بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
معنی- وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ - (سوره نساء بخشی از آیه 29) که در بیشتر ترجمهها نوشتهاند: خودتان را نکشید!، در ادبیات عرب و آیات قرآن مجید، این نیست که خودکشی نکنید؛ بلکه یعنی: یکدیگر را نکشید؛ و برای خودکشی، واژه انتحار را به کار میبرند و واژه قتل، فقط برای کشتن دیگران به کار میرود؛ چنان که به جنگ نیز قِتال گفته میشود، چرا که در جنگ طرفین یکدیگر را می کُشند.
آیۀ مورد بحث : مَنْ كَانَ يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ مَا يَغِيظُ -هر كه گمان دارد كه خدا پيغمبر را در دنيا و آخرت نصرت نمىدهد ريسمانى به آسمان كشد، آن گاه آن را قطع كند و ببيند آيا نيرنگش آن چيزى را كه باعث خشم او شده از بين مىبرد؟!(سوره حج آیه 15)
اگر چه در بیشتر برگردانها - ترجمهها نوشته شده طنابی از سقف خانۀ خود آویزان کند و خود را حلق آویز نماید؛ اما در این آیه، هیچ اشارهای به سقف خانه و خودکشی نشده است، و - فَلْيَمْدُدْ یعنی کشاندن و امتداد دادن، نه آویزان کردن؛ بلکه این چنین برداشتی را نوشتهاند تا مفهوم را برسانند.
1- توصیهای به خودکُشی نشده است، بلکه می فرماید: هر کسی که چنین گمانی دارد، طنابی به آسمان بکشد و سپس آن را قطع کند.
2 - در آیه میفرماید: طنابی به آسمان بکشد و در ترجمه گفتهاند که مقصود آسمان خانه یعنی همان سقف خانه میباشد؛ ولی در آیه چنین بیانی نیامده است!
3 - همچنین، این برداشت شده که هدف از این کار، حلقآویز نمودن خود می باشد.
هرگز نمیگوییم که این برداشتها و تعبیرها خطاست؛ اما فرموده: به آسمان طنابی بکشد و فرق است بین به آسمان طنابی بکشد با از سقف خانۀ خود طنابی آویزان نماید!
به آسمان طنابی بکشد، یعنی یک امر محال و نشدنی. یعنی میفرماید:بخواهید یا نخواهید، همین است و خداوند رسولش را در دنیا و آخرت یاری مینماید؛ هر چند شما را خوش نیاید و به غیض آیید؛ و علیه آن هیچ کاری نمیتوانید بکنید!
فرمود: سپس آن را قطع کند؛ لذا اگر تعبیر شود به آویزان کردن طناب از سقف خانه و حلق آویز نمودن خود، باز هم امر یا توصیهای به خودکشی ننموده است؛ چرا که میفرماید: آن طناب را قطع کند. بدیهی است که اگر کسی با حلقآویز نمودن خود، خودکُشی نماید، دیگر نمیتواند طناب را قطع کند!(پایان)( ص 1)
پاسخ قسمت دوم :
معنی- وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ - (سوره نساء بخشی از آیه 29) که در بیشتر ترجمهها نوشتهاند: خودتان را نکشید!، در ادبیات عرب و آیات قرآن مجید، این نیست که خودکشی نکنید؛ بلکه یعنی: یکدیگر را نکشید؛ و برای خودکشی، واژه انتحار را به کار میبرند و واژه قتل، فقط برای کشتن دیگران به کار میرود؛ چنان که به جنگ نیز قِتال گفته میشود، چرا که در جنگ طرفین یکدیگر را می کُشند.
آیۀ مورد بحث : مَنْ كَانَ يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ مَا يَغِيظُ -هر كه گمان دارد كه خدا پيغمبر را در دنيا و آخرت نصرت نمىدهد ريسمانى به آسمان كشد، آن گاه آن را قطع كند و ببيند آيا نيرنگش آن چيزى را كه باعث خشم او شده از بين مىبرد؟!(سوره حج آیه 15)
اگر چه در بیشتر برگردانها - ترجمهها نوشته شده طنابی از سقف خانۀ خود آویزان کند و خود را حلق آویز نماید؛ اما در این آیه، هیچ اشارهای به سقف خانه و خودکشی نشده است، و - فَلْيَمْدُدْ یعنی کشاندن و امتداد دادن، نه آویزان کردن؛ بلکه این چنین برداشتی را نوشتهاند تا مفهوم را برسانند.
1- توصیهای به خودکُشی نشده است، بلکه می فرماید: هر کسی که چنین گمانی دارد، طنابی به آسمان بکشد و سپس آن را قطع کند.
2 - در آیه میفرماید: طنابی به آسمان بکشد و در ترجمه گفتهاند که مقصود آسمان خانه یعنی همان سقف خانه میباشد؛ ولی در آیه چنین بیانی نیامده است!
3 - همچنین، این برداشت شده که هدف از این کار، حلقآویز نمودن خود می باشد.
هرگز نمیگوییم که این برداشتها و تعبیرها خطاست؛ اما فرموده: به آسمان طنابی بکشد و فرق است بین به آسمان طنابی بکشد با از سقف خانۀ خود طنابی آویزان نماید!
به آسمان طنابی بکشد، یعنی یک امر محال و نشدنی. یعنی میفرماید:بخواهید یا نخواهید، همین است و خداوند رسولش را در دنیا و آخرت یاری مینماید؛ هر چند شما را خوش نیاید و به غیض آیید؛ و علیه آن هیچ کاری نمیتوانید بکنید!
فرمود: سپس آن را قطع کند؛ لذا اگر تعبیر شود به آویزان کردن طناب از سقف خانه و حلق آویز نمودن خود، باز هم امر یا توصیهای به خودکشی ننموده است؛ چرا که میفرماید: آن طناب را قطع کند. بدیهی است که اگر کسی با حلقآویز نمودن خود، خودکُشی نماید، دیگر نمیتواند طناب را قطع کند!(پایان)( ص 1)
۲۲۵
۰۱ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.