تحلیل واقعه عاشورا
محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر
در ایام ماه محرم هر شب مطالبی از کتاب ارزشمند تحلیل واقعه عاشورا از آثار علامه شهید مرتضی مطهری را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
تحلیل واقعه عاشورا
(ادامه مطلب از شب گذشته)
امام یعنى آن چشم بسیار بینایى که در عمق حوادث نفوذ مىکند، به اصطلاح آنچه را که دیگران در آینه نمىتوانند ببینند او در خشت خام مىبیند. او مىبیند که باطن هست یا نیست، حقیقت هست یا نیست. چقدر تظاهر به جاى حقیقت آمده است، چقدر جوفروشى و گندمنمایى است، گندم مىنمایانند ولى جو به مردم مىفروشند. این امر اختصاص به جریان دینى و انقلابهاى دینى ندارد. همه انقلابهاى دنیا همینجور است. انقلابهاى آزادیخواهى که در دنیاى اروپا پیدا شده، انقلابهاى مشروطیت که در کشور ما و کشورهاى دیگر دنیا پیدا شده، انقلابهاى سوسیالیستى و کمونیستى که در دنیا پیدا شده است، تمام اینها مصداق این جریان است. خودشان قبول دارند منتها مدعى هستند که ما نمىگذاریم [ این آفت رخ بدهد. ]مثلاً یک جریان [ نهفتهاى ]در آزادى و در دموکراسى به وجود مىآید، مردم هم راضى مىشوند. بعد این انقلاب شکل خودش را حفظ مىکند و عدهاى خیال مىکنند واقعا حقیقت را دارند ولى توجه ندارند که ممکن است این انقلاب از درون از بین رفته باشد. لهذا به این فکر مىافتند که چه بکنیم که حالا که ظاهر را داریم باطن را هم داشته باشیم؟ یا در همین جریانهاى کمونیستى و اشتراکى که لااقل براساس مساوات است آیا عملاً آن حقیقت هست یا نیست و بدون اینکه مردم بفهمند دومرتبه راهش را عوض مىکنند، باز مىشود همان استبداد؛ روحش همان روح است و شکل، شکل خودش. چینىها که هر چند وقت یک بار مىگویند ما داریم انقلاب را تجدید مىکنیم و ادامه مىدهیم حرفشان این است که ما این آفت طبیعى که در هر انقلابى رخ مىدهد ـ و مدعى هستند که انقلاب کمونیستى شوروى خودش یک تجربه است ـ و به موجب آن انقلاب خود به خود مسیرش را عوض مىکند در حالى که ظاهرش محفوظ مانده و باطنش از بین رفته است، [ این آفت را از بین مىبریم. ]مدعى هستند که ما مىخواهیم این باطن را همینطور که هست نگاه داریم نه تنها پوسته و قشر را.
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
در ایام ماه محرم هر شب مطالبی از کتاب ارزشمند تحلیل واقعه عاشورا از آثار علامه شهید مرتضی مطهری را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
تحلیل واقعه عاشورا
(ادامه مطلب از شب گذشته)
امام یعنى آن چشم بسیار بینایى که در عمق حوادث نفوذ مىکند، به اصطلاح آنچه را که دیگران در آینه نمىتوانند ببینند او در خشت خام مىبیند. او مىبیند که باطن هست یا نیست، حقیقت هست یا نیست. چقدر تظاهر به جاى حقیقت آمده است، چقدر جوفروشى و گندمنمایى است، گندم مىنمایانند ولى جو به مردم مىفروشند. این امر اختصاص به جریان دینى و انقلابهاى دینى ندارد. همه انقلابهاى دنیا همینجور است. انقلابهاى آزادیخواهى که در دنیاى اروپا پیدا شده، انقلابهاى مشروطیت که در کشور ما و کشورهاى دیگر دنیا پیدا شده، انقلابهاى سوسیالیستى و کمونیستى که در دنیا پیدا شده است، تمام اینها مصداق این جریان است. خودشان قبول دارند منتها مدعى هستند که ما نمىگذاریم [ این آفت رخ بدهد. ]مثلاً یک جریان [ نهفتهاى ]در آزادى و در دموکراسى به وجود مىآید، مردم هم راضى مىشوند. بعد این انقلاب شکل خودش را حفظ مىکند و عدهاى خیال مىکنند واقعا حقیقت را دارند ولى توجه ندارند که ممکن است این انقلاب از درون از بین رفته باشد. لهذا به این فکر مىافتند که چه بکنیم که حالا که ظاهر را داریم باطن را هم داشته باشیم؟ یا در همین جریانهاى کمونیستى و اشتراکى که لااقل براساس مساوات است آیا عملاً آن حقیقت هست یا نیست و بدون اینکه مردم بفهمند دومرتبه راهش را عوض مىکنند، باز مىشود همان استبداد؛ روحش همان روح است و شکل، شکل خودش. چینىها که هر چند وقت یک بار مىگویند ما داریم انقلاب را تجدید مىکنیم و ادامه مىدهیم حرفشان این است که ما این آفت طبیعى که در هر انقلابى رخ مىدهد ـ و مدعى هستند که انقلاب کمونیستى شوروى خودش یک تجربه است ـ و به موجب آن انقلاب خود به خود مسیرش را عوض مىکند در حالى که ظاهرش محفوظ مانده و باطنش از بین رفته است، [ این آفت را از بین مىبریم. ]مدعى هستند که ما مىخواهیم این باطن را همینطور که هست نگاه داریم نه تنها پوسته و قشر را.
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
۴۲۸
۰۸ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.