حب بقا
#حب_بقا
مَظهر اسمِ باقیِ خداشدن، و صِبغه وجهاللّهی یافتن، و از آفتِ زوال و اُفْت فنا مصون ماندن، کمال مرغوب است نه نقص مهروب؛
لیکن عمده، تحقیقِ حقیقت بقا و بیحقیقت بودن بقا در دنیاست.
آنچه از منظر حضرت امام باقر(ع) استنباط میشود این است که نباید بین دارالغرور و دارالقرار اشتباه کرد،
زیرا دنیا راه است، و آخرت مقصد ،و شهودِ جمال و جلالِ خدا مقصود.
کسی که فقط به راه دلبسته باشد حتماً هدف آفرینش را فراموش کرده است.
چون معاد، همان عود به حضور مبدأ و رجوع به ساحت اوست، نسیان معاد، فراموشی مبدأ را به همراه دارد؛
شاید به همین جهت است که امام پنجم(ع) فرمود: «… لا مَعْصِیهَ کحُبِّ البقاء».
آنچه از قرآن کریم برمیآید تأیید کلام نورانی پنجمین امام معصوم(ع) ماست: "یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ"
"مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هذِهِ أَبَدا"
"لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ".
#آیت_الله_جوادی_آملی
فردا نیوز، پیام کنگره ملی امام محمد باقر(ع)، تاریخ انتشار:22-2-92
مَظهر اسمِ باقیِ خداشدن، و صِبغه وجهاللّهی یافتن، و از آفتِ زوال و اُفْت فنا مصون ماندن، کمال مرغوب است نه نقص مهروب؛
لیکن عمده، تحقیقِ حقیقت بقا و بیحقیقت بودن بقا در دنیاست.
آنچه از منظر حضرت امام باقر(ع) استنباط میشود این است که نباید بین دارالغرور و دارالقرار اشتباه کرد،
زیرا دنیا راه است، و آخرت مقصد ،و شهودِ جمال و جلالِ خدا مقصود.
کسی که فقط به راه دلبسته باشد حتماً هدف آفرینش را فراموش کرده است.
چون معاد، همان عود به حضور مبدأ و رجوع به ساحت اوست، نسیان معاد، فراموشی مبدأ را به همراه دارد؛
شاید به همین جهت است که امام پنجم(ع) فرمود: «… لا مَعْصِیهَ کحُبِّ البقاء».
آنچه از قرآن کریم برمیآید تأیید کلام نورانی پنجمین امام معصوم(ع) ماست: "یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ"
"مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هذِهِ أَبَدا"
"لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ".
#آیت_الله_جوادی_آملی
فردا نیوز، پیام کنگره ملی امام محمد باقر(ع)، تاریخ انتشار:22-2-92
۳۲۹
۱۳ شهریور ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.