بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
لذا اساساً خداوند کریم از جمله صفات مؤمن را ایمان به غیبت برشمرده است الذین یؤمنون بالغیب. یعنی نگاه او فقط به چیزی نیست که با چشم سر دیده میشود و یا با حواس پنجگانه مادی محسوس میگردد، بلکه به باطن و بواطن نیز اشراف و یا دست کم علم و اطلاع پیدا می کند. و بدیهی است که تا کسی علم الیقین نیابد، ایمانی نمی آورد. پس با علم، غیب برایش مشهود می گردد.
ھ) - با توجه به نکات فوق متوجه می شویم که غیب الزاماً فقط خبر از آینده نیست و آینده نیز برای همگان در غیب علمی نیست. یعنی نه تنها در آیات قرآن کریم اخبار بسیاری راجع به آینده وجود دارد، و پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) به خاطر علمی که خداوند به آنها عطا فرموده و اشرافی که با ولایت خود بر عالم خلقت دارند، بسیار از آینده سخن گفتهاند،بلکه گاهی افراد عادی نیز با اشراف علمی از آینده خبر میدهند. مثلاً پزشک میگوید: این بیمار دو روز بیشتر زنده نمیماند.
یا سازمان هواشناسی سرعت و مسیر گردباد را از پیش تعیین و بیان میکند و از باریدن باران در روزها یا هفتههای آینده سخن به میان میآید و یا از گرم شدن زمین در قرن آتی. آیا اینان خبر از غیب بدان معنایی که مفروض ما هست میدهند؟ خیر. بلکه به آن چه از نظر ما در غیب است اشراف علمی یافته و خبر میدهند. البته اخبار افراد عادی همیشه اگر و شاید دارد، چرا که علم آنها به جمیع جهات احاطه ندارد، اما خبر وحی و یا سخن معصومین (ع) به خاطر اشراف علمی جامع، دیگر اما و اگر ندارد.(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
لذا اساساً خداوند کریم از جمله صفات مؤمن را ایمان به غیبت برشمرده است الذین یؤمنون بالغیب. یعنی نگاه او فقط به چیزی نیست که با چشم سر دیده میشود و یا با حواس پنجگانه مادی محسوس میگردد، بلکه به باطن و بواطن نیز اشراف و یا دست کم علم و اطلاع پیدا می کند. و بدیهی است که تا کسی علم الیقین نیابد، ایمانی نمی آورد. پس با علم، غیب برایش مشهود می گردد.
ھ) - با توجه به نکات فوق متوجه می شویم که غیب الزاماً فقط خبر از آینده نیست و آینده نیز برای همگان در غیب علمی نیست. یعنی نه تنها در آیات قرآن کریم اخبار بسیاری راجع به آینده وجود دارد، و پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) به خاطر علمی که خداوند به آنها عطا فرموده و اشرافی که با ولایت خود بر عالم خلقت دارند، بسیار از آینده سخن گفتهاند،بلکه گاهی افراد عادی نیز با اشراف علمی از آینده خبر میدهند. مثلاً پزشک میگوید: این بیمار دو روز بیشتر زنده نمیماند.
یا سازمان هواشناسی سرعت و مسیر گردباد را از پیش تعیین و بیان میکند و از باریدن باران در روزها یا هفتههای آینده سخن به میان میآید و یا از گرم شدن زمین در قرن آتی. آیا اینان خبر از غیب بدان معنایی که مفروض ما هست میدهند؟ خیر. بلکه به آن چه از نظر ما در غیب است اشراف علمی یافته و خبر میدهند. البته اخبار افراد عادی همیشه اگر و شاید دارد، چرا که علم آنها به جمیع جهات احاطه ندارد، اما خبر وحی و یا سخن معصومین (ع) به خاطر اشراف علمی جامع، دیگر اما و اگر ندارد.(پایان)
۴۸۶
۱۵ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.