در جستجوی عقل
از کتاب ؛در جستجوی عقل
تألیف :«استاد علی اکبر خانجانی »
(بسم الله الأعرف)
اگر عقل و شناخت باطنی در کار نباشد کتب آسمانى و احادیث نبوی و ولوی و بلکه وحی بی واسطه و الهام مستقيم غیبی هیچ ارزش و اعتباری نخواهد داشت زیرا بواسطه عقل است که مردان خدا از انبیاء و اولیاء قادر به دریافت وحی و انهام می باشند. بنابر این اعتبار حديث ثقلين که کتاب و سنت را باقی مانده دین محمد برای امتش معرفی کرده نیز به اعتبار عقل است زیرا نه قرآن بدون تعقل قابل درک است و نه سنت رسول الله و عترت اهل بیت که مجموعه ای از روایات و احادیث هستند. پس آنچه که مقدم بر دین است عقل میباشد و آنچه که حقانیت دین را اثبات می کندنیز عقل است. حتی باور به پدیدههای فوق طبیعی و فوق حسی و فوق عقلی نیز از خود عقل است. پس امام دین جز عقل نیست و آن کسی هم که در اسلام موسوم به امام است حجتی جز عقل ندارد و بلکه خود حجت عقل است و کسی که همه آیات و روایات و پدیدههای طبیعی و اجتماعی را تبیین عقلانی میکند امام است .پس امام همان پیشوا و اسوه عقلانیت هر عصری می باشد که همه پریشانیهاو بن بست های افراد و جوامع بشری را با عقلش مفهوم میسازد و به نور این عقل راه مینماید زیرا هیچ گرفتاری و عذاب و بن بستی نیست الا آنکه معلول نفهمی انسان است.
تألیف :«استاد علی اکبر خانجانی »
(بسم الله الأعرف)
اگر عقل و شناخت باطنی در کار نباشد کتب آسمانى و احادیث نبوی و ولوی و بلکه وحی بی واسطه و الهام مستقيم غیبی هیچ ارزش و اعتباری نخواهد داشت زیرا بواسطه عقل است که مردان خدا از انبیاء و اولیاء قادر به دریافت وحی و انهام می باشند. بنابر این اعتبار حديث ثقلين که کتاب و سنت را باقی مانده دین محمد برای امتش معرفی کرده نیز به اعتبار عقل است زیرا نه قرآن بدون تعقل قابل درک است و نه سنت رسول الله و عترت اهل بیت که مجموعه ای از روایات و احادیث هستند. پس آنچه که مقدم بر دین است عقل میباشد و آنچه که حقانیت دین را اثبات می کندنیز عقل است. حتی باور به پدیدههای فوق طبیعی و فوق حسی و فوق عقلی نیز از خود عقل است. پس امام دین جز عقل نیست و آن کسی هم که در اسلام موسوم به امام است حجتی جز عقل ندارد و بلکه خود حجت عقل است و کسی که همه آیات و روایات و پدیدههای طبیعی و اجتماعی را تبیین عقلانی میکند امام است .پس امام همان پیشوا و اسوه عقلانیت هر عصری می باشد که همه پریشانیهاو بن بست های افراد و جوامع بشری را با عقلش مفهوم میسازد و به نور این عقل راه مینماید زیرا هیچ گرفتاری و عذاب و بن بستی نیست الا آنکه معلول نفهمی انسان است.
۱.۲k
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.