عملی لذت بخش اما دردناک!
عملی لذت بخش اما دردناک!
کسی که گناه [خود] را آشکار کند به حال خود وا نهاده شود (مخذول و مطرود است) و کسی که گناه را پوشیده بدارد، آمرزیده گردد.
زنان خیابانی
خیلی لذت دارد ... گاهی در لحظه ی انجامش آنقدر شیرین و خوشایند است که با هیچ چیز دیگری نمی توان آن را عوض کرد ... نکته ی دردناکش آن جا است که وقتی از آن لذت فارغ می شوم یا حتی نه بعد از آن، بلکه همان لحظه شاید دردناکی اش را متوجه شوم...
معنی فحشاء
به سخن و کاری که در زشتی آن تردیدی نیست، فحشاء گویند. در مواردی به معنی کار بسیار زشت و ننگین و نفرت آور به کار می رود؛ این واژه 24 بار در قرآن آمده است.(1) البته کلمه" فاحشه" یا " فحشاء" در قرآن مجید غالباً در موارد انحرافات جنسی و آلودگی های ناموسی به کار رفته است. ( تفسیر نمونه، ج 14، ص: 404) که به چند مورد از آنها اشاره می شود:
اشاره به عمل شنیع قوم لوط
(وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ وَأَنتُمْ تُبْصِرُونَ)( سوره نمل، آیه 54)؛و لوط را به یاد آور آن هنگام که به قومش گفت: آیا پیش چشم یکدیگر مرتکب فاحشه می شوید.
فحشائی به نام ...
(وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنَی إنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِیلًا) (اسراء 32)؛«و به زنا نزدیک مشوید که آن فحشاست و بد راهی است».
امام محمد باقر علیه السلام درباره این آیه می فرمایند: مَعصیَةً و مَقْتا فإنّ اللّهَ یَمقُتُهُ و یُبغِضُهُ، قالَ: «و ساءَ سَبِیلًا» هُو أشَدُّ الناسِ عَذابا، و الزنا مِن أکبَرِ الکَبائرِ.( میزان الحکمه، ج 5، 40، ح 7836)
منظور از فاحشه یعنی اینکه، معصیت و نفرت انگیز است؛ زیرا خداوند زنا را دشمن می دارد و از آن نفرت دارد. فرمود: «و بد راهی است» عذاب زناکار از همه گنهکاران سخت تر است و زنا از بزرگترین گناهان کبیره است».
مؤمنین این گونه عمل می کنند
(وَ الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ) (شوری 37)؛«کسانی که از گناهان بزرگ و از اعمال زشت و قبیح اجتناب می کنند ...»
این جمله عطف است بر جمله" الذین آمنوا" در آیات قبلی که به همراه دو آیه بعدش صفات نیک مؤمنین را می شمارد.
" کبائر الاثم" عبارت است از گناهان کبیره ای که آثار سوئش بزرگ است، و کلمه "فواحش" جمع "فاحشة" است که به معنای گناه شنیع و بی شرمانه است. (ترجمه تفسیر المیزان، ج 18، ص: 92)
استفاده از کلمه فحشاء در مورد گناهان دیگر
توجیه گناه توسط اهل فحشاء
(وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَیْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها) (اعراف 28)
«هنگامی که عمل زشت و قبیحی را انجام می دهند، (اگر از دلیل آن سؤال شود، در پاسخ، می گویند:) این راه و رسمی است که نیاکان خود را بر آن یافته ایم خداوند هم ما را به آن دستور داده است»
مساله تقلید کورکورانه از گذشتگان به همراه تهمت به ساحت مقدس پروردگار دو توجیه ساختگی هستند، که شیطان صفتان برای اعمال خود، از آنها استفاده می کنند. جالب اینکه قرآن در پاسخ آنها اعتنایی به دلیل اول یعنی پیروی کورکورانه از نیاکان نمی کند، گویا آن را بی نیاز از هرگونه جواب می داند، و تنها به پاسخ دوم قناعت کرده، می فرماید: (قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ)( اعراف 28)
" خداوند هرگز به کارهای زشت و قبیح فرمان نمی دهد" (زیرا حکم او از فرمان عقل جدا نیست دستور به فحشاء طبق صریح آیات قرآن، کار شیطان است ( بقره 168-169 )
نه کار خداوند، خداوند تنها به نیکیها و خوبیها فرمان می دهد).
منظور ازفحشاء و فاحشه در این آیه
1. بسیاری از مفسران گفته اند اشاره به رسم جمعی از اعراب در زمان جاهلیت است که لخت مادرزاد!" زن و مرد" در اطراف خانه خدا طواف می کردند، به گمان اینکه در لباسهایی که مرتکب گناه شده اند، شایسته نیست خانه خدا را طواف کنند!
2. در روایات متعددی هست که منظور از فاحشه در اینجا گفتار پیشوایان ظالم و ستمگر است که مردم را به پیروی خود دعوت می کنند و معتقدند که خدا اطاعت آنها را بر مردم فرض کرده است.
3. بعضی از مفسران مفهوم آیه را یک مفهوم وسیع گرفته اند که هر گونه کار زشت و قبیحی را در بر می گیرد و با توجه به وسعت مفهوم کلمه" فاحشه" مناسب تر همین است که معنی آیه همان معنی وسیع کلمه باشد و مساله" طواف عریان" و "پیروی از پیشوایان ظلم و ستم" از مصادیق روشن آن محسوب می گردد و منافاتی هم با روایات ندارد. (تفسیر نمونه، ج 6،142-140.)
برای کسانی که اشاعه فحشاء را دوست دارند
(إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ) ( نور 19 )؛ «کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است.»
این آیه مربوط به "داستان افک" و عواقب شوم و دردنا
کسی که گناه [خود] را آشکار کند به حال خود وا نهاده شود (مخذول و مطرود است) و کسی که گناه را پوشیده بدارد، آمرزیده گردد.
زنان خیابانی
خیلی لذت دارد ... گاهی در لحظه ی انجامش آنقدر شیرین و خوشایند است که با هیچ چیز دیگری نمی توان آن را عوض کرد ... نکته ی دردناکش آن جا است که وقتی از آن لذت فارغ می شوم یا حتی نه بعد از آن، بلکه همان لحظه شاید دردناکی اش را متوجه شوم...
معنی فحشاء
به سخن و کاری که در زشتی آن تردیدی نیست، فحشاء گویند. در مواردی به معنی کار بسیار زشت و ننگین و نفرت آور به کار می رود؛ این واژه 24 بار در قرآن آمده است.(1) البته کلمه" فاحشه" یا " فحشاء" در قرآن مجید غالباً در موارد انحرافات جنسی و آلودگی های ناموسی به کار رفته است. ( تفسیر نمونه، ج 14، ص: 404) که به چند مورد از آنها اشاره می شود:
اشاره به عمل شنیع قوم لوط
(وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ وَأَنتُمْ تُبْصِرُونَ)( سوره نمل، آیه 54)؛و لوط را به یاد آور آن هنگام که به قومش گفت: آیا پیش چشم یکدیگر مرتکب فاحشه می شوید.
فحشائی به نام ...
(وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنَی إنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِیلًا) (اسراء 32)؛«و به زنا نزدیک مشوید که آن فحشاست و بد راهی است».
امام محمد باقر علیه السلام درباره این آیه می فرمایند: مَعصیَةً و مَقْتا فإنّ اللّهَ یَمقُتُهُ و یُبغِضُهُ، قالَ: «و ساءَ سَبِیلًا» هُو أشَدُّ الناسِ عَذابا، و الزنا مِن أکبَرِ الکَبائرِ.( میزان الحکمه، ج 5، 40، ح 7836)
منظور از فاحشه یعنی اینکه، معصیت و نفرت انگیز است؛ زیرا خداوند زنا را دشمن می دارد و از آن نفرت دارد. فرمود: «و بد راهی است» عذاب زناکار از همه گنهکاران سخت تر است و زنا از بزرگترین گناهان کبیره است».
مؤمنین این گونه عمل می کنند
(وَ الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ) (شوری 37)؛«کسانی که از گناهان بزرگ و از اعمال زشت و قبیح اجتناب می کنند ...»
این جمله عطف است بر جمله" الذین آمنوا" در آیات قبلی که به همراه دو آیه بعدش صفات نیک مؤمنین را می شمارد.
" کبائر الاثم" عبارت است از گناهان کبیره ای که آثار سوئش بزرگ است، و کلمه "فواحش" جمع "فاحشة" است که به معنای گناه شنیع و بی شرمانه است. (ترجمه تفسیر المیزان، ج 18، ص: 92)
استفاده از کلمه فحشاء در مورد گناهان دیگر
توجیه گناه توسط اهل فحشاء
(وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَیْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها) (اعراف 28)
«هنگامی که عمل زشت و قبیحی را انجام می دهند، (اگر از دلیل آن سؤال شود، در پاسخ، می گویند:) این راه و رسمی است که نیاکان خود را بر آن یافته ایم خداوند هم ما را به آن دستور داده است»
مساله تقلید کورکورانه از گذشتگان به همراه تهمت به ساحت مقدس پروردگار دو توجیه ساختگی هستند، که شیطان صفتان برای اعمال خود، از آنها استفاده می کنند. جالب اینکه قرآن در پاسخ آنها اعتنایی به دلیل اول یعنی پیروی کورکورانه از نیاکان نمی کند، گویا آن را بی نیاز از هرگونه جواب می داند، و تنها به پاسخ دوم قناعت کرده، می فرماید: (قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ)( اعراف 28)
" خداوند هرگز به کارهای زشت و قبیح فرمان نمی دهد" (زیرا حکم او از فرمان عقل جدا نیست دستور به فحشاء طبق صریح آیات قرآن، کار شیطان است ( بقره 168-169 )
نه کار خداوند، خداوند تنها به نیکیها و خوبیها فرمان می دهد).
منظور ازفحشاء و فاحشه در این آیه
1. بسیاری از مفسران گفته اند اشاره به رسم جمعی از اعراب در زمان جاهلیت است که لخت مادرزاد!" زن و مرد" در اطراف خانه خدا طواف می کردند، به گمان اینکه در لباسهایی که مرتکب گناه شده اند، شایسته نیست خانه خدا را طواف کنند!
2. در روایات متعددی هست که منظور از فاحشه در اینجا گفتار پیشوایان ظالم و ستمگر است که مردم را به پیروی خود دعوت می کنند و معتقدند که خدا اطاعت آنها را بر مردم فرض کرده است.
3. بعضی از مفسران مفهوم آیه را یک مفهوم وسیع گرفته اند که هر گونه کار زشت و قبیحی را در بر می گیرد و با توجه به وسعت مفهوم کلمه" فاحشه" مناسب تر همین است که معنی آیه همان معنی وسیع کلمه باشد و مساله" طواف عریان" و "پیروی از پیشوایان ظلم و ستم" از مصادیق روشن آن محسوب می گردد و منافاتی هم با روایات ندارد. (تفسیر نمونه، ج 6،142-140.)
برای کسانی که اشاعه فحشاء را دوست دارند
(إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ) ( نور 19 )؛ «کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است.»
این آیه مربوط به "داستان افک" و عواقب شوم و دردنا
۱۱.۲k
۲۷ بهمن ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۷)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.