تفسیر قرآن
تفاوت اسلام با ايمان از منظر قرآن تفسیر آیه 14 سوره حجرات
1. تفاوت در عمق.
اسلام، رنگ ظاهرى است، ولى ايمان تمسّك قلبى است. امام صادق صلى الله عليه وآله به مناسبت آيه ى «و مَن اَحسَنُ من اللَّه صِبغَة»(129) فرمود: رنگ الهى اسلام است، و در تفسير آيه ى «فقد استَمسَك بِالعُروَة الوثقى »(130) فرمود: تمسّك به ريسمان محكم الهى، همان ايمان است.(131)
2. تفاوت در انگيزه.
گاهى انگيزه ى اسلام آوردن، حفظ يا رسيدن به منافع مادّى است، ولى انگيزه ى ايمان حتماً معنوى است. امام صادق عليه السلام فرمودند: با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مى شود و ازدواج با مسلمانان حلال مى شود، ولى پاداش اخروى بر اساس ايمان قلبى است.(132)
3. تفاوت در عمل.
اظهار اسلام، بدون عمل ممكن است، ولى ايمان بايد همراه عمل باشد، چنانكه در حديث مى خوانيم: «الايمانُ اِقرارٌ وعَمَل و الاسلام اِقرارٌ بلاعَمَل»(133) بنابراين در ايمان، اسلام نهفته است، ولى در اسلام ايمان نهفته نيست.
در حديث ديگرى، اسلام، به مسجد الحرام وايمان به كعبه تشبيه شده كه در وسط مسجدالحرام قرار گرفته است.(134)
امام باقرعليه السلام فرمود: ايمان، چيزى است كه در قلب مستقر مى شود و انسان به وسيله آن به خدا مى رسد و عمل، آن باور قلبى را تصديق مى كند. ولى اسلام چيزى است كه در گفتار و رفتار ظاهر مى گردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد.(135)
4. تفاوت در رتبه.
در حديث مى خوانيم: ايمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ايمان و يقين، بالاتر از تقوا است و در ميان مردم چيزى كمياب تر از يقين نيست.(136)
-----
128) توبه، 99.
129) بقره، 138.
130) بقره، 256.
131) كافى، ج 2، ص 14.
132) كافى، ج 2، ص 24.
133) كافى، ج 2، ص 24.
134) كافى، ج 2، ص 52.
135) كافى، ج 2، ص 26.
136) كافى، ج 2، ص 51.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
1. تفاوت در عمق.
اسلام، رنگ ظاهرى است، ولى ايمان تمسّك قلبى است. امام صادق صلى الله عليه وآله به مناسبت آيه ى «و مَن اَحسَنُ من اللَّه صِبغَة»(129) فرمود: رنگ الهى اسلام است، و در تفسير آيه ى «فقد استَمسَك بِالعُروَة الوثقى »(130) فرمود: تمسّك به ريسمان محكم الهى، همان ايمان است.(131)
2. تفاوت در انگيزه.
گاهى انگيزه ى اسلام آوردن، حفظ يا رسيدن به منافع مادّى است، ولى انگيزه ى ايمان حتماً معنوى است. امام صادق عليه السلام فرمودند: با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مى شود و ازدواج با مسلمانان حلال مى شود، ولى پاداش اخروى بر اساس ايمان قلبى است.(132)
3. تفاوت در عمل.
اظهار اسلام، بدون عمل ممكن است، ولى ايمان بايد همراه عمل باشد، چنانكه در حديث مى خوانيم: «الايمانُ اِقرارٌ وعَمَل و الاسلام اِقرارٌ بلاعَمَل»(133) بنابراين در ايمان، اسلام نهفته است، ولى در اسلام ايمان نهفته نيست.
در حديث ديگرى، اسلام، به مسجد الحرام وايمان به كعبه تشبيه شده كه در وسط مسجدالحرام قرار گرفته است.(134)
امام باقرعليه السلام فرمود: ايمان، چيزى است كه در قلب مستقر مى شود و انسان به وسيله آن به خدا مى رسد و عمل، آن باور قلبى را تصديق مى كند. ولى اسلام چيزى است كه در گفتار و رفتار ظاهر مى گردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد.(135)
4. تفاوت در رتبه.
در حديث مى خوانيم: ايمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ايمان و يقين، بالاتر از تقوا است و در ميان مردم چيزى كمياب تر از يقين نيست.(136)
-----
128) توبه، 99.
129) بقره، 138.
130) بقره، 256.
131) كافى، ج 2، ص 14.
132) كافى، ج 2، ص 24.
133) كافى، ج 2، ص 24.
134) كافى، ج 2، ص 52.
135) كافى، ج 2، ص 26.
136) كافى، ج 2، ص 51.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۲k
۰۹ دی ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.