🌹مبعث حضرت پیامبر اعظم(ص) از دیدگاه قرآن... بخش سوم🌹
🌹هدف بعثت در کلام نورانی حضرت رسول اکرم(ص)....🌹
آنچه در بیان هدف بعثت در کلام حضرت رسول اکرم(ص)، محمد مصطفی(ص) تجلی نموده است، تکمیل و ارتقاء ارزش اخلاقی است چراکه فرمودند: «إنّما بُعِثْتُ لِأُتِمَمَ مکارمَ الاخلاقِ». رسول اکرم (ص) جامعه جاهلی آن زمان را به جامعهای پرفروغ تبدیل نمود و با سلاح اخلاق که برندهتر از شمشیر بود، چنان تحولی در آن جامعه پدید آورد که حیرت جهانیان را برانگیخت و این رسالت تنها مخصوص اوست که اشرف مخلوقات است، چرا که خداوند در آیه ۴ سوره قلم میفرماید: «إنکَ لعلی خلق عظیم» برهمین اساس، خدای رحمان او را بهترین الگو و اسوه قلمداد میکند، همچنین در آیه ۲۱ سوره احزاب میفرماید: «لَقَدْ کان فی رسولِ اللهِ اسوة حسنه» او کسی است که در عبودیت به کمال مطلق رسیده و برترین مخلوقات گشته و همتایی ندارد.
چنانکه امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه میفرمایند: «حضرت محمد بنده و فرستاده برگزیده و انتخاب شده اوست که در فضل و برتری، همتا ندارد و هرگز فقدان او جبران نگردد». او عبد مطلق خدا و سرچشمه فضایل اخلاقی است، لذا خداوند عزوجل تمام جنود نورانی و صفات و اخلاق حمیده را به عبد مطلق خود عطا و از قوای امدادی برای گسترش بندگی در عالم مقرر فرموده است.
باید گفت اگر غایت خلقت پرستش است، و خداوند در آیه ۵۶ سوره ذاریات میفرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» اگر برای معرفت خلق شدهایم، «بِنا عُرِفَ الله و بنا عبدالله» که در رأس معصومین وجود مقدس نبی اکرم(ص) قرار دارد. در واقع اخلاق حمیده ابزار پرستش الهی است که در اختیار رسول اکرم قرار دارد و راه رسیدن به آن تولی تام به ولایت نبی اکرم(ص) است و از طریق همین تولی نور اخلاق حمیده که از فروع ولایت ایشان سرچشمه میگیرد در ما تجلی میکند.
شرط اساسی آن نیز، تولی به ولایت امام المتقین، علی بن ابیطالب(ع) است، چراکه حضرت رسول فرمود: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا» و نیز خداوند در یوم غدیر فرمودند: «الیوم اَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُم و أتْمَمْتُ علیکُم نعمتی». نکته مهم این است که رسالت حضرت، رسالتی است تاریخی. اوست که محور تهذیب در کل تاریخ است.
اوست که پیامآور اخلاق در کل تاریخ است و پایان تاریخ چیزی نیست، جز همان مدینه عدل نبوی. مدینهای که در آن ریشه رذایل خشک گردیده و اخلاق کریمه جهانی میگردد چرا که برآیند تاریخ رو به تکامل است. چون تحت مشیت الهی است لذا سیر نزولی را برنمیتابد و در نهایت جامعه واحد جهانی بر محور نبی اکرم شکل گرفته و همگان به طور هماهنگ، خداوند را پرستش کرده و متخلق به اخلاق حمیده میگردند.
منابع:
نهجالبلاغه. خطبه ۲.
سوره علق. آیات ۱ و ۲.
قمی، شیخ عباس؛ منتهی الامال، موسسه انتشارات هجرت، قم، تابستان ۱۳۸۲، چاپ پانزدهم، ج ۱، ص ۱۰۳.
نهجالبلاغه. خطبه ۱.
سوره توبه. آیه ۱۲۸.
سوره انبیاء. آیه ۱۰۷.
نهجالبلاغه. خطبه ۹۴.
محمدی اشتهاروی، محمد؛ مقاله بعثت یا طلوع خورشید، نرمافزار پیامبر اعظم در اینترنت، مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی.
نهجالبلاغه. خطبه ۹۵.
احزاب. آیه ۲۱.
نهجالبلاغه. خطبه ۱۵۱.
مائده. آیه ۳.
انتهای پیام
آنچه در بیان هدف بعثت در کلام حضرت رسول اکرم(ص)، محمد مصطفی(ص) تجلی نموده است، تکمیل و ارتقاء ارزش اخلاقی است چراکه فرمودند: «إنّما بُعِثْتُ لِأُتِمَمَ مکارمَ الاخلاقِ». رسول اکرم (ص) جامعه جاهلی آن زمان را به جامعهای پرفروغ تبدیل نمود و با سلاح اخلاق که برندهتر از شمشیر بود، چنان تحولی در آن جامعه پدید آورد که حیرت جهانیان را برانگیخت و این رسالت تنها مخصوص اوست که اشرف مخلوقات است، چرا که خداوند در آیه ۴ سوره قلم میفرماید: «إنکَ لعلی خلق عظیم» برهمین اساس، خدای رحمان او را بهترین الگو و اسوه قلمداد میکند، همچنین در آیه ۲۱ سوره احزاب میفرماید: «لَقَدْ کان فی رسولِ اللهِ اسوة حسنه» او کسی است که در عبودیت به کمال مطلق رسیده و برترین مخلوقات گشته و همتایی ندارد.
چنانکه امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه میفرمایند: «حضرت محمد بنده و فرستاده برگزیده و انتخاب شده اوست که در فضل و برتری، همتا ندارد و هرگز فقدان او جبران نگردد». او عبد مطلق خدا و سرچشمه فضایل اخلاقی است، لذا خداوند عزوجل تمام جنود نورانی و صفات و اخلاق حمیده را به عبد مطلق خود عطا و از قوای امدادی برای گسترش بندگی در عالم مقرر فرموده است.
باید گفت اگر غایت خلقت پرستش است، و خداوند در آیه ۵۶ سوره ذاریات میفرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» اگر برای معرفت خلق شدهایم، «بِنا عُرِفَ الله و بنا عبدالله» که در رأس معصومین وجود مقدس نبی اکرم(ص) قرار دارد. در واقع اخلاق حمیده ابزار پرستش الهی است که در اختیار رسول اکرم قرار دارد و راه رسیدن به آن تولی تام به ولایت نبی اکرم(ص) است و از طریق همین تولی نور اخلاق حمیده که از فروع ولایت ایشان سرچشمه میگیرد در ما تجلی میکند.
شرط اساسی آن نیز، تولی به ولایت امام المتقین، علی بن ابیطالب(ع) است، چراکه حضرت رسول فرمود: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا» و نیز خداوند در یوم غدیر فرمودند: «الیوم اَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُم و أتْمَمْتُ علیکُم نعمتی». نکته مهم این است که رسالت حضرت، رسالتی است تاریخی. اوست که محور تهذیب در کل تاریخ است.
اوست که پیامآور اخلاق در کل تاریخ است و پایان تاریخ چیزی نیست، جز همان مدینه عدل نبوی. مدینهای که در آن ریشه رذایل خشک گردیده و اخلاق کریمه جهانی میگردد چرا که برآیند تاریخ رو به تکامل است. چون تحت مشیت الهی است لذا سیر نزولی را برنمیتابد و در نهایت جامعه واحد جهانی بر محور نبی اکرم شکل گرفته و همگان به طور هماهنگ، خداوند را پرستش کرده و متخلق به اخلاق حمیده میگردند.
منابع:
نهجالبلاغه. خطبه ۲.
سوره علق. آیات ۱ و ۲.
قمی، شیخ عباس؛ منتهی الامال، موسسه انتشارات هجرت، قم، تابستان ۱۳۸۲، چاپ پانزدهم، ج ۱، ص ۱۰۳.
نهجالبلاغه. خطبه ۱.
سوره توبه. آیه ۱۲۸.
سوره انبیاء. آیه ۱۰۷.
نهجالبلاغه. خطبه ۹۴.
محمدی اشتهاروی، محمد؛ مقاله بعثت یا طلوع خورشید، نرمافزار پیامبر اعظم در اینترنت، مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی.
نهجالبلاغه. خطبه ۹۵.
احزاب. آیه ۲۱.
نهجالبلاغه. خطبه ۱۵۱.
مائده. آیه ۳.
انتهای پیام
۱.۸k
۲۸ بهمن ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.