بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
بدیهی است که اگر مبتنی بر این فلسفه، یک نقشۀ راه برنامهریزی شده به دست نیاید و برای اجرای آن، هیچ اقدامی صورت نپذیرد، یعنی امتداد نیابد، یک نقص بزرگ میباشد.
لا إله الّا الله :
لا إله الّا الله - إلهی - معبودی جز الله وجود ندارد که زیرساخت فکری و شعار اصلی اسلام است، صرفاً یک نظریۀ فلسفی یا کلامی نیست؛ بلکه یک برنامۀ عملی برای فرد و اجتماع نیز میباشد. باید بر اساس این فلسفه، همچون ابراهیم علیه السلام و سایر انبیای الهی و به ویژه حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله، تبر برداشت و بتها را شکست، و آنها را از بیت الله بیرون که کعبه و مساجد میباشند و نیز بیت الله درون که دل میباشد، بیرون ریخت، تا خانه برای موحدان، پاک و مطهر گردد: وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ - و یاد کن هنگامی را که جای خانه کعبه را برای ابراهیم آماده کردیم و از او پیمان گرفتیم که هیچ چیز را شریک من قرار مده و خانهام را برای طواف کنندگان و قیام کنندگان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از پلیدی های ظاهری و باطنی پاک و پاکیزه گردان.(سوره حج آیه 24)
خداوند متعال، همین که خود را به حضرت موسی علیه السلام معرفی نمود: إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا - همانا من الله هستم، إلهی جز من نیست؛ برنامۀ اجرایی فردی را به او ابلاغ نمود: فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي - پس فقط مرا بندگی کن و نماز را برای یاد من برپا دار (سوره طه بخشی از آیه 14)
و بلا فاصله، برنامۀ اجتماعیاش را ابلاغ نمود که اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى - برو به سوی فرعون که همانا او طغیان کرده است.(سوره نازعات آیه 17)
و فرمود: بندگان مرا از زیر یوق سلطۀ او آزاد کن. و اینگونه فلسفۀ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا در زندگی فردی و اجتماعی، به اجرا درمی آید.
بنابراین، اگر جهانبینی، فلسفه و اعتقاد ما مبتنی بر لا إله الّا الله، باید نقشۀ راه و برنامهای اجرایی برای نفی إلههای دروغین درون و برون و رهایی از بندگی آنها داشته باشیم که البته همه در قرآن مجید و احادیث تبیین شده و از معلم ها، مربیها، رهبران و الگوهایی چون اهل عصمت علیهم السلام برخوردار گردیدهایم؛ اما برای فراهم ساختن زمینههای اجرایی، تحقق حکومت اسلامی، ولایت و رهبری اسلامی، مجالس قانونگذاری اسلامی، نهادهای اجرایی اسلامی و برنامهریزی های اتاق های فکر اسلامی لازم است؛ (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
بدیهی است که اگر مبتنی بر این فلسفه، یک نقشۀ راه برنامهریزی شده به دست نیاید و برای اجرای آن، هیچ اقدامی صورت نپذیرد، یعنی امتداد نیابد، یک نقص بزرگ میباشد.
لا إله الّا الله :
لا إله الّا الله - إلهی - معبودی جز الله وجود ندارد که زیرساخت فکری و شعار اصلی اسلام است، صرفاً یک نظریۀ فلسفی یا کلامی نیست؛ بلکه یک برنامۀ عملی برای فرد و اجتماع نیز میباشد. باید بر اساس این فلسفه، همچون ابراهیم علیه السلام و سایر انبیای الهی و به ویژه حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله، تبر برداشت و بتها را شکست، و آنها را از بیت الله بیرون که کعبه و مساجد میباشند و نیز بیت الله درون که دل میباشد، بیرون ریخت، تا خانه برای موحدان، پاک و مطهر گردد: وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ - و یاد کن هنگامی را که جای خانه کعبه را برای ابراهیم آماده کردیم و از او پیمان گرفتیم که هیچ چیز را شریک من قرار مده و خانهام را برای طواف کنندگان و قیام کنندگان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از پلیدی های ظاهری و باطنی پاک و پاکیزه گردان.(سوره حج آیه 24)
خداوند متعال، همین که خود را به حضرت موسی علیه السلام معرفی نمود: إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا - همانا من الله هستم، إلهی جز من نیست؛ برنامۀ اجرایی فردی را به او ابلاغ نمود: فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي - پس فقط مرا بندگی کن و نماز را برای یاد من برپا دار (سوره طه بخشی از آیه 14)
و بلا فاصله، برنامۀ اجتماعیاش را ابلاغ نمود که اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى - برو به سوی فرعون که همانا او طغیان کرده است.(سوره نازعات آیه 17)
و فرمود: بندگان مرا از زیر یوق سلطۀ او آزاد کن. و اینگونه فلسفۀ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا در زندگی فردی و اجتماعی، به اجرا درمی آید.
بنابراین، اگر جهانبینی، فلسفه و اعتقاد ما مبتنی بر لا إله الّا الله، باید نقشۀ راه و برنامهای اجرایی برای نفی إلههای دروغین درون و برون و رهایی از بندگی آنها داشته باشیم که البته همه در قرآن مجید و احادیث تبیین شده و از معلم ها، مربیها، رهبران و الگوهایی چون اهل عصمت علیهم السلام برخوردار گردیدهایم؛ اما برای فراهم ساختن زمینههای اجرایی، تحقق حکومت اسلامی، ولایت و رهبری اسلامی، مجالس قانونگذاری اسلامی، نهادهای اجرایی اسلامی و برنامهریزی های اتاق های فکر اسلامی لازم است؛ (ادامه دارد...)
۶۶۷
۲۷ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.