در جستجوی عقل ،استاد علی اکبر خانجانی
از کتاب؛ در جستجوی عقل
تألیف:«استاد علی اکبر خانجانی »
۳۷۳- بگو اگر خداوند نمیخواست من هرگز این کتاب را بر شما تلاوت نمی کردم تا آنرا دریابید و من هم سابقاً همچون شما بودم چرا تعقل نمی کنید تا دریابید" (يونس ۱۶) یعنی قرآن کتاب عقل است و براستی هیچ کتابی چون قرآن انسان را به تعقل نمی آورد و با خودش روبرو نمی سازد. خداوند رسول را بخودش آورد و رسول هم این خودآنی را بصورت قرآن بسوی مردم آورد .قرآن گفتگوی کامل روح انسان با خود میباشد. این روح القدس که با محمد سخن میگفت روح محمدی بود که از بیرون با وی سخن میگفت .و لذا سراسر این کتاب امر به تدبر و تفکر و تعقل در آیات این کتاب است و حتی یکبار هم امر به اطاعت از این کتاب نیامده است و هر کجا هم سخنی از احکام و شریعت است باز هم فرموده از برای آنست که درباره اش تعقل کنیم. دین محمد دین عقل و تعقل است و این همان نبوت باطنی است و لذا نبوت بیرونی با محمد (ص) ختم گردیده است. خداوند از بیرون با انبیای خود سخن گفت که این گفتگو با محمد ،بغایت و کمال و اتمام رسید و در آخر الزمان خداوند از درون با اهالی تعقل سخن میکند با کسانی که حامل روح و رحمت محمد و آل محمد هستند. و بعکس نیز درست است یعنی هر که اهل رحمت و تعقل عرفانی باشد به محمد و آل محمد ملحق میشود و از روح محمدی در خود برخوردار میگردد و روحش ناطق میشود یعنی عاقل می شود. و گروهی هستند که چون قرآن را بر آنان تلاوت کنی گوش میدهند ولی هیچ نمی شنوند زیرا تعقل ندارند.( یونس ۴۲)
تألیف:«استاد علی اکبر خانجانی »
۳۷۳- بگو اگر خداوند نمیخواست من هرگز این کتاب را بر شما تلاوت نمی کردم تا آنرا دریابید و من هم سابقاً همچون شما بودم چرا تعقل نمی کنید تا دریابید" (يونس ۱۶) یعنی قرآن کتاب عقل است و براستی هیچ کتابی چون قرآن انسان را به تعقل نمی آورد و با خودش روبرو نمی سازد. خداوند رسول را بخودش آورد و رسول هم این خودآنی را بصورت قرآن بسوی مردم آورد .قرآن گفتگوی کامل روح انسان با خود میباشد. این روح القدس که با محمد سخن میگفت روح محمدی بود که از بیرون با وی سخن میگفت .و لذا سراسر این کتاب امر به تدبر و تفکر و تعقل در آیات این کتاب است و حتی یکبار هم امر به اطاعت از این کتاب نیامده است و هر کجا هم سخنی از احکام و شریعت است باز هم فرموده از برای آنست که درباره اش تعقل کنیم. دین محمد دین عقل و تعقل است و این همان نبوت باطنی است و لذا نبوت بیرونی با محمد (ص) ختم گردیده است. خداوند از بیرون با انبیای خود سخن گفت که این گفتگو با محمد ،بغایت و کمال و اتمام رسید و در آخر الزمان خداوند از درون با اهالی تعقل سخن میکند با کسانی که حامل روح و رحمت محمد و آل محمد هستند. و بعکس نیز درست است یعنی هر که اهل رحمت و تعقل عرفانی باشد به محمد و آل محمد ملحق میشود و از روح محمدی در خود برخوردار میگردد و روحش ناطق میشود یعنی عاقل می شود. و گروهی هستند که چون قرآن را بر آنان تلاوت کنی گوش میدهند ولی هیچ نمی شنوند زیرا تعقل ندارند.( یونس ۴۲)
۶۲۹
۳۰ خرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.