در جستجوی عقل ،استاد علی اکبر خانجانی
از کتاب؛ در جستجوی عقل
تألیف :«استاد علی اکبر خانجانی»
۲۱۶_ وقتی از خودشناسی به عنوان تنها راه و روش تعقل و عقلانیت سخن می گوئیم بمعنای دریافت وجود از جهان لامتناهی است بواسطه حواس پنجگانه و غرایز حیاتی و تفكر و احساسات و دریافتهای روحانی! دریافت وجود به معنای دریافت خداست از جهانی که آفریده است .پس انسان بایستی در هر حس و فکر و معنا و عاطفه و شوق و
دریافتی عقلانی، خداوند را جستجو کند. و این همان ابتغای وجه الله است در جهان هستی! یعنی جستجوی خدا در جهان!
آیا براستی چند درصد مردمان اینگونه با جهان هستی و زندگی رابطه برقرار می
کنند و به این نیت میبینند و می شنوند و می بویند و می چشند و لمس میکنند و فکر و احساس می نمایند؟ اکثر مردمان تعقل ندارند. قرآن
یعنی اکثر مردم در جستجوی وجود خدا در زندگی نیستند زیرا تعقل ندارند یعنی از عقل عقل بیگانه اند.
۲۱۷_ این خود خداوند در جان و نفس ناطقه بشر است که جهان هستی را درمی یابد به رنگ و بو و صدا و سیما و معنا و احساس ! پس اگر این درک کننده (عقل) را درک کنیم خدا را یافته ایم !و این همان تعقل است و عین واقعه یاری متقابل انسان و خدا
تألیف :«استاد علی اکبر خانجانی»
۲۱۶_ وقتی از خودشناسی به عنوان تنها راه و روش تعقل و عقلانیت سخن می گوئیم بمعنای دریافت وجود از جهان لامتناهی است بواسطه حواس پنجگانه و غرایز حیاتی و تفكر و احساسات و دریافتهای روحانی! دریافت وجود به معنای دریافت خداست از جهانی که آفریده است .پس انسان بایستی در هر حس و فکر و معنا و عاطفه و شوق و
دریافتی عقلانی، خداوند را جستجو کند. و این همان ابتغای وجه الله است در جهان هستی! یعنی جستجوی خدا در جهان!
آیا براستی چند درصد مردمان اینگونه با جهان هستی و زندگی رابطه برقرار می
کنند و به این نیت میبینند و می شنوند و می بویند و می چشند و لمس میکنند و فکر و احساس می نمایند؟ اکثر مردمان تعقل ندارند. قرآن
یعنی اکثر مردم در جستجوی وجود خدا در زندگی نیستند زیرا تعقل ندارند یعنی از عقل عقل بیگانه اند.
۲۱۷_ این خود خداوند در جان و نفس ناطقه بشر است که جهان هستی را درمی یابد به رنگ و بو و صدا و سیما و معنا و احساس ! پس اگر این درک کننده (عقل) را درک کنیم خدا را یافته ایم !و این همان تعقل است و عین واقعه یاری متقابل انسان و خدا
۱.۱k
۱۳ خرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.