقيقت خدا همه گناهان را مىآمرزد كه او خود آمرزندۀ رحیم است.(سوره زمر آیه 53)
نکته: دقت شود که ترجمه رحمان و رحیم به مهربان درست نیست، چرا که معادل مهربان به عربی، رئوف میباشد. رحمت، وجود بخشی است که مهربانی را نیز شامل میگردد، چرا که مهربانی حق تعالی، وجود بخش است.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
آیا اگر بیان شود که در تابستان هوا گرم است و در زمستان سرد است، تناقضی رخ داده و قابل جمع نمیباشند؟!
هیچ لزومی ندارد که هر دو مطلب یا دو آیهای، باهم جمع شوند؛چرا که ممکن است موضوعات و محمولها آن چه مفهوم بر آن حمل شده است متفاوت باشند.
به عنوان مثال: اگر در آیهای فرموده: من عَفوّ، غفار و رحمان هستم و میبخشم و در آیۀ دیگری فرموده: هرگز شرک را نمیبخشم، لزومی ندارد که با هم جمع شوند و گمان شود که تناقضی وجود دارد! چرا که هر کدام به موضوعی متفاوت توجه و تذکر داده است؛ چنان که در یک آیه، به دو وجه در معرفی خود تصریح نموده است که متفاوتند، مانند:
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ - بدانيد كه خدا سخت كيفر است و بدانيد كه خدا آمرزندۀ رحیم است.(سوره مائده آیه 98)
بنابراین، اگر پرسیده شود که این دو وصف چگونه با هم جمع میشوند؟ پاسخ این است که لزومی به جمع ندارد، چرا که به دو وجه تذکر داده است؛ چنان که آدمی نیز در مواردی خوشحال می شود و در مواردی ناخشنود میگردد - به چیزهایی حبّ دارد و نسبت به چیزهای دیگری بغض دارد - گاهی سخت میگیرد و گاهی گذشت مینماید.
دو آیۀ مورد بحث :
لازم است ابتدا به متن و برگردان ترجمه دو آیۀ مورد بحث اشاره و توجه نماییم:
1- إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ - كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى ناچيزى مىفروشند، آنان را در آخرت بهرهاى نيست و خدا روز قيامت با آنان سخن نمىگويد و به ايشان نمى نگرد و پاكشان نمىگرداند و عذابى دردناك خواهند داشت.(سوره آل عمران آیه 77)
2- قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ - بگو: اى بندگان من كه بر خويشتن زياده روى روا داشتهايد! از رحمت خدا نوميد مشويد؛ در حقيقت خدا همه گناهان را مىآمرزد كه او خود آمرزندۀ رحیم است.(سوره زمر آیه 53)
نکته: دقت شود که ترجمه رحمان و رحیم به مهربان درست نیست، چرا که معادل مهربان به عربی، رئوف میباشد. رحمت، وجود بخشی است که مهربانی را نیز شامل میگردد، چرا که مهربانی حق تعالی، وجود بخش است.(ادامه دارد...)
۲۷۶
۰۱ دی ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.