در نقاشی عشق و درد (خون آشام هم گفته می شود) شاهد زیباتری
در نقاشی عشق و درد (خون آشام هم گفته میشود) شاهد زیباترین ترکیب عشق و درد در آغوش زنانه هستیم، به طوری که نفس را حبس میکند و انسان غرق در احساس میشود و این از هنر ادوارد مونک نقاش نروژی سبک اکسپرسیونیسم (EXPRESSIONISM) است.
در پس پردهی نقاشیهای مونک زنگریزی و نگاه منفی او به زنان مشخص است.
آغوش…
در مرکز اثر شاهد به آغوش کشیدن مردی توسط زنی هستیم، در واقع این آغوش فراتر از یک آغوش معمولی است، هنرمند با استفاده از احساسات خویش این آغوش را به آغوشی منحصر به فرد بدل کرده است، آغوشی نه چندان لطیفی که عشق، درد، رنج و سکوت را با خود به همراه دارد، این آغوش بگونهای است که هم قصد محبت دارد هم نابودی!
مونک حس زیبای عشق را در تضاد با بیرحمی به تصویر آورده است و حس جنجالی درونی هنرمند را به وضوح میشود لمس کرد.
زن…
در این نقاشی درد و عشق ، زن با گیسوان بلند و آتشین کشیده شده است، دست راست زن ظرافت و زیبایی ندارد و بر بازوی مرد گذاشته شده و دست چپ او بر پشت مرد گذاشته شده است.
زن با تمام زنانگیاش مرد را به آغوش کشیده و تسلیم خود ساخته و مرد تسلیم و مطیع او شده و به دنیای احساسات قدم برداشته.
او گیسوان پریشان و بلندش را به اطراف مرد پیچانده و از احساساتش تغذیه میکند، قسمتی از موهای زن زیر صورت مرد است، گویا که او این گیسوان ابریشمی را میبوید و شیفته زن میشود.
زن بر پشت گردن مرد بوسه میزند اما این مرز هنوز گشوده نشده که آیا بوسه است یا گازی که توسط خون آشام گرفته شده و درحال مکیدن خون آن است!
مرد…
او بطوری در آغوش خم شده که از عشق و رنج مچاله میشود و به ناتوانی و سکوت میرود و دستش را به دور کمر زن انداخته. او در این اثر از اهمیت کمی برخوردار است.
هماهنگونه که گفته بودم مونک شرایط روحی خوبی نداشت و تمام این شرایط در آثارش ملموس است.
فضای اثر شاعرانه و عاشقانه است که بی شک خطوط و رنگها و فرمها باعث وجود این فضا هستند.
یک فاح.شه و یا یک خون آشام ؟
گفته میشود مونک با فاح.شههای بسیاری ملاقات میکرد اما با آنها ارتباطی برقرار نمیکرد. به گفتهی بعضی از منتقدان در این نقاشی این زن یک فاحشه است.
نقاشی درد و عشق توسط نازیها غیراخلاقی و ممنوع اعلام شد و به انزوا رفت اما پس از آن به دست منتقدان به انتقاد و تحلیل درآمد.
چیزی که در آثار مونک موجود است به تصویر کشیدن تمام احساساتش است.
احساسات او در تمام سکوت در نقاشیهایش جلوه گر است و بعد از گذشت سالهای زیاد همچنان مخاطبان را متأثر میکند
در پس پردهی نقاشیهای مونک زنگریزی و نگاه منفی او به زنان مشخص است.
آغوش…
در مرکز اثر شاهد به آغوش کشیدن مردی توسط زنی هستیم، در واقع این آغوش فراتر از یک آغوش معمولی است، هنرمند با استفاده از احساسات خویش این آغوش را به آغوشی منحصر به فرد بدل کرده است، آغوشی نه چندان لطیفی که عشق، درد، رنج و سکوت را با خود به همراه دارد، این آغوش بگونهای است که هم قصد محبت دارد هم نابودی!
مونک حس زیبای عشق را در تضاد با بیرحمی به تصویر آورده است و حس جنجالی درونی هنرمند را به وضوح میشود لمس کرد.
زن…
در این نقاشی درد و عشق ، زن با گیسوان بلند و آتشین کشیده شده است، دست راست زن ظرافت و زیبایی ندارد و بر بازوی مرد گذاشته شده و دست چپ او بر پشت مرد گذاشته شده است.
زن با تمام زنانگیاش مرد را به آغوش کشیده و تسلیم خود ساخته و مرد تسلیم و مطیع او شده و به دنیای احساسات قدم برداشته.
او گیسوان پریشان و بلندش را به اطراف مرد پیچانده و از احساساتش تغذیه میکند، قسمتی از موهای زن زیر صورت مرد است، گویا که او این گیسوان ابریشمی را میبوید و شیفته زن میشود.
زن بر پشت گردن مرد بوسه میزند اما این مرز هنوز گشوده نشده که آیا بوسه است یا گازی که توسط خون آشام گرفته شده و درحال مکیدن خون آن است!
مرد…
او بطوری در آغوش خم شده که از عشق و رنج مچاله میشود و به ناتوانی و سکوت میرود و دستش را به دور کمر زن انداخته. او در این اثر از اهمیت کمی برخوردار است.
هماهنگونه که گفته بودم مونک شرایط روحی خوبی نداشت و تمام این شرایط در آثارش ملموس است.
فضای اثر شاعرانه و عاشقانه است که بی شک خطوط و رنگها و فرمها باعث وجود این فضا هستند.
یک فاح.شه و یا یک خون آشام ؟
گفته میشود مونک با فاح.شههای بسیاری ملاقات میکرد اما با آنها ارتباطی برقرار نمیکرد. به گفتهی بعضی از منتقدان در این نقاشی این زن یک فاحشه است.
نقاشی درد و عشق توسط نازیها غیراخلاقی و ممنوع اعلام شد و به انزوا رفت اما پس از آن به دست منتقدان به انتقاد و تحلیل درآمد.
چیزی که در آثار مونک موجود است به تصویر کشیدن تمام احساساتش است.
احساسات او در تمام سکوت در نقاشیهایش جلوه گر است و بعد از گذشت سالهای زیاد همچنان مخاطبان را متأثر میکند
۳.۲k
۲۸ بهمن ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.