ﺳﯿﺮﻭﺱ ﻣﻘﺪﻡ» ﺳﺮﯾﺎﻝ ﻣﻮﻓﻖ ﮐﻢ ﻧﺴﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ؛ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺗﺮﯾﻦ
ﺳﯿﺮﻭﺱ ﻣﻘﺪﻡ» ﺳﺮﯾﺎﻝ ﻣﻮﻓﻖ ﮐﻢ ﻧﺴﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ؛ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖﺗﺮﯾﻦ ﺳﺮﯾﺎﻝﻫﺎﯼ ﺍﻭ ﻫﻢ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﺨﺶ ﺧﻮﺩ، ﺟﺰ ﭘﺮﺑﯿﻨﻨﺪﻩﺗﺮﯾﻦ ﺳﺮﯾﺎﻝﻫﺎﯼ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻮﯼ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﻫﻢ، «ﺳﻌﯿﺪ ﻧﻌﻤﺖﺍﻟﻠﻪ» ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻫﺮ ﭼﻪ ﻓﯿﻠﻤﻨﺎﻣﻪﯼ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﻧﻮﺷﺘﻪ، ﺑﺎ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﻧﺴﺒﯽ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ «ﻣﯿﮑﺎﺋﯿﻞ» ﻓﺮﻕ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ «ﻣﯿﮑﺎﺋﯿﻞ» ﻧﻪ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ «ﺳﯿﺮﻭﺱ ﻣﻘﺪﻡ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ «ﺳﻌﯿﺪ ﻧﻌﻤﺖﺍﻟﻠﻪ». ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ «ﻣﯿﮑﺎﺋﯿﻞ» ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﻟﮕﻮﯼ ﻣﻮﻓﻖ ﺍﺳﺖ.
ﻭﻗﺘﯽ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺗﻼﺵ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﮐﺎﺭﺍﮐﺘﺮﻫﺎﯼ ﯾﮏ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺧﻮﺩ ﻣﺼﺎﺩﺭﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻓﯿﺴﺒﻮﮎ ﻭ ﻭﺍﯾﺒﺮ ﻭ ﻭﺍﺗﺲﺁﭖ، ﺟﺪﺍﻝ «ﻣﯿﮑﺎﺋﯿﻞ» ﻭ «ﺁﻗﺎﺧﺎﻥ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺪﺍﻝ ﺩﻭ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﻄﺮﺡ ﻋﺎﻟﻢ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺗﺸﺒﯿﻪ ﮐﻨﻨﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻥ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﯼ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺩﺭﮔﯿﺮ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺎ ﺑﺤﺚﻫﺎﯼ ﺭﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﺪ. ﻧﻈﯿﺮ ﺣﻮﺍﺷﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﭼﻨﺪ ﻭﻗﺖ ﭘﯿﺶ، ﻣﺸﺎﺑﻬﺶ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﺎ ﺯﺍﻭﯾﻪﯼ ﺩﯾﺪ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺮﯾﺎﻝ «ﭘﺮﺩﻩﻧﺸﯿﻦ» ﺑﺎﺯﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﺗﺎ ﻋﺪﻩﺍﯼ، ﺭﺳﺎﻧﻪﯼ ﻣﻠﯽ ﻭ ﺷﺒﮑﻪﯼ ﯾﮏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻄﻬﯿﺮ ﺁﻗﺎﺯﺍﺩﻩﻫﺎ ﻭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺘﻬﻢ ﮐﻨﻨﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﺑﺎ ﺑﺤﺚﻫﺎﯼ ﺭﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﻭﻗﻄﺒﯽﻫﺎﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻓﻘﻂ ﻣﺨﺘﺺ ﺳﺮﯾﺎﻝﻫﺎﯼ ﺭﻭﺯ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﻧﯿﺴﺖ. ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﺎﺟﺮﺍﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﺨﺶ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ «ﻣﺨﺘﺎﺭﻧﺎﻣﻪ» ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺩﯾﺪ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﯾﺎﻡ ﻣﻮﺟﯽ ﺍﺯ ﺟﺪﺍﻝﻫﺎﯼ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﻭ ﻏﯿﺮﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ «ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻭ ﻋﺮﺑﯽ» ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﺩﺭﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺳﺮ ﻃﯿﻒ ﺁﻥ، ﻋﺪﻩﺍﯼ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪﯼ ﻣﻠﯽ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﻫﺰﯾﻨﻪﺍﯼ ﻫﻨﮕﻔﺖ، ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﯾﮏ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﺭﺍ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺮ ﻃﯿﻒ ﺩﯾﮕﺮ، ﺑﺮﺧﯽ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺑﻪ ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻋﺮﺑﯽ-ﻋﺠﻤﯽ ﮐﺎﺭﺍﮐﺘﺮ «ﮐﯿﺎﻥ» ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻟﺸﮑﺮ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺑﺎ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﻃﺮﺍﻓﯿﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﮑﺴﺖ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺷﯿﻌﯽ ﺷﺪ، ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﻧﮋﺍﺩﯼ ﺭﺍ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﻭ ﺗﻮﻃﺌﻪﯼ ﺩﺷﻤﻦ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ. ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﺑﻬﺮﻩﺑﺮﺩﺍﺭﯼﻫﺎﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺍﺯ «ﻣﺨﺘﺎﺭﻧﺎﻣﻪ» ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﺎ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻧﯿﺎﻓﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻇﻬﺎﺭﺍﺕ «ﻋﺰﺕﺍﻟﻠﻪ ﺿﺮﻏﺎﻣﯽ» ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﯾﺎﻝ، ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺮﺣﻠﻪﯼ ﺗﺎﺯﻩﺍﯼ ﺷﺪ: «ﺑﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮﺍﻥ ﺍﮔﺮ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﻣﺨﺘﺎﺭﻧﺎﻣﻪ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻓﺘﻨﻪﯼ ۸۸ ﭘﺨﺶ ﻣﯽﺷﺪ، ﺣﺮﻛﺖ ﻭ ﺭﻭﻧﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺭﻗﻢ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ.» ﺟﻤﻠﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺧﻮﺩ، ﺣﺎﻭﯼ ﭘﯿﺎﻡ ﻧﻬﻔﺘﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺗﺸﺒﯿﻪ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺷﯿﻌﯽ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺑﻪ ﻧﻈﺎﻡ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﻩﯼ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﭘﺮﻫﯿﺎﻫﻮﯼ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻓﺘﻨﻪﯼ ۸۸ ﺑﻮﺩ.
ﻭﻗﺘﯽ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺗﻼﺵ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﮐﺎﺭﺍﮐﺘﺮﻫﺎﯼ ﯾﮏ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺧﻮﺩ ﻣﺼﺎﺩﺭﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻓﯿﺴﺒﻮﮎ ﻭ ﻭﺍﯾﺒﺮ ﻭ ﻭﺍﺗﺲﺁﭖ، ﺟﺪﺍﻝ «ﻣﯿﮑﺎﺋﯿﻞ» ﻭ «ﺁﻗﺎﺧﺎﻥ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺪﺍﻝ ﺩﻭ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﻄﺮﺡ ﻋﺎﻟﻢ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺗﺸﺒﯿﻪ ﮐﻨﻨﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻥ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﯼ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺩﺭﮔﯿﺮ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺎ ﺑﺤﺚﻫﺎﯼ ﺭﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﺪ. ﻧﻈﯿﺮ ﺣﻮﺍﺷﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﭼﻨﺪ ﻭﻗﺖ ﭘﯿﺶ، ﻣﺸﺎﺑﻬﺶ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﺎ ﺯﺍﻭﯾﻪﯼ ﺩﯾﺪ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺮﯾﺎﻝ «ﭘﺮﺩﻩﻧﺸﯿﻦ» ﺑﺎﺯﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﺗﺎ ﻋﺪﻩﺍﯼ، ﺭﺳﺎﻧﻪﯼ ﻣﻠﯽ ﻭ ﺷﺒﮑﻪﯼ ﯾﮏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻄﻬﯿﺮ ﺁﻗﺎﺯﺍﺩﻩﻫﺎ ﻭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺘﻬﻢ ﮐﻨﻨﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﺑﺎ ﺑﺤﺚﻫﺎﯼ ﺭﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﻭﻗﻄﺒﯽﻫﺎﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻓﻘﻂ ﻣﺨﺘﺺ ﺳﺮﯾﺎﻝﻫﺎﯼ ﺭﻭﺯ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﻧﯿﺴﺖ. ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﺎﺟﺮﺍﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﺨﺶ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ «ﻣﺨﺘﺎﺭﻧﺎﻣﻪ» ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺩﯾﺪ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﯾﺎﻡ ﻣﻮﺟﯽ ﺍﺯ ﺟﺪﺍﻝﻫﺎﯼ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﻭ ﻏﯿﺮﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ «ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻭ ﻋﺮﺑﯽ» ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﺩﺭﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺳﺮ ﻃﯿﻒ ﺁﻥ، ﻋﺪﻩﺍﯼ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪﯼ ﻣﻠﯽ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﻫﺰﯾﻨﻪﺍﯼ ﻫﻨﮕﻔﺖ، ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﯾﮏ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﺭﺍ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺮ ﻃﯿﻒ ﺩﯾﮕﺮ، ﺑﺮﺧﯽ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺑﻪ ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻋﺮﺑﯽ-ﻋﺠﻤﯽ ﮐﺎﺭﺍﮐﺘﺮ «ﮐﯿﺎﻥ» ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻟﺸﮑﺮ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺑﺎ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﻃﺮﺍﻓﯿﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﮑﺴﺖ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺷﯿﻌﯽ ﺷﺪ، ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﻧﮋﺍﺩﯼ ﺭﺍ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﻭ ﺗﻮﻃﺌﻪﯼ ﺩﺷﻤﻦ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ. ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﺑﻬﺮﻩﺑﺮﺩﺍﺭﯼﻫﺎﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺍﺯ «ﻣﺨﺘﺎﺭﻧﺎﻣﻪ» ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﺎ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻧﯿﺎﻓﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻇﻬﺎﺭﺍﺕ «ﻋﺰﺕﺍﻟﻠﻪ ﺿﺮﻏﺎﻣﯽ» ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﯾﺎﻝ، ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺮﺣﻠﻪﯼ ﺗﺎﺯﻩﺍﯼ ﺷﺪ: «ﺑﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮﺍﻥ ﺍﮔﺮ ﺳﺮﯾﺎﻝ ﻣﺨﺘﺎﺭﻧﺎﻣﻪ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻓﺘﻨﻪﯼ ۸۸ ﭘﺨﺶ ﻣﯽﺷﺪ، ﺣﺮﻛﺖ ﻭ ﺭﻭﻧﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺭﻗﻢ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ.» ﺟﻤﻠﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺧﻮﺩ، ﺣﺎﻭﯼ ﭘﯿﺎﻡ ﻧﻬﻔﺘﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺗﺸﺒﯿﻪ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺷﯿﻌﯽ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺑﻪ ﻧﻈﺎﻡ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﻩﯼ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﭘﺮﻫﯿﺎﻫﻮﯼ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻓﺘﻨﻪﯼ ۸۸ ﺑﻮﺩ.
۹۵۷
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.