اولین منافق و سرکرده منافقین در اسلام
اولین منافق و سرکرده منافقین در اسلام
تاحالا فکر کردین اولین منافق در اسلام چه کسی بوده و چه ویژگیهایی داشته؟ و چرا چندین آیه پیرامون منافقین و کید چه کسی نازل شده؟ میدونید خدا چرا آیهی منع پیامبر از نماز خواندن بر پیکر منافقین را نازل کرد؟ سه دقیقه وقت بذارین و اسلایدها را ورق بزنید.
عبدالله بن اُبّی، که به ابن سلول مشهور است از بزرگان قبیله خزرج در دوره جاهلیت در مدینه بود. او را میتوان یکی از چهرههای سرشناس منافقان صدر اسلام دانست. شان نزول برخی از آیات قرآن مجید به اعمال منافقانه وی و تلاش برای ایجاد فتنه در میان مسلمانان اختصاص دارد.
فتنه عبدالله اُبّی در مریسیع
بعد از خاتمه غزوه بنیمصطلق، در جریان نزاعی که بین انصار و مهاجر برای نوشیدن آب در سرچشمه مریسیع، پدید آمد؛ عبدالله بن ابی با استفاده از این پیشآمد، سعی در ایجاد فتنه داشت و در جمع نزدیکانش، سخنان تندی علیه مهاجران بر زبان راند. هنگامی که عمر بن خطاب از پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) تقاضای قتل او را کرد، فرزندِ عبدالله، گفت: اگر پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) دستور قتل پدرش را صادر کند، او عهدهدار اجرای آن خواهد شد تا مسلمانی خود را ثابت کند. پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) به پاس حرمت پسر، عبدالله را بخشید و پس از مرگش بر او نماز خواند. پس از این بود که آیه: «ولا تصلّ علی احد منهم مات ابداً ولا تقم علی قبره...؛ چون بمیرند، بر هیچیک از آنان نماز مکن و بر قبرشان نایست... .» نازل شد.
فتنه تهمت بر عایشه
در بازگشت از بنیمصطلق عایشه همسر پیامبر (ص) به دلیلی از لشکر مسلمین جا مانده بود. او توسط یکی از مسلمانان به نام «صفوان بن معطّل» که او نیز به دلیل حاجتی از لشکر جا مانده بود به لشکر مسلمانان ملحق شد این موضوع بهانه دست منافقین داد تا با سخنان کذبشان رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را برنجانند. آنها بخصوص عبدالله بن ابی، بر عایشه تهمتی ناروا زده آن را در مدینه منتشر کردند تا اینکه با نزول آیات ۱۱تا ۲۰ سوره نور کید و نفاق منافقین بر همگان روشن گشت و عایشه از این تهمت تبرئه شد.
تاحالا فکر کردین اولین منافق در اسلام چه کسی بوده و چه ویژگیهایی داشته؟ و چرا چندین آیه پیرامون منافقین و کید چه کسی نازل شده؟ میدونید خدا چرا آیهی منع پیامبر از نماز خواندن بر پیکر منافقین را نازل کرد؟ سه دقیقه وقت بذارین و اسلایدها را ورق بزنید.
عبدالله بن اُبّی، که به ابن سلول مشهور است از بزرگان قبیله خزرج در دوره جاهلیت در مدینه بود. او را میتوان یکی از چهرههای سرشناس منافقان صدر اسلام دانست. شان نزول برخی از آیات قرآن مجید به اعمال منافقانه وی و تلاش برای ایجاد فتنه در میان مسلمانان اختصاص دارد.
فتنه عبدالله اُبّی در مریسیع
بعد از خاتمه غزوه بنیمصطلق، در جریان نزاعی که بین انصار و مهاجر برای نوشیدن آب در سرچشمه مریسیع، پدید آمد؛ عبدالله بن ابی با استفاده از این پیشآمد، سعی در ایجاد فتنه داشت و در جمع نزدیکانش، سخنان تندی علیه مهاجران بر زبان راند. هنگامی که عمر بن خطاب از پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) تقاضای قتل او را کرد، فرزندِ عبدالله، گفت: اگر پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) دستور قتل پدرش را صادر کند، او عهدهدار اجرای آن خواهد شد تا مسلمانی خود را ثابت کند. پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) به پاس حرمت پسر، عبدالله را بخشید و پس از مرگش بر او نماز خواند. پس از این بود که آیه: «ولا تصلّ علی احد منهم مات ابداً ولا تقم علی قبره...؛ چون بمیرند، بر هیچیک از آنان نماز مکن و بر قبرشان نایست... .» نازل شد.
فتنه تهمت بر عایشه
در بازگشت از بنیمصطلق عایشه همسر پیامبر (ص) به دلیلی از لشکر مسلمین جا مانده بود. او توسط یکی از مسلمانان به نام «صفوان بن معطّل» که او نیز به دلیل حاجتی از لشکر جا مانده بود به لشکر مسلمانان ملحق شد این موضوع بهانه دست منافقین داد تا با سخنان کذبشان رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را برنجانند. آنها بخصوص عبدالله بن ابی، بر عایشه تهمتی ناروا زده آن را در مدینه منتشر کردند تا اینکه با نزول آیات ۱۱تا ۲۰ سوره نور کید و نفاق منافقین بر همگان روشن گشت و عایشه از این تهمت تبرئه شد.
۵.۵k
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.