بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
اهل - وقتی طوفان نوح واقع میشود و فرزند حضرت نوح علیهالسلام نیز غرق میشود، برای وی سؤال ایجاد میگردد که خدایا! تو گفتنی که اهل تو را نجات میدهم و وعده تو حق است، اما حالا این پسر که اهل من است غرق شد، حکمت چیست؟ پاسخ میدهد: او از اهل تو نبود، چون عمل صالحی نداشت: قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ -فرمود: اى نوح، او در حقيقت از كسان اهل تو نيست، او داراى كردارى نا شايسته است. پس چيزى را كه بدان علم ندارى از من مخواه. من به تو اندرز مى دهم كه مبادا از نادانان باشى.(سوره هود آیه 46)
و هم چنین دهها آیهای که در خصوص اهل کتاب آمده است، نشان میدهد که نه تنها معنایش الزاماً خانواده یا اولاد نمی باشد، بلکه معنای خانواده نیز از همان اهلیت اخذ شده است.
نمونههای روایی از این دو واژه :
آل - قبل از اهل بیت علیهمالسلام، عرب به مؤمنین قوم قریش، آل الله می گفتند. یعنی اهل توحید. امام صادق فرمودند: إنّما سَمّوا آلُ الله، لِأنّهُم في بَيتِ الله الحَرام یعنی: آن ها را آل الله گفتند، برای این که در جوار بیت الله الحرام بودند. (صدوق، الأمالی، ص 286)
بدین معنا، امام حسین علیهالسلام خود و خاندانشان را -آل الله ؛ خواندند و فرمودند: نَحنُ آلُ الله وَ وَرَثَةِ رَسولُه - ما آل الله و وارث رسول او هستیم.(بحار الانوار، ج 44 ص 11)
اهل - وقتی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله میفرماید: السّلمان مِنّا أهلُ البَیت؛ معنایش این نیست که سلمان از خانواده یا نسل ایشان میباشد، بلکه همان معنای اهلیت را دارد. یا وقتی در نزول آیه تطهیر که در آن به اهل بیت تصریح شده، خطاب به یکی از همسران می گوید: منظور و مقصود این آیه، شما نیستید، بلکه اینانند؛ این نیست که وی همسر ایشان نمیباشد.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
اهل - وقتی طوفان نوح واقع میشود و فرزند حضرت نوح علیهالسلام نیز غرق میشود، برای وی سؤال ایجاد میگردد که خدایا! تو گفتنی که اهل تو را نجات میدهم و وعده تو حق است، اما حالا این پسر که اهل من است غرق شد، حکمت چیست؟ پاسخ میدهد: او از اهل تو نبود، چون عمل صالحی نداشت: قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ -فرمود: اى نوح، او در حقيقت از كسان اهل تو نيست، او داراى كردارى نا شايسته است. پس چيزى را كه بدان علم ندارى از من مخواه. من به تو اندرز مى دهم كه مبادا از نادانان باشى.(سوره هود آیه 46)
و هم چنین دهها آیهای که در خصوص اهل کتاب آمده است، نشان میدهد که نه تنها معنایش الزاماً خانواده یا اولاد نمی باشد، بلکه معنای خانواده نیز از همان اهلیت اخذ شده است.
نمونههای روایی از این دو واژه :
آل - قبل از اهل بیت علیهمالسلام، عرب به مؤمنین قوم قریش، آل الله می گفتند. یعنی اهل توحید. امام صادق فرمودند: إنّما سَمّوا آلُ الله، لِأنّهُم في بَيتِ الله الحَرام یعنی: آن ها را آل الله گفتند، برای این که در جوار بیت الله الحرام بودند. (صدوق، الأمالی، ص 286)
بدین معنا، امام حسین علیهالسلام خود و خاندانشان را -آل الله ؛ خواندند و فرمودند: نَحنُ آلُ الله وَ وَرَثَةِ رَسولُه - ما آل الله و وارث رسول او هستیم.(بحار الانوار، ج 44 ص 11)
اهل - وقتی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله میفرماید: السّلمان مِنّا أهلُ البَیت؛ معنایش این نیست که سلمان از خانواده یا نسل ایشان میباشد، بلکه همان معنای اهلیت را دارد. یا وقتی در نزول آیه تطهیر که در آن به اهل بیت تصریح شده، خطاب به یکی از همسران می گوید: منظور و مقصود این آیه، شما نیستید، بلکه اینانند؛ این نیست که وی همسر ایشان نمیباشد.(ادامه دارد...)
۷۰۵
۲۶ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.