بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت چهارم :
الم : شش سوره با حروف مقطعۀ الم - الف لام میم - شروع میشود که هر کدام معنای خود را دارند و هر چند سرّ پیام پنهانی میباشند، اما تعریفی که عموم بتوانند درک و استفاده کنند، ایفاد شده است.
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: امّا - اَلم فى اوّلِ البَقرة، فَمَعناهُ: اَنَا اللَّه المُلك. و امّا- اَلم- فى اوّل آل عمران، فمعناهُ: اَنَا اللَّهُ المَجيد - اما الم در ابتدای سوره بقره، یعنی: من الله هستم که مالکیت و پادشاهی از آن من است و در اول سورۀ آل عمران، یعنی من الله مجید هستم.(نورالثقلین، ج 1، ص 26)
و هم چنین فرمودهاند: الم حرفى از حروف اسم اعظم خداست که در قرآن تقطیع شده است و پیامبر و امام آن را ترکیب مىکنند. پس هرگاه خدا را با آن بخوانند دعایشان مستجاب مىشود. (معانى الأخبار، ص ش 23)
بنابراین، خداوند سبحان، علوم بسیاری را بهش صورت رمز یا اختصار حروف مقطع تعلیم دادهش است که اگر قرار بود در قالب سطور بیان شود، صدها جلد کتاب میشد؛ و اهل عصمت علیهم السلام نیز این علوم را تا جایی که برای دیگران لازم بود و میتوانستند درک کنند و بفهمند، بیان داشتهاند، و البته هر علمی را طالبش و به همان اندازهای که استعداد وشش ظرفیتش را دارد، دریافت و درک می نماید.
مشارکت و همافزایی - لطفاً این پرسش و پاسخ را در راستای جهاد تبیین، برای دوستان به اشتراک بگذارید؛ متشکر.(پایان)
پاسخ قسمت چهارم :
الم : شش سوره با حروف مقطعۀ الم - الف لام میم - شروع میشود که هر کدام معنای خود را دارند و هر چند سرّ پیام پنهانی میباشند، اما تعریفی که عموم بتوانند درک و استفاده کنند، ایفاد شده است.
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: امّا - اَلم فى اوّلِ البَقرة، فَمَعناهُ: اَنَا اللَّه المُلك. و امّا- اَلم- فى اوّل آل عمران، فمعناهُ: اَنَا اللَّهُ المَجيد - اما الم در ابتدای سوره بقره، یعنی: من الله هستم که مالکیت و پادشاهی از آن من است و در اول سورۀ آل عمران، یعنی من الله مجید هستم.(نورالثقلین، ج 1، ص 26)
و هم چنین فرمودهاند: الم حرفى از حروف اسم اعظم خداست که در قرآن تقطیع شده است و پیامبر و امام آن را ترکیب مىکنند. پس هرگاه خدا را با آن بخوانند دعایشان مستجاب مىشود. (معانى الأخبار، ص ش 23)
بنابراین، خداوند سبحان، علوم بسیاری را بهش صورت رمز یا اختصار حروف مقطع تعلیم دادهش است که اگر قرار بود در قالب سطور بیان شود، صدها جلد کتاب میشد؛ و اهل عصمت علیهم السلام نیز این علوم را تا جایی که برای دیگران لازم بود و میتوانستند درک کنند و بفهمند، بیان داشتهاند، و البته هر علمی را طالبش و به همان اندازهای که استعداد وشش ظرفیتش را دارد، دریافت و درک می نماید.
مشارکت و همافزایی - لطفاً این پرسش و پاسخ را در راستای جهاد تبیین، برای دوستان به اشتراک بگذارید؛ متشکر.(پایان)
۲۱۳
۱۰ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.