اعتراف علمای عامه در مورد نزول آیه سال سائل در قصه غدیر (
اعتراف علمای عامه در مورد نزول آیه سال سائل در قصه غدیر (2)
- شیخ الاسلام حمّوئی
او در باب پانزدهم از کتاب «فرائد السمطین» از شیخ عمادالدین عبدالحافظ بن بدران، از قاضی جمال الدین عبدالقاسم بن عبدالصمد انصاری، از عبدالجبار بن محمد خوارزمی بیهقی، از ابی الحسن علی بن احمد واحدی نقل کرده که گفت: من از شیخ مان استاد ابی اسحاق ثعلبی در تفسیرش قرائت کردم که از سفیان بن عیینه درباره این آیه « سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ» سؤال شد که در شأن چه کسی نازل شده است؟ او این حدیث را (که قبلاً ذکر کردیم) نقل نمود...1
حموئی همان ابراهیم بن محمد بن مؤیّد بن حمویه صدرالدین ابو المجامع شافعی است که از شیوخ ذهبی بوده و در سال ۷۲۲ وفات یافته است. علماء اهل سنّت او را امام در علوم حدیث و فقه معرفی کرده اند.2
تألیف کتاب او «فرائد السمطین» در سال ۷۱۶ به پایان رسیده است.
بغدادی می گوید: «جوینی از کتابش (فرائد السمطین) در سال ۷۱۶ فارغ شد. » 3
کتاب او از بهترین کتاب هایی است که اهل سنّت در نقل فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السلام به رشته تحریر درآورده اند.
_____________________
1)فرائد السمطین، ج ۱، ص ۸۲، ح ۶۳.
2) تذکرة الحفاظ، ج ۴، ص 1055
3)ایضاح المکنون در ذیل کشف الظنون، ج ۴، ص ۱۸۲.
- شیخ الاسلام حمّوئی
او در باب پانزدهم از کتاب «فرائد السمطین» از شیخ عمادالدین عبدالحافظ بن بدران، از قاضی جمال الدین عبدالقاسم بن عبدالصمد انصاری، از عبدالجبار بن محمد خوارزمی بیهقی، از ابی الحسن علی بن احمد واحدی نقل کرده که گفت: من از شیخ مان استاد ابی اسحاق ثعلبی در تفسیرش قرائت کردم که از سفیان بن عیینه درباره این آیه « سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ» سؤال شد که در شأن چه کسی نازل شده است؟ او این حدیث را (که قبلاً ذکر کردیم) نقل نمود...1
حموئی همان ابراهیم بن محمد بن مؤیّد بن حمویه صدرالدین ابو المجامع شافعی است که از شیوخ ذهبی بوده و در سال ۷۲۲ وفات یافته است. علماء اهل سنّت او را امام در علوم حدیث و فقه معرفی کرده اند.2
تألیف کتاب او «فرائد السمطین» در سال ۷۱۶ به پایان رسیده است.
بغدادی می گوید: «جوینی از کتابش (فرائد السمطین) در سال ۷۱۶ فارغ شد. » 3
کتاب او از بهترین کتاب هایی است که اهل سنّت در نقل فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السلام به رشته تحریر درآورده اند.
_____________________
1)فرائد السمطین، ج ۱، ص ۸۲، ح ۶۳.
2) تذکرة الحفاظ، ج ۴، ص 1055
3)ایضاح المکنون در ذیل کشف الظنون، ج ۴، ص ۱۸۲.
۹۳۲
۲۰ شهریور ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.