بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا -ای كسانی كه ايمان آورده ايد! اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد پيامبر خدا و صاحبان امر را، و هر گاه در چيزي نزاع كرديد آن را به خدا و پيامبر ارجاع دهيد اگر ايمان به خدا و روز رستاخيز داريد، اين برای شما بهتر و عاقبت و پايانش نيكوتر است.(سوره نساء آیه 59)
حال اگر مسلمانان در این که اولی الامر کیانند، اختلاف نمودند، باید به قرآن مجید و تشریح و تشریع پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله رجوع نمایند. لذا همگان به تشریع ولایت نیازمندند.
و هم چنین، خداوند متعال، اقامه نماز را از شریعت اسلام قرار داد و احکامش را توسط پیامبرش تشریع نمود و همینطور است سایر احکام که همه تشریع شدهاند.
از اینرو، این منطق که چون خداوند متعال وضع و ابلاغ نمود و یا چون او به واسطۀ پیامبر منصوب نمود، پس دیگر نیازی به تشریع نیست، سخنی پوچ و استدلالی باطل میباشد.
بیعت : خداوند سبحان، پیامبرش را برگزید، فرستاد، معرفی نمود و با بیّنههای عقلی و معجزات، نبوت و رسالت او را به اثبات رساند، آیا دیگر نیازی به تشریع و اخذ بیعت نمیماند؟! و حال آن که خود امر به اخذ بیعت نمود و آن را بیعت با خودش توصیف نمود، و این بیعت چندین نوبت اخذ شد و حتی بانوان جداگانه بیعت مینمودند و فرمود:
إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا - آنها كه با تو بيعت میكنند در حقيقت با خدا بيعت می نمايند، و دست خدا بالای دست آنهاست، هر كس پيمانشكنی كند به زيان خود پيمان شكسته است و آنكس كه نسبت به عهدی كه با خدا بسته وفا كند به زودی پاداش عظيمی به او خواهد داد.( سوره فتح آیه 10)
1- بیعت، معرفی نیست. ایشان از همان ابتدای بعثت، امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان جانشین و امام معرفی نموده بودند؛ بلکه بیعت، اخذ پیمان برای اطاعت، تبعیت، حمایت و وفاداری می باشد. حال آیا چون خداوند سبحان او را برگزیده و پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، معرفی نموده، دیگر تشریع و اخذ پیمان وفاداری لازم نیست؟!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا -ای كسانی كه ايمان آورده ايد! اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد پيامبر خدا و صاحبان امر را، و هر گاه در چيزي نزاع كرديد آن را به خدا و پيامبر ارجاع دهيد اگر ايمان به خدا و روز رستاخيز داريد، اين برای شما بهتر و عاقبت و پايانش نيكوتر است.(سوره نساء آیه 59)
حال اگر مسلمانان در این که اولی الامر کیانند، اختلاف نمودند، باید به قرآن مجید و تشریح و تشریع پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله رجوع نمایند. لذا همگان به تشریع ولایت نیازمندند.
و هم چنین، خداوند متعال، اقامه نماز را از شریعت اسلام قرار داد و احکامش را توسط پیامبرش تشریع نمود و همینطور است سایر احکام که همه تشریع شدهاند.
از اینرو، این منطق که چون خداوند متعال وضع و ابلاغ نمود و یا چون او به واسطۀ پیامبر منصوب نمود، پس دیگر نیازی به تشریع نیست، سخنی پوچ و استدلالی باطل میباشد.
بیعت : خداوند سبحان، پیامبرش را برگزید، فرستاد، معرفی نمود و با بیّنههای عقلی و معجزات، نبوت و رسالت او را به اثبات رساند، آیا دیگر نیازی به تشریع و اخذ بیعت نمیماند؟! و حال آن که خود امر به اخذ بیعت نمود و آن را بیعت با خودش توصیف نمود، و این بیعت چندین نوبت اخذ شد و حتی بانوان جداگانه بیعت مینمودند و فرمود:
إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا - آنها كه با تو بيعت میكنند در حقيقت با خدا بيعت می نمايند، و دست خدا بالای دست آنهاست، هر كس پيمانشكنی كند به زيان خود پيمان شكسته است و آنكس كه نسبت به عهدی كه با خدا بسته وفا كند به زودی پاداش عظيمی به او خواهد داد.( سوره فتح آیه 10)
1- بیعت، معرفی نیست. ایشان از همان ابتدای بعثت، امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان جانشین و امام معرفی نموده بودند؛ بلکه بیعت، اخذ پیمان برای اطاعت، تبعیت، حمایت و وفاداری می باشد. حال آیا چون خداوند سبحان او را برگزیده و پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، معرفی نموده، دیگر تشریع و اخذ پیمان وفاداری لازم نیست؟!(ادامه دارد...)
۵۹۵
۲۰ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.