بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
هرگز مانند اخباریون، در پی این نباشید که برای تمامی موضوعات فرعی نیز آیه یا حدیثی بیابید؛ گاه در آیات یا احادیث، اصول کلّی تبیین شدهاند و به فروعات تعمیم داده می شوند؛ چنان که در موضوعاتی چون بانک، بیمه، قوانین راهنمایی و رانندگی، اجازۀ اقامت یا روادید و هیچ حدیثی نمییابید و هم چنین حدیثی در ممنوعیت تجارت اسلحه یا کشت و فروش تریاک وجود ندارد، اما در ذیل احکام حکومتی و حرام، ممنوع و جرم محسوب می گردند.
اگر در پی استنباط احکام از آیات و احادیث میباشید، باید توجه داشته باشید که به غیر از ظاهر حدیث یا آیه، دقتها و ظرایف دیگری لازم است؛ مانند: یکی ندانستن مسجد و حرم؛ یا دقت به این که معمور نمودن مساجد یا حرمها، معظم داشتن شعائر الله می باشند، نه به کارگیری طلا؛ لذا هیچگاه بیان نشده که استفاده از طلا در تزئینات حرمها، از شعائر الله میباشد.
طبق فتوای آیت الله العظمی، امام خامنهای : زینت کردن مسجد به طلا اگر اسراف محسوب شود حرام است، و در غیر آن صورت هم مکروه است.
مسجد و حرم : ابتدا باید دقت شود که چرا مسجد و حرم، هر دو مشابه و یک چیز فرض شدهاند؛ در حالی که مسجد، بیت الله است، اما حرم، محدودهای است که حرمت خود را دارد و هر کدام احکام جداگانهای دارند، لذا نباید با هم مقایسه شوند و احکام مشابهی برای هر دو فرض شود.
به عنوان مثال: توقف در مساجد، برای افراد جُنب و حیض، حرام است، مگر آن که از دربی وارد و از درب دیگری خارج شوند، یعنی فقط عبور نمایند، و در مسجد الحرام و مسجد النبی صلی الله علیه و آله، همین مقدار نیز جایز نمی باشد؛ اما توقف در حرمها، به غیر از محدودۀ ضریح، اشکالی ندارد.
برای مکان مسجد، خطبه خوانده می شود؛ ممکن است در محوطه بزرگی که به نام مسجد بنا شده است، فقط برای محوطهای محدود، خطبه خوانده شود و مابقی حکم مسجد را ندارند؛ اما برای حرمها و حتی مکان قرار گرفتن قبر و ضریح نیز هیچ خطبهای خوانده نمیشود و حکم مسجد را ندارند.
مسجد، محل عبادت حق تعالی میباشد، اما حرمها محل زیارت قبور اولیاء الله میباشند، اگر چه این زیارت نیز خودش عبادت است.
خانههای مؤمنان، همه مکانهای نورانی و محترمی میباشند که خداوند سبحان، اجازه داده ذکر او از این خانهها بلند شود، چنان که فرمود: فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَال - این نور در خانههایی است که خدا اذن داده شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها رفعت یابند و نامش در آنها ذکر شود، (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
هرگز مانند اخباریون، در پی این نباشید که برای تمامی موضوعات فرعی نیز آیه یا حدیثی بیابید؛ گاه در آیات یا احادیث، اصول کلّی تبیین شدهاند و به فروعات تعمیم داده می شوند؛ چنان که در موضوعاتی چون بانک، بیمه، قوانین راهنمایی و رانندگی، اجازۀ اقامت یا روادید و هیچ حدیثی نمییابید و هم چنین حدیثی در ممنوعیت تجارت اسلحه یا کشت و فروش تریاک وجود ندارد، اما در ذیل احکام حکومتی و حرام، ممنوع و جرم محسوب می گردند.
اگر در پی استنباط احکام از آیات و احادیث میباشید، باید توجه داشته باشید که به غیر از ظاهر حدیث یا آیه، دقتها و ظرایف دیگری لازم است؛ مانند: یکی ندانستن مسجد و حرم؛ یا دقت به این که معمور نمودن مساجد یا حرمها، معظم داشتن شعائر الله می باشند، نه به کارگیری طلا؛ لذا هیچگاه بیان نشده که استفاده از طلا در تزئینات حرمها، از شعائر الله میباشد.
طبق فتوای آیت الله العظمی، امام خامنهای : زینت کردن مسجد به طلا اگر اسراف محسوب شود حرام است، و در غیر آن صورت هم مکروه است.
مسجد و حرم : ابتدا باید دقت شود که چرا مسجد و حرم، هر دو مشابه و یک چیز فرض شدهاند؛ در حالی که مسجد، بیت الله است، اما حرم، محدودهای است که حرمت خود را دارد و هر کدام احکام جداگانهای دارند، لذا نباید با هم مقایسه شوند و احکام مشابهی برای هر دو فرض شود.
به عنوان مثال: توقف در مساجد، برای افراد جُنب و حیض، حرام است، مگر آن که از دربی وارد و از درب دیگری خارج شوند، یعنی فقط عبور نمایند، و در مسجد الحرام و مسجد النبی صلی الله علیه و آله، همین مقدار نیز جایز نمی باشد؛ اما توقف در حرمها، به غیر از محدودۀ ضریح، اشکالی ندارد.
برای مکان مسجد، خطبه خوانده می شود؛ ممکن است در محوطه بزرگی که به نام مسجد بنا شده است، فقط برای محوطهای محدود، خطبه خوانده شود و مابقی حکم مسجد را ندارند؛ اما برای حرمها و حتی مکان قرار گرفتن قبر و ضریح نیز هیچ خطبهای خوانده نمیشود و حکم مسجد را ندارند.
مسجد، محل عبادت حق تعالی میباشد، اما حرمها محل زیارت قبور اولیاء الله میباشند، اگر چه این زیارت نیز خودش عبادت است.
خانههای مؤمنان، همه مکانهای نورانی و محترمی میباشند که خداوند سبحان، اجازه داده ذکر او از این خانهها بلند شود، چنان که فرمود: فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَال - این نور در خانههایی است که خدا اذن داده شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها رفعت یابند و نامش در آنها ذکر شود، (ادامه دارد...)
۴۸۳
۱۰ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.