نکتهها و پیامهای سوره عبس آیه 11-16:
نکتهها و پیامهای سوره عبس آیه 11-16:
1- " صحف" جمع" صحیفه" به معنی" لوح" یا" ورقه" و یا چیز دیگری است که در آن مطلبی را مینویسند، و این تعبیر نشان میدهد که آیات قرآنی قبل از نزول بر پیغمبر اکرم ص در الواحی نوشته شده بود، و فرشتگان وحی آن را با خود میآورند، الواحی بسیار گرانقدر و پر ارزش.
2- مراد از «سَفَرَةٍ»، سفیران و رسولان وحی، یعنی فرشتگانی هستند که وحی الهی را به پیامبران میرسانند و این فرشتگان، یاران جبرئیل و تحت امر او هستند که قرآن درباره او میفرماید: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ ... مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ « تکویر، 19- 21»
3- در حدیثی از امام صادق ع میخوانیم که فرمود: الحافظ للقرآن العامل به مع السفرة الکرام البررة :" کسی که حافظ قرآن باشد و به آن عمل کند با سفیران بزرگوار فرمانبردار الهی خواهد بود".
این تعبیر به خوبی نشان میدهد که حافظان و مفسران و عاملان به قرآن در ردیف این سفره و همگام آنها هستند، و این یک واقعیت است که وقتی این دانشمندان و حافظان کاری شبیه فرشتگان و حاملان وحی انجام دهند در ردیف آنها قرار میگیرند.
به هر حال از مجموع این گفتار استفاده میشود که تمام کسانی که در راه حفظ قرآن و احیای آن میکوشند مقامی والا همچون مقام فرشتگان" کرام بر ره" دارند.
4- خداوند فرشتگان را به سه وصف توصیف کرده است:
نخست اینکه آنها سفیران و حاملان وحی اویند، و دیگر اینکه ذاتا عزیز و گرانمایهاند، و سومین وصف پاکی اعمال آنها و اطاعت و تسلیم و نیکوکاری است.
5- آیات قرآن مایه تذکّر و عامل بیداری فطرت بشری است.
6- مقام و مرتبه قرآن برتر از دسترسی نااهلان و تحریف و تغییر آنان است.
7- قرآن را باید در جایگاه بلند قرار داد.
8- قرآن باید از هر آلودگی حفظ شود.
9- در دعوت قرآن، اکراه و اجباری نیست و هرکس بخواهد با اختیار خودش آن را میپذیرد.
و این دلیلی است بر آزادی اراده انسان که تا نخواهد و تصمیم بر قبول هدایت نگیرد نمیتواند از آیات قرآن بهره گیرد.
10- آنچه را خداوند تکریم کرده ما نیز باید تکریم کنیم.
11- قرآن کریم را، فرشتگان کرام به پیامبر میرسانند. (هم سرچشمه قرآن خداوند کریم است و هم خود قرآن و هم آورندگان آن و هم بر کسی که نازل شده است.)
1- " صحف" جمع" صحیفه" به معنی" لوح" یا" ورقه" و یا چیز دیگری است که در آن مطلبی را مینویسند، و این تعبیر نشان میدهد که آیات قرآنی قبل از نزول بر پیغمبر اکرم ص در الواحی نوشته شده بود، و فرشتگان وحی آن را با خود میآورند، الواحی بسیار گرانقدر و پر ارزش.
2- مراد از «سَفَرَةٍ»، سفیران و رسولان وحی، یعنی فرشتگانی هستند که وحی الهی را به پیامبران میرسانند و این فرشتگان، یاران جبرئیل و تحت امر او هستند که قرآن درباره او میفرماید: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ ... مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ « تکویر، 19- 21»
3- در حدیثی از امام صادق ع میخوانیم که فرمود: الحافظ للقرآن العامل به مع السفرة الکرام البررة :" کسی که حافظ قرآن باشد و به آن عمل کند با سفیران بزرگوار فرمانبردار الهی خواهد بود".
این تعبیر به خوبی نشان میدهد که حافظان و مفسران و عاملان به قرآن در ردیف این سفره و همگام آنها هستند، و این یک واقعیت است که وقتی این دانشمندان و حافظان کاری شبیه فرشتگان و حاملان وحی انجام دهند در ردیف آنها قرار میگیرند.
به هر حال از مجموع این گفتار استفاده میشود که تمام کسانی که در راه حفظ قرآن و احیای آن میکوشند مقامی والا همچون مقام فرشتگان" کرام بر ره" دارند.
4- خداوند فرشتگان را به سه وصف توصیف کرده است:
نخست اینکه آنها سفیران و حاملان وحی اویند، و دیگر اینکه ذاتا عزیز و گرانمایهاند، و سومین وصف پاکی اعمال آنها و اطاعت و تسلیم و نیکوکاری است.
5- آیات قرآن مایه تذکّر و عامل بیداری فطرت بشری است.
6- مقام و مرتبه قرآن برتر از دسترسی نااهلان و تحریف و تغییر آنان است.
7- قرآن را باید در جایگاه بلند قرار داد.
8- قرآن باید از هر آلودگی حفظ شود.
9- در دعوت قرآن، اکراه و اجباری نیست و هرکس بخواهد با اختیار خودش آن را میپذیرد.
و این دلیلی است بر آزادی اراده انسان که تا نخواهد و تصمیم بر قبول هدایت نگیرد نمیتواند از آیات قرآن بهره گیرد.
10- آنچه را خداوند تکریم کرده ما نیز باید تکریم کنیم.
11- قرآن کریم را، فرشتگان کرام به پیامبر میرسانند. (هم سرچشمه قرآن خداوند کریم است و هم خود قرآن و هم آورندگان آن و هم بر کسی که نازل شده است.)
۶۴۳
۳۱ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.