بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
میدونم طولانیه ولی مفیده
....
♦️بخشهایی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در مراسم دعای توسل ۱۵ دی ۱۳۹۴، مسجد مقدس جمکران:
✔️ شیعیان و محبین امیرالمومنین (علیه السلام) در همه احوال زندگی خود با امام غایب از نظرشان عهد و پیمان بستهاند ولی از عهد بستن مهمتر، پایبند بودن به عهد و تعهد با امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) است.
✔️ در روایات متعددی آمده است که انسان قبل از تولد در عالم دیگری با عنوان ذر بسر برده است که توسط خداوند از آنان عهدی گرفته شده است. در عالم ذر خداوند عهد و پیمانی را برای انسانها عرضه کرد و مرحوم مجلسی در جلد ۵ بحارالانوار حدود ۷۰ روایت نقل کرده است و این عهد بر همه موجودات بشر عرضه شده است.
✔️ انگشتر عقیق دستتان کنید. اولین کوه و اولین سنگی که اقرار به نبوت و ولایت من پیغمبر و ولایت علی بن ابیطالب کرد عقیق بود، لذا وقتی کسی عقیق دستش باشد به هر حال به طور دائم برایش عبادت نوشته میشود، چون عقیق علامت ولایت است.
✔️ مرحوم بن قولویه قمی (ره) استاد شیخ مفید (ره) در کتاب کامل الزیارات نقل میکند: زمین کعبه خواست افتخار کند که من آن زمینی هستم که خانه خدا بر من نهاده شده است، زمین کربلا گفت خاموش! من آن زمینی هستم که حسین بن علی (علیه السلام) بر من دفن شد تو را چه به اینکه افتخار کنی.
✔️ در روایات داریم که برخی از زمینها مرحومه هستند و برخی ملعونه، برخی از زمینها مورد رحمت هستند و برخی دیگر مورد لعن، در روایت داریم که هر زمینی که مسجدی بر آن بنا شده است البته مسجدی که برای خدا است نه مسجد ضرار و مانند آن، جایی است که یا شهیدی در آن افتاده است و یا قطره خونی از شهید بر روی آن افتاده است و آنجا مسجد بنا شده است.
✔️ در روایتی از امام رضا (علیه السلام) هست که ایشان فرمودند: آن درختی که ولایت ما را پذیرفته است میوه و بار شیرین دارد ولی گیاهی که ولایت ما اهل بیت (علیهم السلام) را نپذیرفته است، خوار و خاشاک است و به درد سوختن میخورد، حیواناتی که ولایت ما را پذیرفتهاند حلال گوشت شدهاند که گوشتشان لیاقت دارد که وارد بدن مومن شود و آن حیواناتی که ولایت ما را نپذیرفتهاند، حرام گوشت شدهاند.
✔️ عهد خداوند در عالم ذر بر همه انسانها عرضه شد و برخی انسانها پذیرفتند و برخی نه و این اتفاق بر اساس اختیار افتاده است و جبری در کار نبوده است.
✔️ مرحوم علامه طباطبایی در جلد ۸ المیزان بر اساس روایت میفرمایند: بعد از آنکه آن عهد ولایت عرضه شد، یک آتشی افروخته و به انسانها گفته شد که وارد این آتش شوند. برخیها بیمحابا وارد آتش شدند چون خدا امر کرده بود و برخی وارد نشدند. در روایت است که آنهایی که وارد آن آتش شدند «اصحاب الیمین» هستند و آنهایی که وارد نشدند «اصحاب الشِمال» هستند. ایشان میفرمایند: شاید آن آتش که اصحاب الیمین واردش شدند، شاید تمثلی باشد از اینکه آنها قرار است بیایند به دنیا و بندگی کنند، در دنیایی که بلا، سختی و مصیبت دارد بندگی کردن مانند آن است که در آتش وارد شویم.
✔️ در زیارتنامه حضرت زهرا (سلام الله علیها) میخوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مُمْتَحَنَةُ، قَدِ امْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَکِ؛ خداوند متعال تو را امتحان کرد قبل از اینکه در عالم دنیا تو را خلق کند آنهم در عالم دیگر.» قرآن میفرماید از انبیاء میثاق غلیظ و محکم گرفتیم، امتحاناتی که آنها در دنیا شدند بسیار سختتر از سایرین بود، به هر حال یک عده در عالم ذر با خدا عهد بستند و برخی نه، آنهایی که عهد بستند در این دنیا شیعه به دنیا آمدند و شیعه بودن در این دنیا محصول همان عهد است.
✔️ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: اسم غدیر در عالم ملکوت «یوم العهد» است، اما یوم العهد المعهود روز عهدی که از قبل شناخته شده است، یعنی عهد ولایت را قبل از دنیا از ما گرفتهاند و ما پذیرفتهایم.
✔️ البته بعضیها آن عهد را پذیرفتند و در این دنیا زدن زیر عهدشان و از کشتی نجات اهل بیت (علیه السلام) پیاده شدند و برخی نیز آن عهد را نبستهاند و آمدند در این دنیا توبه کردهاند و مقدرات خدا سرنوشتشان را تغییر داده است که این براساس روایت است.
میدونم طولانیه ولی مفیده
....
♦️بخشهایی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در مراسم دعای توسل ۱۵ دی ۱۳۹۴، مسجد مقدس جمکران:
✔️ شیعیان و محبین امیرالمومنین (علیه السلام) در همه احوال زندگی خود با امام غایب از نظرشان عهد و پیمان بستهاند ولی از عهد بستن مهمتر، پایبند بودن به عهد و تعهد با امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) است.
✔️ در روایات متعددی آمده است که انسان قبل از تولد در عالم دیگری با عنوان ذر بسر برده است که توسط خداوند از آنان عهدی گرفته شده است. در عالم ذر خداوند عهد و پیمانی را برای انسانها عرضه کرد و مرحوم مجلسی در جلد ۵ بحارالانوار حدود ۷۰ روایت نقل کرده است و این عهد بر همه موجودات بشر عرضه شده است.
✔️ انگشتر عقیق دستتان کنید. اولین کوه و اولین سنگی که اقرار به نبوت و ولایت من پیغمبر و ولایت علی بن ابیطالب کرد عقیق بود، لذا وقتی کسی عقیق دستش باشد به هر حال به طور دائم برایش عبادت نوشته میشود، چون عقیق علامت ولایت است.
✔️ مرحوم بن قولویه قمی (ره) استاد شیخ مفید (ره) در کتاب کامل الزیارات نقل میکند: زمین کعبه خواست افتخار کند که من آن زمینی هستم که خانه خدا بر من نهاده شده است، زمین کربلا گفت خاموش! من آن زمینی هستم که حسین بن علی (علیه السلام) بر من دفن شد تو را چه به اینکه افتخار کنی.
✔️ در روایات داریم که برخی از زمینها مرحومه هستند و برخی ملعونه، برخی از زمینها مورد رحمت هستند و برخی دیگر مورد لعن، در روایت داریم که هر زمینی که مسجدی بر آن بنا شده است البته مسجدی که برای خدا است نه مسجد ضرار و مانند آن، جایی است که یا شهیدی در آن افتاده است و یا قطره خونی از شهید بر روی آن افتاده است و آنجا مسجد بنا شده است.
✔️ در روایتی از امام رضا (علیه السلام) هست که ایشان فرمودند: آن درختی که ولایت ما را پذیرفته است میوه و بار شیرین دارد ولی گیاهی که ولایت ما اهل بیت (علیهم السلام) را نپذیرفته است، خوار و خاشاک است و به درد سوختن میخورد، حیواناتی که ولایت ما را پذیرفتهاند حلال گوشت شدهاند که گوشتشان لیاقت دارد که وارد بدن مومن شود و آن حیواناتی که ولایت ما را نپذیرفتهاند، حرام گوشت شدهاند.
✔️ عهد خداوند در عالم ذر بر همه انسانها عرضه شد و برخی انسانها پذیرفتند و برخی نه و این اتفاق بر اساس اختیار افتاده است و جبری در کار نبوده است.
✔️ مرحوم علامه طباطبایی در جلد ۸ المیزان بر اساس روایت میفرمایند: بعد از آنکه آن عهد ولایت عرضه شد، یک آتشی افروخته و به انسانها گفته شد که وارد این آتش شوند. برخیها بیمحابا وارد آتش شدند چون خدا امر کرده بود و برخی وارد نشدند. در روایت است که آنهایی که وارد آن آتش شدند «اصحاب الیمین» هستند و آنهایی که وارد نشدند «اصحاب الشِمال» هستند. ایشان میفرمایند: شاید آن آتش که اصحاب الیمین واردش شدند، شاید تمثلی باشد از اینکه آنها قرار است بیایند به دنیا و بندگی کنند، در دنیایی که بلا، سختی و مصیبت دارد بندگی کردن مانند آن است که در آتش وارد شویم.
✔️ در زیارتنامه حضرت زهرا (سلام الله علیها) میخوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مُمْتَحَنَةُ، قَدِ امْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَکِ؛ خداوند متعال تو را امتحان کرد قبل از اینکه در عالم دنیا تو را خلق کند آنهم در عالم دیگر.» قرآن میفرماید از انبیاء میثاق غلیظ و محکم گرفتیم، امتحاناتی که آنها در دنیا شدند بسیار سختتر از سایرین بود، به هر حال یک عده در عالم ذر با خدا عهد بستند و برخی نه، آنهایی که عهد بستند در این دنیا شیعه به دنیا آمدند و شیعه بودن در این دنیا محصول همان عهد است.
✔️ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: اسم غدیر در عالم ملکوت «یوم العهد» است، اما یوم العهد المعهود روز عهدی که از قبل شناخته شده است، یعنی عهد ولایت را قبل از دنیا از ما گرفتهاند و ما پذیرفتهایم.
✔️ البته بعضیها آن عهد را پذیرفتند و در این دنیا زدن زیر عهدشان و از کشتی نجات اهل بیت (علیه السلام) پیاده شدند و برخی نیز آن عهد را نبستهاند و آمدند در این دنیا توبه کردهاند و مقدرات خدا سرنوشتشان را تغییر داده است که این براساس روایت است.
۱.۲k
۲۳ دی ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.