تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره بینه
آیه 8 آخرین آیه این سوره
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
جَزٰاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّٰاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهٰارُ خٰالِدِينَ فِيهٰا أَبَداً رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ (٨)
پاداششان نزد پروردگارشان بهشت هاى پاينده اى است كه از زير [درختان] آن نهرها جارى است، در آنها جاودانه اند، خدا از آنان خشنود است و آنان هم از خدا خشنودند؛ اين [پاداش] براى كسى است كه از پروردگارش بترسد
نکته ها:
«خَشيت» به آن خوفى گفته مى شود كه بر اساس تعظيم و عظمت باشد.
اين آيه مى فرمايد: بهشت مخصوص اهل خشيت است. «ذلك لمن خشى ربّه» و آيه اى ديگر مى فرمايد: تنها علما اهل خشيت هستند: «انّما يخشى اللّه من عباده العلماء»(103) پس بهشت مخصوص علما است.
از طرفى مى دانيم كه تمام علما و دانشمندان اهل بهشت نيستند. زيرا قرآن بسيارى از دوزخيان را كسانى مى داند كه بعد از علم و آگاهى گمراه شدند: «اضلّه اللّه على علم»(104) و همچنين تمام بى سوادان دوزخى نيستند.
پس آن علمى كه سبب خشيت مى شود اين علم اصطلاحى نيست، بلكه مراد يك فهم طبيعى و الهى است كه سبب نورانيّت دل شود.
-----
103) فاطر، 28.
104) جاثيه، 23.
پیامها :
- بهشت جسم، باغ و نهر و بهشت روح، رضاى خداوند است. «جنّات عدن... رضى اللّه عنهم»
- خشيت الهى، سرچشمه عمل به دستورات الهى است. «آمنوا و عملوا الصالحات... جزاؤهم... جنّات... ذلك لمن خشى ربّه»
- جاودانگى بهشت براى مؤمنان قطعى است. (كلمات «عدن»، «خالدين» و «ابداً» همه بيانگر قطعى بودن خلود است.) «جنّات عدن... خالدين فيها ابداً»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره بینه
آیه 8 آخرین آیه این سوره
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
جَزٰاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّٰاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهٰارُ خٰالِدِينَ فِيهٰا أَبَداً رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ (٨)
پاداششان نزد پروردگارشان بهشت هاى پاينده اى است كه از زير [درختان] آن نهرها جارى است، در آنها جاودانه اند، خدا از آنان خشنود است و آنان هم از خدا خشنودند؛ اين [پاداش] براى كسى است كه از پروردگارش بترسد
نکته ها:
«خَشيت» به آن خوفى گفته مى شود كه بر اساس تعظيم و عظمت باشد.
اين آيه مى فرمايد: بهشت مخصوص اهل خشيت است. «ذلك لمن خشى ربّه» و آيه اى ديگر مى فرمايد: تنها علما اهل خشيت هستند: «انّما يخشى اللّه من عباده العلماء»(103) پس بهشت مخصوص علما است.
از طرفى مى دانيم كه تمام علما و دانشمندان اهل بهشت نيستند. زيرا قرآن بسيارى از دوزخيان را كسانى مى داند كه بعد از علم و آگاهى گمراه شدند: «اضلّه اللّه على علم»(104) و همچنين تمام بى سوادان دوزخى نيستند.
پس آن علمى كه سبب خشيت مى شود اين علم اصطلاحى نيست، بلكه مراد يك فهم طبيعى و الهى است كه سبب نورانيّت دل شود.
-----
103) فاطر، 28.
104) جاثيه، 23.
پیامها :
- بهشت جسم، باغ و نهر و بهشت روح، رضاى خداوند است. «جنّات عدن... رضى اللّه عنهم»
- خشيت الهى، سرچشمه عمل به دستورات الهى است. «آمنوا و عملوا الصالحات... جزاؤهم... جنّات... ذلك لمن خشى ربّه»
- جاودانگى بهشت براى مؤمنان قطعى است. (كلمات «عدن»، «خالدين» و «ابداً» همه بيانگر قطعى بودن خلود است.) «جنّات عدن... خالدين فيها ابداً»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۳k
۰۴ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.