تفسیر قرآن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نمل
آیه 45 و 46
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَي ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذَا هُمْ فَرِيقَانِ يَخْتَصِمُونَ (45)
قَالَ يَا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْلَا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (46)
ترجمه :
و به راستى به سوى قوم ثمود، برادرشان (حضرت) صالح را فرستاديم كه (او به مردم گفت:) خداوند را بپرستيد. پس آن گاه مردم به دو گروه متخاصم تقسيم شدند.
صالح گفت: اى قوم من! چرا پيش از نيكى شتابزده خواهان بدى هستيد؟ چرا از خداوند آمرزش نمى خواهيد تا مشمول رحمت گرديد؟
نکته ها:
حضرت صالح، مردم را از عذاب الهى مى ترسانيد و به آنان هشدار مى داد، ولى آنان مى گفتند: «يا صالحُ ائتنا بما تَعِدُنا»(58) آن عذابى كه وعده مى دهى بر ما بياور. در اين آيه، صالح مى گويد: چرا شما به جاى خير، سراغ شر را مى گيريد؟ همان گونه كه كفّار از حضرت هودعليه السلام و پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله نيز تعجيل در عقوبت را مى خواستند.
امام باقرعليه السلام فرمود: گروهى دعوت حضرت صالح را تصديق وگروهى تكذيب نمودند.(59)
با اينكه تمام انبيا با مردم برخورد عاطفى و برادرانه داشته اند، ولى از اينكه كلمه «اخاهم» تنها براى بعضى از آنان بكار رفته است، شايد بتوان استفاده كرد كه بعضى از انبيا علاوه بر برخورد عطوفانه فاميل قوم خود نيز بوده اند.
58) اعراف، 77.
59) تفسير نورالثقلين.
پیامها :
- برخورد انبيا با مردم، برادرانه بوده است. «اَخاهم»
- دعوت به توحيد، سرلوحه دعوت انبياست. «أنِ اعبدوا اللّه»
- انتظار نداشته باشيد همه مردم منطق شمارا بپذيرند. «فاذا هم فريقان»
- نزاع ميان حقّ و باطل دائمى است. «يختصمون»
- راه توبه را براى بازگشت مجرمان باز بگذاريد. «لولا تستغفرون»
- انبيا دلسوز مردمند. «يا قوم ... لولا تستغفرون اللّه لعلّكم ترحمون»
- استغفار، زمينه جذب رحمت الهى است. «تستغفرون اللّه لعلّكم ترحمون»
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نمل
آیه 45 و 46
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَي ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذَا هُمْ فَرِيقَانِ يَخْتَصِمُونَ (45)
قَالَ يَا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْلَا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (46)
ترجمه :
و به راستى به سوى قوم ثمود، برادرشان (حضرت) صالح را فرستاديم كه (او به مردم گفت:) خداوند را بپرستيد. پس آن گاه مردم به دو گروه متخاصم تقسيم شدند.
صالح گفت: اى قوم من! چرا پيش از نيكى شتابزده خواهان بدى هستيد؟ چرا از خداوند آمرزش نمى خواهيد تا مشمول رحمت گرديد؟
نکته ها:
حضرت صالح، مردم را از عذاب الهى مى ترسانيد و به آنان هشدار مى داد، ولى آنان مى گفتند: «يا صالحُ ائتنا بما تَعِدُنا»(58) آن عذابى كه وعده مى دهى بر ما بياور. در اين آيه، صالح مى گويد: چرا شما به جاى خير، سراغ شر را مى گيريد؟ همان گونه كه كفّار از حضرت هودعليه السلام و پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله نيز تعجيل در عقوبت را مى خواستند.
امام باقرعليه السلام فرمود: گروهى دعوت حضرت صالح را تصديق وگروهى تكذيب نمودند.(59)
با اينكه تمام انبيا با مردم برخورد عاطفى و برادرانه داشته اند، ولى از اينكه كلمه «اخاهم» تنها براى بعضى از آنان بكار رفته است، شايد بتوان استفاده كرد كه بعضى از انبيا علاوه بر برخورد عطوفانه فاميل قوم خود نيز بوده اند.
58) اعراف، 77.
59) تفسير نورالثقلين.
پیامها :
- برخورد انبيا با مردم، برادرانه بوده است. «اَخاهم»
- دعوت به توحيد، سرلوحه دعوت انبياست. «أنِ اعبدوا اللّه»
- انتظار نداشته باشيد همه مردم منطق شمارا بپذيرند. «فاذا هم فريقان»
- نزاع ميان حقّ و باطل دائمى است. «يختصمون»
- راه توبه را براى بازگشت مجرمان باز بگذاريد. «لولا تستغفرون»
- انبيا دلسوز مردمند. «يا قوم ... لولا تستغفرون اللّه لعلّكم ترحمون»
- استغفار، زمينه جذب رحمت الهى است. «تستغفرون اللّه لعلّكم ترحمون»
۲.۲k
۲۴ آذر ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.