🌷دیدگاه های شهید محمد جواد باهنر در باره انقلاب اسلامی....🌷
🌷دیدگاه های شهید محمد جواد باهنر در باره انقلاب اسلامی....🌷
شهید باهنر در موارد گوناگون بر اسلامی بودن انقلاب تأکید کرده است که برخی از این موارد عبارتند از:
«برادران، خواهران! موقعیتی بزرگ به دست آورده ایم. اسلام در کشور ما بعد از 14 قرن بار دیگر متولد شد. انقلاب ما صددرصد اسلامی بود. همه لمس کردید که اگر ایمان مذهبی شما نبود، این طور مردم برنمی خاستند و موج نمی آفریدند. این اسلام بود که این طور مردم را بسیج کرد».2
«انقلاب ما در سایه اسلام، مردم را متحد کرد و امروز هم اگر بخواهیم این وحدت بماند، باید در سایه اسلام بماند».3
نقش احزاب در پیروزی انقلاب و نقش عاشورا و مساجد از دیدگاه شهید باهنر، بسیار برجسته و مهم بود. از دیدگاه وی، انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی است؛ فرهنگی که سرانجام جهانی خواهد شد و پی آمد آن جز استقبال جهانیان از این فرهنگ نخواهد بود؛ زیرا هدف اصلی انقلاب، دفاع از مستضعفان است و با قوانین اسلامی که برخاسته از وجود هر انسانی است، شکل یافته است.
دکتر باهنر انقلاب ایران را انقلابی ملی نمی دانست، بلکه آن را انقلابی جهانی به شمار می آورد و می فرمود: «دو نوع موج و توفان، این انقلاب شما در تمام جهان به وجود آورده است؛ یکی زنگ خطری است که این انقلاب برای طاغوت ها ایجاد کرده است. انقلاب مستضعف ما زنگ خطر و تندباد خشم بود».
نکته دیگری که ایشان، در مصاحبه هایش بر آن تأکید می کرد، این بود که: «بعد از آنکه انقلاب شما پیروز شد، ما در اعماق زوایای دنیا چشم امیدمان را به این مرکز شما دوخته ایم و آمده ایم تا از شما برای نجات خودمان کمک بگیریم».4
ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود می فرماید: «هر پیروزی که علیه طاغوت انجام شود، هر پیروزی که علیه مستکبر انجام می شود، هر پیروزی که علیه مترف انجام می شود، بایستی به دنبال این پیروزی، اقدام های فعال و جدی در راه حاکمیت مستضعفین و روی کار آمدن محرومان و بیچارگان و آنها که در جامعه از حقوق اولیه خود محروم بوده اند، انجام گیرد».5
از دیدگاه شهید باهنر، نظام سیاسی ترسیم شده در قانون اساسی بر سه مسئله استوار است: حکومت مردم؛ حضور اسلام در تمام ارگان های حکومتی و مسئله رهبری ولایت فقیه و اسلام شناسان آگاه و شجاع و مدبّر.6
دکتر باهنر، آفت های انقلاب را غرور ناشی از پیروزی و بازگشت روحیه خودخواهی و گرایش به رفاه طلبی و ویژگی های پیش از خودسازی دوران انقلاب می دانست.7
از دیدگاه شهید باهنر استحکام اسلام و نظام اسلامی به عواملی بستگی دارد که عبارتند از: بصیرت؛ خودسازی؛ تواضع؛ تقوا؛ جلوگیری از هوس پرستی و پیروی از طریق هدایت؛ اجتناب از گناه؛ دوستی با برادران دینی؛ گوش دادن به علما و پذیرش حرف آنان؛ ترک انتقام به هنگام قدرت، زشت شمردن همراهی با باطل، نیکو شمردن پیروی از حق؛ جلوگیری از شادمانی های غفلت آور؛ دوری از کارهای باطل؛ افزایش عقل؛ به ارث گذاشتن صفات نیکو؛ از بین بردن حرص؛ ریشه کن کردن مکر و حیله؛ نظم دادن به از هم گسیختگی ها؛ رو آوردن به اصالت و استحکام.8
1. یاران امام به روایت اسناد ساواک، ج 14، صص 36 ـ 39.
2. فروغ اندیشه، تهیه از واحد فرهنی بنیاد شهید تهران، ج 1، ص 45.
3. محمدجواد باهنر، مباحثی پیرامون فرهنگ انقلاب اسلامی، صص 149 و 150.
4. فروغ اندیشه، ج 1، صص 40 و 41 و 50 ـ 56.
5. همان، صص 52 و 53.
6. همان، ص 39.
7. همان.
8. مباحثی پیرامون فرهنگ انقلاب اسلامی، صص 201 ـ 208.
شهید باهنر در موارد گوناگون بر اسلامی بودن انقلاب تأکید کرده است که برخی از این موارد عبارتند از:
«برادران، خواهران! موقعیتی بزرگ به دست آورده ایم. اسلام در کشور ما بعد از 14 قرن بار دیگر متولد شد. انقلاب ما صددرصد اسلامی بود. همه لمس کردید که اگر ایمان مذهبی شما نبود، این طور مردم برنمی خاستند و موج نمی آفریدند. این اسلام بود که این طور مردم را بسیج کرد».2
«انقلاب ما در سایه اسلام، مردم را متحد کرد و امروز هم اگر بخواهیم این وحدت بماند، باید در سایه اسلام بماند».3
نقش احزاب در پیروزی انقلاب و نقش عاشورا و مساجد از دیدگاه شهید باهنر، بسیار برجسته و مهم بود. از دیدگاه وی، انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی است؛ فرهنگی که سرانجام جهانی خواهد شد و پی آمد آن جز استقبال جهانیان از این فرهنگ نخواهد بود؛ زیرا هدف اصلی انقلاب، دفاع از مستضعفان است و با قوانین اسلامی که برخاسته از وجود هر انسانی است، شکل یافته است.
دکتر باهنر انقلاب ایران را انقلابی ملی نمی دانست، بلکه آن را انقلابی جهانی به شمار می آورد و می فرمود: «دو نوع موج و توفان، این انقلاب شما در تمام جهان به وجود آورده است؛ یکی زنگ خطری است که این انقلاب برای طاغوت ها ایجاد کرده است. انقلاب مستضعف ما زنگ خطر و تندباد خشم بود».
نکته دیگری که ایشان، در مصاحبه هایش بر آن تأکید می کرد، این بود که: «بعد از آنکه انقلاب شما پیروز شد، ما در اعماق زوایای دنیا چشم امیدمان را به این مرکز شما دوخته ایم و آمده ایم تا از شما برای نجات خودمان کمک بگیریم».4
ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود می فرماید: «هر پیروزی که علیه طاغوت انجام شود، هر پیروزی که علیه مستکبر انجام می شود، هر پیروزی که علیه مترف انجام می شود، بایستی به دنبال این پیروزی، اقدام های فعال و جدی در راه حاکمیت مستضعفین و روی کار آمدن محرومان و بیچارگان و آنها که در جامعه از حقوق اولیه خود محروم بوده اند، انجام گیرد».5
از دیدگاه شهید باهنر، نظام سیاسی ترسیم شده در قانون اساسی بر سه مسئله استوار است: حکومت مردم؛ حضور اسلام در تمام ارگان های حکومتی و مسئله رهبری ولایت فقیه و اسلام شناسان آگاه و شجاع و مدبّر.6
دکتر باهنر، آفت های انقلاب را غرور ناشی از پیروزی و بازگشت روحیه خودخواهی و گرایش به رفاه طلبی و ویژگی های پیش از خودسازی دوران انقلاب می دانست.7
از دیدگاه شهید باهنر استحکام اسلام و نظام اسلامی به عواملی بستگی دارد که عبارتند از: بصیرت؛ خودسازی؛ تواضع؛ تقوا؛ جلوگیری از هوس پرستی و پیروی از طریق هدایت؛ اجتناب از گناه؛ دوستی با برادران دینی؛ گوش دادن به علما و پذیرش حرف آنان؛ ترک انتقام به هنگام قدرت، زشت شمردن همراهی با باطل، نیکو شمردن پیروی از حق؛ جلوگیری از شادمانی های غفلت آور؛ دوری از کارهای باطل؛ افزایش عقل؛ به ارث گذاشتن صفات نیکو؛ از بین بردن حرص؛ ریشه کن کردن مکر و حیله؛ نظم دادن به از هم گسیختگی ها؛ رو آوردن به اصالت و استحکام.8
1. یاران امام به روایت اسناد ساواک، ج 14، صص 36 ـ 39.
2. فروغ اندیشه، تهیه از واحد فرهنی بنیاد شهید تهران، ج 1، ص 45.
3. محمدجواد باهنر، مباحثی پیرامون فرهنگ انقلاب اسلامی، صص 149 و 150.
4. فروغ اندیشه، ج 1، صص 40 و 41 و 50 ـ 56.
5. همان، صص 52 و 53.
6. همان، ص 39.
7. همان.
8. مباحثی پیرامون فرهنگ انقلاب اسلامی، صص 201 ـ 208.
۳.۰k
۰۹ شهریور ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.