بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
که خداوند متعال حکیم، عادل و هادی میباشد و اهل عصمت (ع) نیز حکیم و علیم هستند و چنین نیست که بندگان مفاهیم یا مصادیقی از علم، حکمت، عدالت، ظلم و فهمیده باشند که از نظر خدا و رسولش (ص) پنهان مانده باشد. لذا محقق در سؤال نیز ادب حضور نشان میدهد و میفهمد لابد چیزی هست که من نمیدانم و نمیگوید: مگر ما حیوان هستیم - پس عدل خدا کجا رفت - مگر دین مردانه است و ...؟!
ب)- احکام خداوند حکیم به هیچ وجهی تک سویه نیست، هم اثر در شخص دارد و هم در طرف مقابل، هم به نفع خودش است و هم به نفع جامعه کوچک یا بزرگ. هم به نفع حال و آینده دنیوی و اخروی خودش است و هم دیگران. و یکی از دلایل پاداش کثیر و یا عقاب سخت نیز همین شعاع و دوام تأثیر است.
ج)- نظر به جایگاه ونقش زن مسلمان در ساختار شئون متفاوت زندگی فردی و اجتماعی، دشمنان سعی دارند با بیان یک آیه و تفسیر به رأی آن، یا بیان یک حدیث غیر موثق یا حتی موثق، اما بدون توجه به عمق یا ابعاد آن و یا حدیث های مکمل دیگر، آنان را نسبت به اسلام بدبین کنند.
مثل این است که مردان قوانین، احکام، توصیه ها و احادیثی مانند آن چه ذیلاً ایفاد میگردد را بخوانند و گلهمند شوند که پس اسلام حقوق بیشتری برای زنان قائل شده است؟
مرد حق ندارد بدون حق نکاح و بالتبع پذیرش حقوق و مسئولیتهای فراوان از زن کام بگیرد؛
مرد حق ندارد به زن نامحرم نگاه کند و از زیبایی او لذت ببرد؛ نفقه هزینههای مترتب بر زندگی زن بر عهده مرد است؛ مرد حق ندارد به زن کار بدهد و زن حتی برای شیردادن به فرزند میتواند ازمرد اجرت بگیرد، چرا که شیر غذای بچه است و نفقه بچه نیز برعهده مرد است؛ به هنگام طلاق، حضانت نگهداری، تربیت، محافظت و دختر بالای 7 سال و پسر بالای 2 سال بر عهده مرد است و بدین ترتیب زن آزاد شده تا بتواند مجدد ازدواج کند یا نکند، اما مرد گرفتار بچهداری و تکالیف مترتبه بر مادر نیز میگردد.
احترام به زن تا حدّی واجب است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: برادرم جبرئیل علیه السلام ـ كه پیوسته مرا در باره زنان سفارش مىكرد، چندان كه گمان بردم شوهر ، حق ندارد حتّى به زن ، اُف بگوید.(مستدرك الوسائل - ذیل حدیث حولاء)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
که خداوند متعال حکیم، عادل و هادی میباشد و اهل عصمت (ع) نیز حکیم و علیم هستند و چنین نیست که بندگان مفاهیم یا مصادیقی از علم، حکمت، عدالت، ظلم و فهمیده باشند که از نظر خدا و رسولش (ص) پنهان مانده باشد. لذا محقق در سؤال نیز ادب حضور نشان میدهد و میفهمد لابد چیزی هست که من نمیدانم و نمیگوید: مگر ما حیوان هستیم - پس عدل خدا کجا رفت - مگر دین مردانه است و ...؟!
ب)- احکام خداوند حکیم به هیچ وجهی تک سویه نیست، هم اثر در شخص دارد و هم در طرف مقابل، هم به نفع خودش است و هم به نفع جامعه کوچک یا بزرگ. هم به نفع حال و آینده دنیوی و اخروی خودش است و هم دیگران. و یکی از دلایل پاداش کثیر و یا عقاب سخت نیز همین شعاع و دوام تأثیر است.
ج)- نظر به جایگاه ونقش زن مسلمان در ساختار شئون متفاوت زندگی فردی و اجتماعی، دشمنان سعی دارند با بیان یک آیه و تفسیر به رأی آن، یا بیان یک حدیث غیر موثق یا حتی موثق، اما بدون توجه به عمق یا ابعاد آن و یا حدیث های مکمل دیگر، آنان را نسبت به اسلام بدبین کنند.
مثل این است که مردان قوانین، احکام، توصیه ها و احادیثی مانند آن چه ذیلاً ایفاد میگردد را بخوانند و گلهمند شوند که پس اسلام حقوق بیشتری برای زنان قائل شده است؟
مرد حق ندارد بدون حق نکاح و بالتبع پذیرش حقوق و مسئولیتهای فراوان از زن کام بگیرد؛
مرد حق ندارد به زن نامحرم نگاه کند و از زیبایی او لذت ببرد؛ نفقه هزینههای مترتب بر زندگی زن بر عهده مرد است؛ مرد حق ندارد به زن کار بدهد و زن حتی برای شیردادن به فرزند میتواند ازمرد اجرت بگیرد، چرا که شیر غذای بچه است و نفقه بچه نیز برعهده مرد است؛ به هنگام طلاق، حضانت نگهداری، تربیت، محافظت و دختر بالای 7 سال و پسر بالای 2 سال بر عهده مرد است و بدین ترتیب زن آزاد شده تا بتواند مجدد ازدواج کند یا نکند، اما مرد گرفتار بچهداری و تکالیف مترتبه بر مادر نیز میگردد.
احترام به زن تا حدّی واجب است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: برادرم جبرئیل علیه السلام ـ كه پیوسته مرا در باره زنان سفارش مىكرد، چندان كه گمان بردم شوهر ، حق ندارد حتّى به زن ، اُف بگوید.(مستدرك الوسائل - ذیل حدیث حولاء)(ادامه دارد...)
۵۷۴
۰۷ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.