و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل.
و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل. انه كان منصورا/سوره اسراء، آیه 33
و آن كس كه مظلوم كشته شده برای ولی او سلطه (حق قصاص) قرار دادیم اما در قتل اسراف نكند. چرا كه او مورد حمایت است.
روایات فراوانی از حضرت ائمه معصومین علیه السلام به ما رسیده كه در ذیل این آیه شریفه می فرمایند این آیه مربوط به حسین علیه السلام است و ولی دم او حضرت حجة ابن الحسن علیه السلام است.
در اینجا به برخی از این روایات اشاره می شود.
عن الصادق علیه السلام: قال: ذلك قائم آل بیت محمد علیه السلام یخرج فیقتل بدم الحسین علیه السلام فلو قتل اهل الارض لم یكن مسرفا و قوله: فلا یسرف فی القتل ای لم یكن لیصنع شیئا فیكون مسرفا.
ثم قال ابو عبدالله علیه السلام:یقتل و الله ذراری قتلة الحسین علیه السلام لفعال آبائهم.
امام صادق علیه السلام در جواب شخصی كه از او درباره ی همین آیه سوال نموده فرمود:
آن قائم آل بیت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است كه خروج می كند و به انتقام خون حسین علیه السلام دشمنانش را می كشد. پس چنانچه اهل زمین را به قتل رساند مسرف نخواهد بود. و اینكه فرموده (پس مباد در كشتن اسراف كند) یعنی كاری انجام نمی دهد كه به سبب آن اسراف كرده باشد.
آنگاه امام علیه السلام فرمود: به خدا سوگند قائم علیه السلام نوادگان كشندگان حسین علیه السلام را به سبب كارهای پدرانشان به قتل می رساند. [1] .
در حدیث دیگری عبدالسلام بن صالح هروی می گوید به حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام عرض كردم یا بن رسول الله: درباره ی این حدیثی كه از امام صادق علیه السلام روایت شده كه می فرماید:
هر گاه قائم علیه السلام قیام كند ذراری و نوادگان قاتلان حسین علیه السلام را به خاطر كارهای پدرانشان به قتل می رساند چه می فرمایید؟
امام رضا علیه السلام فرمود همین طور است.
عرض كردم پس این آیه چه می گوید كه: (هیچ نفسی بار دیگری را بر دوش نمی گیرد) [2] .
امام فرمود: خداوند در اقوالش صادق است.
ولی ذراری و نوادگان كشندگان سیدالشهداء به كرده ی پدرانشان راضی هستند و به آن جنایتها افتخار می كنند و هر كس به كاری راضی باشد هم چون كسی كه آن را انجام داده و چنانچه مردی در مشرق كشته شود و مرد دیگری در مغرب به كشته شدنش راضی باشد. آنكه رضا داده نزد خداوند شریك قاتل خواهد بود.
بر این اساس حضرت قائم علیه السلام وقتی خروج كند آنها را بخاطر اینكه از كردار پدرانشان راضی اند می كشد.
راوی گوید به امام عرض كردم:
هر گاه قائم از شما بپا خیزد اول چه كار می كند؟
فرمود: از بنی شیبه آغاز می نماید. پس دستهایشان را قطع می كند چون آنها دزدان بیت الله عزوجل هستند. [3] .
پی نوشتها:
[1] كامل الزیارات، ص 63.
[2] و لاتزر وازرة وزر اخرى.
[3] عیون اخبار الرضا، ص 151.
و آن كس كه مظلوم كشته شده برای ولی او سلطه (حق قصاص) قرار دادیم اما در قتل اسراف نكند. چرا كه او مورد حمایت است.
روایات فراوانی از حضرت ائمه معصومین علیه السلام به ما رسیده كه در ذیل این آیه شریفه می فرمایند این آیه مربوط به حسین علیه السلام است و ولی دم او حضرت حجة ابن الحسن علیه السلام است.
در اینجا به برخی از این روایات اشاره می شود.
عن الصادق علیه السلام: قال: ذلك قائم آل بیت محمد علیه السلام یخرج فیقتل بدم الحسین علیه السلام فلو قتل اهل الارض لم یكن مسرفا و قوله: فلا یسرف فی القتل ای لم یكن لیصنع شیئا فیكون مسرفا.
ثم قال ابو عبدالله علیه السلام:یقتل و الله ذراری قتلة الحسین علیه السلام لفعال آبائهم.
امام صادق علیه السلام در جواب شخصی كه از او درباره ی همین آیه سوال نموده فرمود:
آن قائم آل بیت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است كه خروج می كند و به انتقام خون حسین علیه السلام دشمنانش را می كشد. پس چنانچه اهل زمین را به قتل رساند مسرف نخواهد بود. و اینكه فرموده (پس مباد در كشتن اسراف كند) یعنی كاری انجام نمی دهد كه به سبب آن اسراف كرده باشد.
آنگاه امام علیه السلام فرمود: به خدا سوگند قائم علیه السلام نوادگان كشندگان حسین علیه السلام را به سبب كارهای پدرانشان به قتل می رساند. [1] .
در حدیث دیگری عبدالسلام بن صالح هروی می گوید به حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام عرض كردم یا بن رسول الله: درباره ی این حدیثی كه از امام صادق علیه السلام روایت شده كه می فرماید:
هر گاه قائم علیه السلام قیام كند ذراری و نوادگان قاتلان حسین علیه السلام را به خاطر كارهای پدرانشان به قتل می رساند چه می فرمایید؟
امام رضا علیه السلام فرمود همین طور است.
عرض كردم پس این آیه چه می گوید كه: (هیچ نفسی بار دیگری را بر دوش نمی گیرد) [2] .
امام فرمود: خداوند در اقوالش صادق است.
ولی ذراری و نوادگان كشندگان سیدالشهداء به كرده ی پدرانشان راضی هستند و به آن جنایتها افتخار می كنند و هر كس به كاری راضی باشد هم چون كسی كه آن را انجام داده و چنانچه مردی در مشرق كشته شود و مرد دیگری در مغرب به كشته شدنش راضی باشد. آنكه رضا داده نزد خداوند شریك قاتل خواهد بود.
بر این اساس حضرت قائم علیه السلام وقتی خروج كند آنها را بخاطر اینكه از كردار پدرانشان راضی اند می كشد.
راوی گوید به امام عرض كردم:
هر گاه قائم از شما بپا خیزد اول چه كار می كند؟
فرمود: از بنی شیبه آغاز می نماید. پس دستهایشان را قطع می كند چون آنها دزدان بیت الله عزوجل هستند. [3] .
پی نوشتها:
[1] كامل الزیارات، ص 63.
[2] و لاتزر وازرة وزر اخرى.
[3] عیون اخبار الرضا، ص 151.
۴.۵k
۲۶ مرداد ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.