2سوره مائده آیه55
2سوره مائده آیه55
بهترین معرّفی آن است که اوصاف وخصوصیّات کسی گفته شود ومخاطبان، خودشان مصداق آن را پیدا کنند. (آیه بدون نام بردن از علی علیه السلام، اوصاف وافعال او را برشمرده است)
امام صادق علیه السلام فرمود: «علی علیه السلام هزاران شاهد در غدیر خم داشت، ولی نتوانست حقّ خود را بگیرد، در حالی که اگر یک مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را میگیرد!» (تفسیر نورالثقلین)
ولایت فقیه در راستای ولایت امام معصوم است. در مقبولهی عمربن حنظله ازامام صادق علیه السلام میخوانیم: «به آن کس که حدیث ما را روایت کند و در حلال وحرام ما نظر کند و احکام ما را بشناسد، بنگرید. پس به حکومت او راضی باشید که من او را بر شما حاکم قرار دادم. فانّی قد جعلته علیکم حاکماً .... (کافی، ج 1، ص 67.)
پیامها:
1- اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه.
آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهی کرد، این آیه میفرماید: خدا و رسول و کسی را که در رکوع انگشتر داد، ولیّ خود قرار دهید. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا ... إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ ...
2- از اینکه به جای «اولیائکم»، «ولیّکم» آمده، ممکن است استفاده شود که روح ولایت پیامبر و علی علیهما السلام، شعاع ولایت الهی است. «وَلِیُّکُمُ»
3- در قرآن معمولًا نماز وزکات در کنار هم مطرح شده است؛ ولی در این آیه، هر دو به هم آمیختهاند. (دادن زکات در حال نماز) «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»
4- کسانی که اهل نماز و زکات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ ... ( «إِنَّما»، نشانهی انحصار ولایت در افراد خاصّ است)
5- برای توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» (آری، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالی برگردد.)
6- ولایت از آنِ کسانی است که نسبت به اقامهی نماز وپرداخت زکات پایدار باشد. یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ ... ( «یُقِیمُونَ» و «یُؤْتُونَ» نشانه دوام است)
7- هرگونه ولایت، حکومت و سرپرستیی که از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ ... (کلمه «إِنَّما» علامت حصر است)
8- توجّه به خلق برای خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد. «یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»
9- کسی که نسبت به فقرا بیتفاوت باشد، نباید رهبر و ولیّ شما باشد. إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ ... وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ
10- کارهای جزئی (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمیکند. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»
11- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّی هم «زکات» گفته میشود. «یُؤْتُونَ الزَّکاةَ»
12- ولایتها در طول یکدیگرند، نه در عرض یکدیگر. ولایت بر مسلمانان، ابتدا از آنِ خداوند است، سپس پیامبر، آنگاه امام. إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا ...
#قرآن#آیات#کتاب_خدا#مصحف#کلام_الله#quranic#پیام_قرآنی#quran#نکته_قرآنی#قرآنی#استاد_قرائتی#khoda#کتاب_الله#اسلام#دینی#مذهبی#islam#شیعه#معادلات_آسمانی#
بهترین معرّفی آن است که اوصاف وخصوصیّات کسی گفته شود ومخاطبان، خودشان مصداق آن را پیدا کنند. (آیه بدون نام بردن از علی علیه السلام، اوصاف وافعال او را برشمرده است)
امام صادق علیه السلام فرمود: «علی علیه السلام هزاران شاهد در غدیر خم داشت، ولی نتوانست حقّ خود را بگیرد، در حالی که اگر یک مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را میگیرد!» (تفسیر نورالثقلین)
ولایت فقیه در راستای ولایت امام معصوم است. در مقبولهی عمربن حنظله ازامام صادق علیه السلام میخوانیم: «به آن کس که حدیث ما را روایت کند و در حلال وحرام ما نظر کند و احکام ما را بشناسد، بنگرید. پس به حکومت او راضی باشید که من او را بر شما حاکم قرار دادم. فانّی قد جعلته علیکم حاکماً .... (کافی، ج 1، ص 67.)
پیامها:
1- اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه.
آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهی کرد، این آیه میفرماید: خدا و رسول و کسی را که در رکوع انگشتر داد، ولیّ خود قرار دهید. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا ... إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ ...
2- از اینکه به جای «اولیائکم»، «ولیّکم» آمده، ممکن است استفاده شود که روح ولایت پیامبر و علی علیهما السلام، شعاع ولایت الهی است. «وَلِیُّکُمُ»
3- در قرآن معمولًا نماز وزکات در کنار هم مطرح شده است؛ ولی در این آیه، هر دو به هم آمیختهاند. (دادن زکات در حال نماز) «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»
4- کسانی که اهل نماز و زکات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ ... ( «إِنَّما»، نشانهی انحصار ولایت در افراد خاصّ است)
5- برای توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» (آری، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالی برگردد.)
6- ولایت از آنِ کسانی است که نسبت به اقامهی نماز وپرداخت زکات پایدار باشد. یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ ... ( «یُقِیمُونَ» و «یُؤْتُونَ» نشانه دوام است)
7- هرگونه ولایت، حکومت و سرپرستیی که از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ ... (کلمه «إِنَّما» علامت حصر است)
8- توجّه به خلق برای خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد. «یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»
9- کسی که نسبت به فقرا بیتفاوت باشد، نباید رهبر و ولیّ شما باشد. إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ ... وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ
10- کارهای جزئی (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمیکند. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»
11- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّی هم «زکات» گفته میشود. «یُؤْتُونَ الزَّکاةَ»
12- ولایتها در طول یکدیگرند، نه در عرض یکدیگر. ولایت بر مسلمانان، ابتدا از آنِ خداوند است، سپس پیامبر، آنگاه امام. إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا ...
#قرآن#آیات#کتاب_خدا#مصحف#کلام_الله#quranic#پیام_قرآنی#quran#نکته_قرآنی#قرآنی#استاد_قرائتی#khoda#کتاب_الله#اسلام#دینی#مذهبی#islam#شیعه#معادلات_آسمانی#
۱.۷k
۱۶ مهر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.