تحلیل واقعه عاشورا
محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر
در ایام ماه محرم هر شب مطالبی از کتاب ارزشمند تحلیل واقعه عاشورا از آثار علامه شهید مرتضی مطهری را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
تحلیل واقعه عاشورا
(ادامه مطلب از شب گذشته)
علاوه بر ظلم و فساد اخلاق و تفرق و
تشتت، امر به معروف و نهى از منکر بکلى متروک شده بود که امام حسین در کلمات خودش مکرر اشاره مىکند: اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لایُعْمَلُ بِهِ وَ الْباطِلَ لایُتَناهى عَنْهُ نمىبینید چگونه به حق عمل نمىشود و مردم از باطل بازداشته نمىشوند (یا چگونه هیچ کسى نهى از منکر نمىکند، نهى از منکر از میان مردم رفته است؟!) مردم دنیا بدانند که ما خَرَجْتُ اَشِرا وَ لا بَطِرا وَ لا مُفْسِدا وَ لا ظالِما، اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلاحِ فى اُمَّةِ جَدّى، اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ اَنْهى عَنِ الْـمُنْکَرِ مردم دنیا بدانند که حسین، حرصْ او را وادار به قیام نکرده است، دنبال دنیا و مقام نیست، حسین یک مفسد و اخلالگر نیست، حسین یک ستمگر نیست، حسین یک مصلح است، مىخواهد در امت جدش اصلاح به عمل بیاورد. حسین احساس مىکند که چه شکافها و چه مفاسدى در امت اسلام واقع شده. براى این که این شکافها را پر کند و این مفاسد را از بین ببرد و اصلاحاتى در امت جدش به عمل بیاورد قیام کرده است. ماهیت قیام حسینى را [ اعلام مىکند. ]اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ اَنْهى عَنِ الْـمُنْکَرِ. امر به معروف و نهى از منکر ترک شده، من مىخواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم. من مىخواهم صداى اسلام را با مظلومیت خودم، با شهادت خودم به دنیا برسانم. من مىخواهم پیام خودم را با خون خودم بنویسم، و با خون خودش پیام خودش را نوشت. اگر این جملهها توأم با این خون ریختنها در راه خدا نبود آیا تاریخ آنها را تا امروز به این دقت ضبط کرده بود؟ ابدا. اباعبداللّه کارى کرد که هر لحظه عمرش از نظر تاریخ ارزش پیدا کرد. بدیهى است که از نظر خودش39 ارزشى داشت؛ اما از نظر تاریخ و از نظر جامعه انسانى هر ساعتش، هر لحظهاش، هر شبش، هر روزش درسى شد براى آیندگان. جنگیدنش درس بود، آرام گرفتنش درس بود، عبادتش درس بود، قرآن خواندنش درس بود، صبرش درس بود، رضایش درس بود، توکلش درس بود، اعتمادش به خدا درس بود، حتى براى دشمن.
همان عصر عاشورا اولین اثر آن یعنى اولین انقلاب روحى که دشمن را متوجه این جهت کرد به وسیله یک زن صورت گرفت. زنى از زنان قبیله بَکر بن وائل در میان جمعیت، عصر روز عاشورا به گروه اسرا پیوست. چوبى را برداشته بود و فریاد مىکشید: یا آلَ بَکْرِ بْنِ وائِل! أتُسْلَبُ بَناتُ رَسولِ اللّهِ ...
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
در ایام ماه محرم هر شب مطالبی از کتاب ارزشمند تحلیل واقعه عاشورا از آثار علامه شهید مرتضی مطهری را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
تحلیل واقعه عاشورا
(ادامه مطلب از شب گذشته)
علاوه بر ظلم و فساد اخلاق و تفرق و
تشتت، امر به معروف و نهى از منکر بکلى متروک شده بود که امام حسین در کلمات خودش مکرر اشاره مىکند: اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لایُعْمَلُ بِهِ وَ الْباطِلَ لایُتَناهى عَنْهُ نمىبینید چگونه به حق عمل نمىشود و مردم از باطل بازداشته نمىشوند (یا چگونه هیچ کسى نهى از منکر نمىکند، نهى از منکر از میان مردم رفته است؟!) مردم دنیا بدانند که ما خَرَجْتُ اَشِرا وَ لا بَطِرا وَ لا مُفْسِدا وَ لا ظالِما، اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلاحِ فى اُمَّةِ جَدّى، اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ اَنْهى عَنِ الْـمُنْکَرِ مردم دنیا بدانند که حسین، حرصْ او را وادار به قیام نکرده است، دنبال دنیا و مقام نیست، حسین یک مفسد و اخلالگر نیست، حسین یک ستمگر نیست، حسین یک مصلح است، مىخواهد در امت جدش اصلاح به عمل بیاورد. حسین احساس مىکند که چه شکافها و چه مفاسدى در امت اسلام واقع شده. براى این که این شکافها را پر کند و این مفاسد را از بین ببرد و اصلاحاتى در امت جدش به عمل بیاورد قیام کرده است. ماهیت قیام حسینى را [ اعلام مىکند. ]اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ اَنْهى عَنِ الْـمُنْکَرِ. امر به معروف و نهى از منکر ترک شده، من مىخواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم. من مىخواهم صداى اسلام را با مظلومیت خودم، با شهادت خودم به دنیا برسانم. من مىخواهم پیام خودم را با خون خودم بنویسم، و با خون خودش پیام خودش را نوشت. اگر این جملهها توأم با این خون ریختنها در راه خدا نبود آیا تاریخ آنها را تا امروز به این دقت ضبط کرده بود؟ ابدا. اباعبداللّه کارى کرد که هر لحظه عمرش از نظر تاریخ ارزش پیدا کرد. بدیهى است که از نظر خودش39 ارزشى داشت؛ اما از نظر تاریخ و از نظر جامعه انسانى هر ساعتش، هر لحظهاش، هر شبش، هر روزش درسى شد براى آیندگان. جنگیدنش درس بود، آرام گرفتنش درس بود، عبادتش درس بود، قرآن خواندنش درس بود، صبرش درس بود، رضایش درس بود، توکلش درس بود، اعتمادش به خدا درس بود، حتى براى دشمن.
همان عصر عاشورا اولین اثر آن یعنى اولین انقلاب روحى که دشمن را متوجه این جهت کرد به وسیله یک زن صورت گرفت. زنى از زنان قبیله بَکر بن وائل در میان جمعیت، عصر روز عاشورا به گروه اسرا پیوست. چوبى را برداشته بود و فریاد مىکشید: یا آلَ بَکْرِ بْنِ وائِل! أتُسْلَبُ بَناتُ رَسولِ اللّهِ ...
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
۷۰۹
۲۸ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.