**********************
**********************
نامه سرگشاده به آقای خاتمی :
***********************
۱- ﺟﻨﺎﺑﻌﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ « ﻭَ ﻧُﺮﯾﺪُ ﺃَﻥْ ﻧَﻤُﻦَّ ﻋَﻠَﯽ ﺍﻟَّﺬِﯾﻦَ ﺍﺳْﺘُﻀْﻌِﻔُﻮﺍ ﻓِﯽ ﺍْﻷَﺭْﺽِ ﻭَ ﻧَﺠْﻌَﻠَﻬُﻢْ ﺃَﺋِﻤَّﺔً ﻭَ ﻧَﺠْﻌَﻠَﻬُﻢُ ﺍﻟْﻮﺍﺭِﺛﯿﻦَ» ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﯾﺪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻇﻬﻮﺭ، «ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺎﻣﻮﻣﯿﺖ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﯿﺖ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ» ﻭ ﻧﻘﺶ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻘﯿﻪ ﺍﻟﻠﻪ (ﻋﺞ) ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ «ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺍﻟﮕﻮ ﺑﻮﺩﻥ» ﺑﺮﺍﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﯾﺪ.(۱) ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺎ ﻧﻈﺮﯼ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺭﻭﺷﻦ ﺁﯾﻪ ﺍﻃﺎﻋﺖ(ﯾَﺎ ﺃَﯾُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﯾﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﺃَﻃِﯿﻌُﻮﺍ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻭَﺃَﻃِﯿﻌُﻮﺍ ﺍﻟﺮَّﺳُﻮﻝَ ﻭَﺃُﻭﻟِﯽ ﺍﻟْﺄَﻣْﺮِ ﻣِﻨْﮑُﻢْ)، ﮐﻪ ﻣﻮﻣﻨﯿﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻭﻟﯽ ﺍﻻﻣﺮ ﺩﻋﻮﺕ ﮐﺮﺩﻩ، ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺼﺮ (ﻋﺞ) ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯿﺪ. ﺷﻤﺎ ﯾﻘﯿﻨﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺁﺷﻨﺎ ﻫﺴﺘﯿﺪ. ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺷﻨﯿﺪﻩ ﺍﯾﺪ ﮐﻪ «ﻣﺎ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﺳﺖ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻭ ﺳﺘﻢ ﻫﻤﻪ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﯽ ﺷﮑﻨﯿﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺻﺪﻭﺭ ﺍﻧﻘﻼﺑﻤﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺻﺪﻭﺭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﺍﺳﺘﯿﻦ ﻭ ﺑﯿﺎﻥ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪﯼ (ﺹ) ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺳﯿﻄﺮﻩ ﻭ ﺳﻠﻄﻪ ﻭ ﻇﻠﻢ ﺟﻬﺎﻧﺨﻮﺍﺭﺍﻥ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻣﯽﺩﻫﯿﻢ ﻭ ﺑﻪ ﯾﺎﺭﯼ ﺧﺪﺍ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﻨﺠﯽ ﻣﺼﻠﺢ ﮐﻞ ﻭ «ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻣﻄﻠﻖ ﺣﻖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ» -ﺍﺭﻭﺣﻨﺎﻓﺪﺍﻩ ـ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ»(ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ). (۲) ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ(ﺭﻩ) ﺍﺯ «ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻣﻄﻠﻖ ﺣﻖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ» ﺳﺨﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﻭ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺷﺎﻫﺪﯼ ﺑﯿﺎﻭﺭﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻇﻬﻮﺭ، ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻣﺎﻣﻮﻣﯿﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ (ﻋﺞ)! ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻟﺬﺍ ﻧﺴﻞ ﺳﻮﻡ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻝ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻣﻬﺪﻭﯾﺖ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻭﺟﻮﺩﯼ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻭ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ، ﭼﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﯿﺎﻥ ﺗﻔﮑﺮﺍﺕ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻇﻬﻮﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﻗﯿﺪ ﺣﯿﺎﺕ ﺑﻮﺩﯾﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﻃﺒﻖ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻣﺘﻮﺍﺗﺮ ﻗﯿﺎﻡ ﺑﻪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﮐﺮﺩ، ﭼﻪ ﻣﻮﺿﻌﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﮔﺮﻓﺖ؟ «ﻣﺎﻣﻮﻡ ﻭ ﺗﺎﺑﻊ» ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺷﺪ ﯾﺎ ﺭﺍﻩ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻭ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻭ ﺭﻓﺮﺍﻧﺪﻭﻡ ﻭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﻧﮕﯽ ﻭ ﻟﺸﮕﺮﮐﺸﯽ ﺧﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﮐﺮﺩ؟
۲- ﺣﮑﻢ ﭼﻨﺪ ﺧﻄﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۵۹ ﯾﮏ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻢ ﺩﺍﺭﺩ: «ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻫﺴﺘﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺕ ﺑﺎﯾﺪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﻋﺰﯾﺰ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ،؛ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻣﻘﺪﺱ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻭﺟﻪ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺷﻮﺩ».(۳) ﺩﻗﺖ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﺋﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ(ﺭﻩ) ﺻﺮﯾﺤﺎ ﺍﺯ «ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﺳﻼﻡ»ﺳﺨﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﺟﻨﺎﺑﻌﺎﻟﯽ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺍﺯ ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺩﯾﻦ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﻭ ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯾﺪ ﮐﻪ «ﺍﮔﺮ ﺩﯾﻦ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ، ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺷﻮﺩ ﻧﻪ ﺁﺯﺍﺩﯼ»(۴). ﺻﺎﺣﺐ ﺍﯾﻦ ﺗﻔﮑﺮ ﻣﺘﻀﺎﺩ، ﭼﻪ ﻧﺴﺒﺘﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟
۳- ﺁﺑﺎﻧﻤﺎﻩ ۱۳۶۲ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻭﺯﯾﺮ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺑﻮﺩﯾﺪ، ﺣﺘﻤﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ (ﺭﻩ) ﺩﺭ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻭ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭﺯﺍﺭﺗﺨﺎﻧﻪ ﺗﺤﺖ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ «ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺳﺘﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﯿﺶ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭﺍﺯ ﮐﻨﯿﻢ، ﺗﻤﺪﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺮ ﺳﺎﯾﺮ ﺗﻤﺪﻥ ﻫﺎ ﻣﻘﺪﻡ ﺍﺳﺖ» ﻭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺗﺤﺖ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺷﻤﺎ-ﮐﯿﻬﺎﻥ- ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍ ﻓﺮﺩﺍﯼ ﺭﻭﺯ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺗﯿﺘﺮ ﺧﺴﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪ.(۵) ﺍﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺳﺨﻨﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﯽ ﺭﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﮔﻮﯾﯽ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﺩﺭ ﺭﺩ ﻓﺮﻣﺎﯾﺸﺎﺕ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﻣﺎﻡ(ﺭﻩ) ﺍﺳﺖ: «ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻗﻮﻣﯽ ﮐﻪ ﻋﺰﻡ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻭ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻫﯿﭻ ﺗﺤﻮﻝ ﮐﺎﺭﺳﺎﺯﯼ ﭘﺪﯾﺪ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﮑﻪ ﺍﺯ ﻣﺘﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﻏﺮﺏ ﺑﮕﺬﺭﺩ... ﺳﺨﻦ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﺮﺩ ﻏﺮﺑﯽ ﺭﺍ ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ ﺗﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﯿﺎﯾﺪ ﺳﺨﻦ ﺑﯿﺮﺍﻫﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﮐﺎﻣﻞ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺧﺮﺩ ﻭ ﺑﯿﻨﺶ ﻏﺮﺏ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻨﺶ ﻏﺮﺑﯽ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻨﺶ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ».(۶) ﺑﻌﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﺗﻨﺎﻗﻀﺎﺕ ﺗﺼﺎﺩﻓﯽ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺑﺎﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺗﻔﮑﺮﺍﺕ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﭼﯿﺴﺖ؟
۴- ﺣﺘﻤﺎ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﮑﻢ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﺭﺷﺪﯼ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۶۷ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﺍﺭﯾﺪ: «ﺗﺮﺱ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺮﺍﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ۱۰ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺮ ﮐﺮﺳﯽ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺑﻨﺸﯿﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﯾﺪ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻭ ﺣﮑﻢ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﺭﺷﺪﯼ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺩﯾﭙﻠﻤﺎﺳﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟ ﻭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮﯼ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﻮﻥ ﺑﯿﺎﻥ ﺣﮑﻢ ﺧﺪﺍ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﺗﺒﻌﺎﺗﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﻭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻏﺮﺑﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﻣﺎ ﻣﻮﺿﻊ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ،ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﺎﻣﯽ ﻧﮑﻨﯿﻢ ﻭ ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻘﺪﺱ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻣﮑﺘﺐ ﺑﮕﺬﺭﯾﻢ!».(۷) ﺳﺎﻝ ۱۳۷۷ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﻫﻤﺎﻥ «۱۰ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ»ﯼ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺟﻨﺎﺑﻌﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ ﺳﻮﻣﯿﻦ ﻣﺠﻤﻊ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺩﺭ ﻧﯿﻮﯾﻮﺭﮎ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﺍﻣﺎﻡ(ﺭﻩ) ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﺭﺷﺪﯼ ﺭﺍ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﯼ ﻓﻘﻬﯽ ﻭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩﯾﺪ.(۸) ﻓﮑﺮ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۶۷ «ﺩﻗﯿﻘﺎ» ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﯾﺪ؟ ﺳﻮﺍﻟﻤﺎﻥ ﺗﮑﺮﺍﺭﯼ ﺍﺳﺖ: ﻧﺴﺒﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﭼﯿﺴﺖ؟
۵- ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺁﺫﺭﻣﺎﻩ ﺳﺎﻝ ۱۳۵۹ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﻘﺎﻻﺗﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻭﻻﯾﺖ ﻓﻘﯿﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ
نامه سرگشاده به آقای خاتمی :
***********************
۱- ﺟﻨﺎﺑﻌﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ « ﻭَ ﻧُﺮﯾﺪُ ﺃَﻥْ ﻧَﻤُﻦَّ ﻋَﻠَﯽ ﺍﻟَّﺬِﯾﻦَ ﺍﺳْﺘُﻀْﻌِﻔُﻮﺍ ﻓِﯽ ﺍْﻷَﺭْﺽِ ﻭَ ﻧَﺠْﻌَﻠَﻬُﻢْ ﺃَﺋِﻤَّﺔً ﻭَ ﻧَﺠْﻌَﻠَﻬُﻢُ ﺍﻟْﻮﺍﺭِﺛﯿﻦَ» ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﯾﺪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻇﻬﻮﺭ، «ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺎﻣﻮﻣﯿﺖ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﯿﺖ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ» ﻭ ﻧﻘﺶ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻘﯿﻪ ﺍﻟﻠﻪ (ﻋﺞ) ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ «ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺍﻟﮕﻮ ﺑﻮﺩﻥ» ﺑﺮﺍﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﯾﺪ.(۱) ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺎ ﻧﻈﺮﯼ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺭﻭﺷﻦ ﺁﯾﻪ ﺍﻃﺎﻋﺖ(ﯾَﺎ ﺃَﯾُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﯾﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﺃَﻃِﯿﻌُﻮﺍ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻭَﺃَﻃِﯿﻌُﻮﺍ ﺍﻟﺮَّﺳُﻮﻝَ ﻭَﺃُﻭﻟِﯽ ﺍﻟْﺄَﻣْﺮِ ﻣِﻨْﮑُﻢْ)، ﮐﻪ ﻣﻮﻣﻨﯿﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻭﻟﯽ ﺍﻻﻣﺮ ﺩﻋﻮﺕ ﮐﺮﺩﻩ، ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺼﺮ (ﻋﺞ) ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯿﺪ. ﺷﻤﺎ ﯾﻘﯿﻨﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺁﺷﻨﺎ ﻫﺴﺘﯿﺪ. ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺷﻨﯿﺪﻩ ﺍﯾﺪ ﮐﻪ «ﻣﺎ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﺳﺖ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻭ ﺳﺘﻢ ﻫﻤﻪ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﯽ ﺷﮑﻨﯿﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺻﺪﻭﺭ ﺍﻧﻘﻼﺑﻤﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺻﺪﻭﺭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﺍﺳﺘﯿﻦ ﻭ ﺑﯿﺎﻥ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪﯼ (ﺹ) ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺳﯿﻄﺮﻩ ﻭ ﺳﻠﻄﻪ ﻭ ﻇﻠﻢ ﺟﻬﺎﻧﺨﻮﺍﺭﺍﻥ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻣﯽﺩﻫﯿﻢ ﻭ ﺑﻪ ﯾﺎﺭﯼ ﺧﺪﺍ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﻨﺠﯽ ﻣﺼﻠﺢ ﮐﻞ ﻭ «ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻣﻄﻠﻖ ﺣﻖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ» -ﺍﺭﻭﺣﻨﺎﻓﺪﺍﻩ ـ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ»(ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ). (۲) ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ(ﺭﻩ) ﺍﺯ «ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻣﻄﻠﻖ ﺣﻖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ» ﺳﺨﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﻭ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺷﺎﻫﺪﯼ ﺑﯿﺎﻭﺭﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻇﻬﻮﺭ، ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻣﺎﻣﻮﻣﯿﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ (ﻋﺞ)! ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻟﺬﺍ ﻧﺴﻞ ﺳﻮﻡ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻝ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻣﻬﺪﻭﯾﺖ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻭﺟﻮﺩﯼ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻭ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ، ﭼﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﯿﺎﻥ ﺗﻔﮑﺮﺍﺕ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻇﻬﻮﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﻗﯿﺪ ﺣﯿﺎﺕ ﺑﻮﺩﯾﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﻃﺒﻖ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻣﺘﻮﺍﺗﺮ ﻗﯿﺎﻡ ﺑﻪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﮐﺮﺩ، ﭼﻪ ﻣﻮﺿﻌﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﮔﺮﻓﺖ؟ «ﻣﺎﻣﻮﻡ ﻭ ﺗﺎﺑﻊ» ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺷﺪ ﯾﺎ ﺭﺍﻩ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻭ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻭ ﺭﻓﺮﺍﻧﺪﻭﻡ ﻭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﻧﮕﯽ ﻭ ﻟﺸﮕﺮﮐﺸﯽ ﺧﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﮐﺮﺩ؟
۲- ﺣﮑﻢ ﭼﻨﺪ ﺧﻄﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۵۹ ﯾﮏ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻢ ﺩﺍﺭﺩ: «ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻫﺴﺘﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺕ ﺑﺎﯾﺪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﻋﺰﯾﺰ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ،؛ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻣﻘﺪﺱ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻭﺟﻪ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺷﻮﺩ».(۳) ﺩﻗﺖ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﺋﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ(ﺭﻩ) ﺻﺮﯾﺤﺎ ﺍﺯ «ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﺳﻼﻡ»ﺳﺨﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﺟﻨﺎﺑﻌﺎﻟﯽ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺍﺯ ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺩﯾﻦ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﻭ ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯾﺪ ﮐﻪ «ﺍﮔﺮ ﺩﯾﻦ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ، ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺷﻮﺩ ﻧﻪ ﺁﺯﺍﺩﯼ»(۴). ﺻﺎﺣﺐ ﺍﯾﻦ ﺗﻔﮑﺮ ﻣﺘﻀﺎﺩ، ﭼﻪ ﻧﺴﺒﺘﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟
۳- ﺁﺑﺎﻧﻤﺎﻩ ۱۳۶۲ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻭﺯﯾﺮ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺑﻮﺩﯾﺪ، ﺣﺘﻤﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ (ﺭﻩ) ﺩﺭ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻭ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭﺯﺍﺭﺗﺨﺎﻧﻪ ﺗﺤﺖ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ «ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺳﺘﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﯿﺶ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭﺍﺯ ﮐﻨﯿﻢ، ﺗﻤﺪﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺮ ﺳﺎﯾﺮ ﺗﻤﺪﻥ ﻫﺎ ﻣﻘﺪﻡ ﺍﺳﺖ» ﻭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺗﺤﺖ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺷﻤﺎ-ﮐﯿﻬﺎﻥ- ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍ ﻓﺮﺩﺍﯼ ﺭﻭﺯ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺗﯿﺘﺮ ﺧﺴﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪ.(۵) ﺍﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺳﺨﻨﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﯽ ﺭﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﮔﻮﯾﯽ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﺩﺭ ﺭﺩ ﻓﺮﻣﺎﯾﺸﺎﺕ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﻣﺎﻡ(ﺭﻩ) ﺍﺳﺖ: «ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻗﻮﻣﯽ ﮐﻪ ﻋﺰﻡ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻭ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻫﯿﭻ ﺗﺤﻮﻝ ﮐﺎﺭﺳﺎﺯﯼ ﭘﺪﯾﺪ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﮑﻪ ﺍﺯ ﻣﺘﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﻏﺮﺏ ﺑﮕﺬﺭﺩ... ﺳﺨﻦ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﺮﺩ ﻏﺮﺑﯽ ﺭﺍ ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ ﺗﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﯿﺎﯾﺪ ﺳﺨﻦ ﺑﯿﺮﺍﻫﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﮐﺎﻣﻞ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺧﺮﺩ ﻭ ﺑﯿﻨﺶ ﻏﺮﺏ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻨﺶ ﻏﺮﺑﯽ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻨﺶ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ».(۶) ﺑﻌﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﺗﻨﺎﻗﻀﺎﺕ ﺗﺼﺎﺩﻓﯽ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺑﺎﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺗﻔﮑﺮﺍﺕ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﭼﯿﺴﺖ؟
۴- ﺣﺘﻤﺎ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﮑﻢ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﺭﺷﺪﯼ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۶۷ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﺍﺭﯾﺪ: «ﺗﺮﺱ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺮﺍﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ۱۰ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺮ ﮐﺮﺳﯽ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺑﻨﺸﯿﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﯾﺪ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻭ ﺣﮑﻢ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﺭﺷﺪﯼ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺩﯾﭙﻠﻤﺎﺳﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟ ﻭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮﯼ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﻮﻥ ﺑﯿﺎﻥ ﺣﮑﻢ ﺧﺪﺍ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﺗﺒﻌﺎﺗﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﻭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻏﺮﺑﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﻣﺎ ﻣﻮﺿﻊ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ،ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﺎﻣﯽ ﻧﮑﻨﯿﻢ ﻭ ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻘﺪﺱ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻣﮑﺘﺐ ﺑﮕﺬﺭﯾﻢ!».(۷) ﺳﺎﻝ ۱۳۷۷ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﻫﻤﺎﻥ «۱۰ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ»ﯼ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺟﻨﺎﺑﻌﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ ﺳﻮﻣﯿﻦ ﻣﺠﻤﻊ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺩﺭ ﻧﯿﻮﯾﻮﺭﮎ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﺍﻣﺎﻡ(ﺭﻩ) ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﺭﺷﺪﯼ ﺭﺍ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﯼ ﻓﻘﻬﯽ ﻭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩﯾﺪ.(۸) ﻓﮑﺮ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۶۷ «ﺩﻗﯿﻘﺎ» ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﯾﺪ؟ ﺳﻮﺍﻟﻤﺎﻥ ﺗﮑﺮﺍﺭﯼ ﺍﺳﺖ: ﻧﺴﺒﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﭼﯿﺴﺖ؟
۵- ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺁﺫﺭﻣﺎﻩ ﺳﺎﻝ ۱۳۵۹ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﻘﺎﻻﺗﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻭﻻﯾﺖ ﻓﻘﯿﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ
۵.۱k
۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.