💎 ذکر چند مطلب درباره حدیث دوات
💎 ذکر چند مطلب درباره حدیث #دوات
۱. این حدیث به عبارات مختلف درکتب مختلف #شیعه و اهل خلاف ( #اهلسنت ) نقل شده است. این عبارت که جسارت به أشرف مخلوقات #رسول_خدا صلی الله علیه وآله را در بر دارد به عبارت های مختلف نقل شده است :
إنَّ الرَّجُل لَیَهجُر .
📖 الرسالة السعدیة ص۷۲
إنَّ النَّبی یَهجُرُ کَما یَهجُرُ المریض.
📖 مکاتیب الرسول ج۳ ص۷۱۳
«انما یهجر (رسول الله)».
📖 اعیان الشیعة ج۱ ص۲۹٤
«ان نبی الله یهجر (لیهجر)».
📖 کتاب سلیم بن قیس الهلالی رَحِمَهُ الله ج۲ ص۲۱۱
«ان النبی یهجر».
📖 نهج الحق ص۳۳
۲. آن قدر مطلب واضح و أسناد فراوان است که عدّه ای بر آن شده اند که معنای این عبارت را نقل کنند تا شاید از وقاحت کلام گوینده آن بکاهند.
📖 النص و الإجتهاد ص۱۵۰
به عنوان نمونه
ابن ابی الحدید می گوید : #عمر کلمه ای گفت که معنایش این است «إن الوجع قد غلب علی رسول الله : همانا #درد بر #پیامبر_اکرم غلبه کرده است» !!؟
📖 شرح نهج البلاغة (ابن ابی الحدید) ج۳ ص۱۷ ، ج۶ ص۵۱
در جای دیگر ابن ابی الحدید می گوید :
لقد غلبه الوجع، به تحقیق درد بر او غلبه کرده. اما این ماجرا قابل انکار نیست.
۳. جسارت و نسبت #هذیان به أشرف مخلوقات مخالف آیات #قرآن کریم است، که به عنوان نمونه آیات زیر ذکر می شود :
«وَ ما یَنطِقُ عَن الهَوی * إن هُوَ إلّا وَحیٌ یُوحی».
📖 نجم آیه ۳ و ٤
«أطیعُوا اللهَ وَ أطیعُوا الرَّسُولَ».
📖 نساء آیه ۵۹
«ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُم عَنهَ فَانتَهُوا».
📖 حشر آیه ۷
«وَ ما کانَ لِمُؤمِنٍ وَ لا مُؤمِنَةٍ إذا قَضی اللهُ وَ رَسُولُهُ أمراً أن یَکُونَ لَهُمُ الخِیَرَةُ مِن أمرِهِم وَ مَن یَعصِِ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَقَد ضَلَّ ضَلالً مُبینا».
📖 احزاب آیه ۳۶
٤. گوینده این کلام شامل این آیات قرآنی است :
«وَ مَن یُشاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعدِ ما تَبَیَّنَ لَهُ الهُدی وَ یَتَّبِع غَیرَ سَبیلِ المُؤمِنینَ نُوَّلِهِ ما تَوَّلی وَ نُصلِه جَهَنَّمَ وَ ساءَت مَصیراً».
📖 نساء آیه ۱۱۵
«إنَّ الذینَ یُوذونَ اللهَ وَ رسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِی الدُنیا وَ الآخِرةِ و أعَدَّ لَهُم عَذاباً مُهیناً».
📖 احزاب آیه ۸۷
۵. إضافه بر عبارت #إن_الرجل_لیهجر که در کتب مختلف ذکر شده، گوینده این کلام در جاهای مختلف در دوران حکومت خود و قبل از آن در جواب سؤال کنندگان ـ و گاهی هم در کلام خودش که به إبن عباس گفت :
می دانی چرا آن روز مانع از آوردن کاغذ و قلم شدم ؟ چون می دانستم رسول خدا صلّی الله علیه و آله در آن وصیّت می خواهد #خلافت و #امامت خلقِ بعد از خود را با #علی_بن_ابیطالب ( #امیرالمومنین ) علیه السلام بیان کند. لذا مانع آوردن کاغذ و قلم شدم !!!
📖 التحفة العسجدیة ص۱٤٤
۱. این حدیث به عبارات مختلف درکتب مختلف #شیعه و اهل خلاف ( #اهلسنت ) نقل شده است. این عبارت که جسارت به أشرف مخلوقات #رسول_خدا صلی الله علیه وآله را در بر دارد به عبارت های مختلف نقل شده است :
إنَّ الرَّجُل لَیَهجُر .
📖 الرسالة السعدیة ص۷۲
إنَّ النَّبی یَهجُرُ کَما یَهجُرُ المریض.
📖 مکاتیب الرسول ج۳ ص۷۱۳
«انما یهجر (رسول الله)».
📖 اعیان الشیعة ج۱ ص۲۹٤
«ان نبی الله یهجر (لیهجر)».
📖 کتاب سلیم بن قیس الهلالی رَحِمَهُ الله ج۲ ص۲۱۱
«ان النبی یهجر».
📖 نهج الحق ص۳۳
۲. آن قدر مطلب واضح و أسناد فراوان است که عدّه ای بر آن شده اند که معنای این عبارت را نقل کنند تا شاید از وقاحت کلام گوینده آن بکاهند.
📖 النص و الإجتهاد ص۱۵۰
به عنوان نمونه
ابن ابی الحدید می گوید : #عمر کلمه ای گفت که معنایش این است «إن الوجع قد غلب علی رسول الله : همانا #درد بر #پیامبر_اکرم غلبه کرده است» !!؟
📖 شرح نهج البلاغة (ابن ابی الحدید) ج۳ ص۱۷ ، ج۶ ص۵۱
در جای دیگر ابن ابی الحدید می گوید :
لقد غلبه الوجع، به تحقیق درد بر او غلبه کرده. اما این ماجرا قابل انکار نیست.
۳. جسارت و نسبت #هذیان به أشرف مخلوقات مخالف آیات #قرآن کریم است، که به عنوان نمونه آیات زیر ذکر می شود :
«وَ ما یَنطِقُ عَن الهَوی * إن هُوَ إلّا وَحیٌ یُوحی».
📖 نجم آیه ۳ و ٤
«أطیعُوا اللهَ وَ أطیعُوا الرَّسُولَ».
📖 نساء آیه ۵۹
«ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُم عَنهَ فَانتَهُوا».
📖 حشر آیه ۷
«وَ ما کانَ لِمُؤمِنٍ وَ لا مُؤمِنَةٍ إذا قَضی اللهُ وَ رَسُولُهُ أمراً أن یَکُونَ لَهُمُ الخِیَرَةُ مِن أمرِهِم وَ مَن یَعصِِ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَقَد ضَلَّ ضَلالً مُبینا».
📖 احزاب آیه ۳۶
٤. گوینده این کلام شامل این آیات قرآنی است :
«وَ مَن یُشاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعدِ ما تَبَیَّنَ لَهُ الهُدی وَ یَتَّبِع غَیرَ سَبیلِ المُؤمِنینَ نُوَّلِهِ ما تَوَّلی وَ نُصلِه جَهَنَّمَ وَ ساءَت مَصیراً».
📖 نساء آیه ۱۱۵
«إنَّ الذینَ یُوذونَ اللهَ وَ رسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِی الدُنیا وَ الآخِرةِ و أعَدَّ لَهُم عَذاباً مُهیناً».
📖 احزاب آیه ۸۷
۵. إضافه بر عبارت #إن_الرجل_لیهجر که در کتب مختلف ذکر شده، گوینده این کلام در جاهای مختلف در دوران حکومت خود و قبل از آن در جواب سؤال کنندگان ـ و گاهی هم در کلام خودش که به إبن عباس گفت :
می دانی چرا آن روز مانع از آوردن کاغذ و قلم شدم ؟ چون می دانستم رسول خدا صلّی الله علیه و آله در آن وصیّت می خواهد #خلافت و #امامت خلقِ بعد از خود را با #علی_بن_ابیطالب ( #امیرالمومنین ) علیه السلام بیان کند. لذا مانع آوردن کاغذ و قلم شدم !!!
📖 التحفة العسجدیة ص۱٤٤
۳.۷k
۰۳ آبان ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.