🌹حدیث پیامبر اکرم حضرت محمد(ص).....🌹
🌹حدیث پیامبر اکرم حضرت محمد(ص).....🌹
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هُوَ شَهرٌ دُعيتُم فيهِ إلى ضِيافَةِ اللّهِ ، وجُعِلتُم فيهِ مِن أهلِ كَرامَةِ اللّهِ ، أنفاسُكُم فيهِ تَسبيحٌ ، ونَومُكُم فيهِ عِبادَةٌ ، وعَمَلُكُم فيهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤُكُم فيهِ مُستَجابٌ .
آن ، ماهى است كه در آن به ميهمانى خدا دعوت شده ايد و در آن ، از اهل كرامت خدا قرار داده شده ايد . نفَس هايتان در آن ، تسبيح است ؛ خوابتان در آن ، عبادت است ؛ عمل [خيرِ ]شما در آن ، پذيرفته است ؛ و دعاى شما در آن ، مستجاب است .
فضائل الأشهر الثلاثة ص ۷۷ ح ۶۱
🌹معناى ميهمانى خدا🌹
انسان از نگاه اسلام، ترکيبى از جسم و جان است. همان گونه که جسم انسان براى تداوم وجود خويش نيازمند غذاهاى مادّى است، هويّت و حقيقت انسانىِ او نيز نيازمند غذاهاى معنوى از سنخ خود است.
روشن است که خداوند سبحان، ميهمانى رمضان را براى پذيرايى از جسم و وجود مادّىِ دوستانش فراهم نساخته است؛ چرا که بدن هاى آنان، مثل همگان، در ضيافت هميشگى خدايند. اغلب دشمنان خدا از اين سفره گسترده، بيش از ديگران بهره مى برند.
خداى متعال در ميهمان سراى رمضان، جان ها و روح هاى دوستانش را به ضيافت فرا خوانده است، نه بدن ها و وجود مادّى آنان را، و اين، ضيافتى است که جز او، کسى ارزش آن را نمى داند.
از سوى ديگر، شرايط و آداب اين ميهمانى، بايد هماهنگ با ضيافت جان باشد و طعام و نوشيدنى آن، هماهنگ با ضيافت روح و هدف از آن نيز پديد آوردن تحوّل روحى و تجديد حيات معنوى انسان و تقويت بنيه روانى او.
منبع:پایگاه حدیث نت
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هُوَ شَهرٌ دُعيتُم فيهِ إلى ضِيافَةِ اللّهِ ، وجُعِلتُم فيهِ مِن أهلِ كَرامَةِ اللّهِ ، أنفاسُكُم فيهِ تَسبيحٌ ، ونَومُكُم فيهِ عِبادَةٌ ، وعَمَلُكُم فيهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤُكُم فيهِ مُستَجابٌ .
آن ، ماهى است كه در آن به ميهمانى خدا دعوت شده ايد و در آن ، از اهل كرامت خدا قرار داده شده ايد . نفَس هايتان در آن ، تسبيح است ؛ خوابتان در آن ، عبادت است ؛ عمل [خيرِ ]شما در آن ، پذيرفته است ؛ و دعاى شما در آن ، مستجاب است .
فضائل الأشهر الثلاثة ص ۷۷ ح ۶۱
🌹معناى ميهمانى خدا🌹
انسان از نگاه اسلام، ترکيبى از جسم و جان است. همان گونه که جسم انسان براى تداوم وجود خويش نيازمند غذاهاى مادّى است، هويّت و حقيقت انسانىِ او نيز نيازمند غذاهاى معنوى از سنخ خود است.
روشن است که خداوند سبحان، ميهمانى رمضان را براى پذيرايى از جسم و وجود مادّىِ دوستانش فراهم نساخته است؛ چرا که بدن هاى آنان، مثل همگان، در ضيافت هميشگى خدايند. اغلب دشمنان خدا از اين سفره گسترده، بيش از ديگران بهره مى برند.
خداى متعال در ميهمان سراى رمضان، جان ها و روح هاى دوستانش را به ضيافت فرا خوانده است، نه بدن ها و وجود مادّى آنان را، و اين، ضيافتى است که جز او، کسى ارزش آن را نمى داند.
از سوى ديگر، شرايط و آداب اين ميهمانى، بايد هماهنگ با ضيافت جان باشد و طعام و نوشيدنى آن، هماهنگ با ضيافت روح و هدف از آن نيز پديد آوردن تحوّل روحى و تجديد حيات معنوى انسان و تقويت بنيه روانى او.
منبع:پایگاه حدیث نت
۹۳۴
۲۱ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.