پیام های آیات 89 و 90 سوره نمل
پیامها :
- علم خداوند به كارهاى نيك ما، عامل تشويق به انجام نيكى ها است. «انّه خبير بما تفعلون مَن جاء بالحسنة»
- مهم تر از انجام كار نيك در دنيا، بردن آن به صحنه قيامت است. «مَن جاء بالحسنة فله خير منها»
- آينده در گرو اعمال ماست. «من جاء ... فله ...» (هر عملى عكس العملى دارد).
- نيكى ها را قبل از منكرات مطرح كنيم. «من جاءبالحسنة»، سپس «من جاءبالسيئة»
- براى رشد خوبى ها، تشويق خوبان ضرورى است. «من جاء - فله خير منها»
- تشويق و تهديد، در كنار هم موثرند. «من جاء بالحسنة - من جاء بالسيئة»
- پاداش هاى الهى برتر از كار ماست. (پاداش بعضى كارها دو برابر است، «الضِعف»(108) بعضى چند برابر «اَضعافاً»(109) بعضى ده برابر «فله عَشر»(110) تا هفتصد برابر و بيشتر، كه «خيرٌ منها» همه آنها را شامل مى شود.
- نيكوكارى، عامل نجات در قيامت است. «مَن جاء بالحسنه - مِن فزع يومئذ آمنون»
- بهتر بودن پاداش هاى الهى مطلق است، هم از نظر زمانى ابدى است و هم از نظر مقدار، چند برابر عمل ماست. «خيرٌ منها»
- بالاتر از عذاب، خوارى انسان است. «كُبَّت وجوههم»
- كيفرهاى الهى بازتاب اعمال و تجسّم عملكرد ماست. آرى كسانى كه بعد از شنيدن حقّ، روى خود را از آن بر مى گردانند، در آن روز با صورت به دوزخ مى افتند. «هل تجزون»
- پاداش هاى الهى، چند برابر است؛ «خيرٌ منها» ولى كيفرهاى او يك برابر و عادلانه است. «ما كنتم تعملون»
- معاد جسمانى است. «وجوههم»
- اعمال انسان در قيامت مجسّم شده وانسان را گرفتار مى كند. «هل تجزون الاّ ما كنتم تعملون»
108) سبأ، 37.
109) بقره، 245.
110) انعام، 160.
- علم خداوند به كارهاى نيك ما، عامل تشويق به انجام نيكى ها است. «انّه خبير بما تفعلون مَن جاء بالحسنة»
- مهم تر از انجام كار نيك در دنيا، بردن آن به صحنه قيامت است. «مَن جاء بالحسنة فله خير منها»
- آينده در گرو اعمال ماست. «من جاء ... فله ...» (هر عملى عكس العملى دارد).
- نيكى ها را قبل از منكرات مطرح كنيم. «من جاءبالحسنة»، سپس «من جاءبالسيئة»
- براى رشد خوبى ها، تشويق خوبان ضرورى است. «من جاء - فله خير منها»
- تشويق و تهديد، در كنار هم موثرند. «من جاء بالحسنة - من جاء بالسيئة»
- پاداش هاى الهى برتر از كار ماست. (پاداش بعضى كارها دو برابر است، «الضِعف»(108) بعضى چند برابر «اَضعافاً»(109) بعضى ده برابر «فله عَشر»(110) تا هفتصد برابر و بيشتر، كه «خيرٌ منها» همه آنها را شامل مى شود.
- نيكوكارى، عامل نجات در قيامت است. «مَن جاء بالحسنه - مِن فزع يومئذ آمنون»
- بهتر بودن پاداش هاى الهى مطلق است، هم از نظر زمانى ابدى است و هم از نظر مقدار، چند برابر عمل ماست. «خيرٌ منها»
- بالاتر از عذاب، خوارى انسان است. «كُبَّت وجوههم»
- كيفرهاى الهى بازتاب اعمال و تجسّم عملكرد ماست. آرى كسانى كه بعد از شنيدن حقّ، روى خود را از آن بر مى گردانند، در آن روز با صورت به دوزخ مى افتند. «هل تجزون»
- پاداش هاى الهى، چند برابر است؛ «خيرٌ منها» ولى كيفرهاى او يك برابر و عادلانه است. «ما كنتم تعملون»
- معاد جسمانى است. «وجوههم»
- اعمال انسان در قيامت مجسّم شده وانسان را گرفتار مى كند. «هل تجزون الاّ ما كنتم تعملون»
108) سبأ، 37.
109) بقره، 245.
110) انعام، 160.
۱.۸k
۱۹ دی ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.