بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت سوم - عصمت در آیات :
8 - شهادت بر اعمال :
آیاتی که به مسئله نظارت و شهادت بر اعمال اشاره دارند نیز دلیل دیگری بر عصمت هستند: (الالهیات، ج 3، ص 195)
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدا - همان گونه شما را نيز، امت ميانه اى قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر هم بر شما گواه است.(سوره بقره بخشی از آیه 143)
فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهِيداً - حال آنها چگونه است آن روزى كه از هر امتى، شاهد و گواهى بر اعمالشان مىآوريم، و تو را نيز بر آنان گواه خواهيم آورد؟(سوره نساء آیه 41)
وَ يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً - روزى را كه از هر امّتى گواهى بر آنان برمى انگيزيم.(سوره نحل بخشی از آیه 84)
روشن است که شهادت بر اعمال در گرو علم به حقیقت اعمال است، و همچنین روشن است که آگاهی ایشان از اعمال دیگران اگر از طریق آگاه سازی باشد که شهادت معنا ندارد، چون برای شهادت باید بدون واسطه فعل را درک کرده باشد!پس ایشان احاطه دارند بر دیگران، یعنی نفس ابتدا بر خود مسلط میشود و وقتی قدرت بیشتری یافت بر اطراف تسلط می یابد.
نفسی که چنین احاطه ای داشته باشد که اعمال سایرین بر او پوشیده نباشد، چطور در اعمال خودش دچار سهو و فراموشی میشود؟! ریشه سهو و نسیان غفلت است.
استدلالی جالبی از امام صادق(علیه السلام) وارد شده است که فرمودند: کسی که شهادت او برای سه کیلو گندم در دنیا پذیرفته نمیشود چطور خداوند در برابر همه امت ها در روز قیامت از او طلب شهادت کرده وشهادتش را بپذیرد؟!(مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، دار إحياء التراث العربي، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج23، ص 350)(پایان)
قسمت سوم - عصمت در آیات :
8 - شهادت بر اعمال :
آیاتی که به مسئله نظارت و شهادت بر اعمال اشاره دارند نیز دلیل دیگری بر عصمت هستند: (الالهیات، ج 3، ص 195)
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدا - همان گونه شما را نيز، امت ميانه اى قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر هم بر شما گواه است.(سوره بقره بخشی از آیه 143)
فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهِيداً - حال آنها چگونه است آن روزى كه از هر امتى، شاهد و گواهى بر اعمالشان مىآوريم، و تو را نيز بر آنان گواه خواهيم آورد؟(سوره نساء آیه 41)
وَ يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً - روزى را كه از هر امّتى گواهى بر آنان برمى انگيزيم.(سوره نحل بخشی از آیه 84)
روشن است که شهادت بر اعمال در گرو علم به حقیقت اعمال است، و همچنین روشن است که آگاهی ایشان از اعمال دیگران اگر از طریق آگاه سازی باشد که شهادت معنا ندارد، چون برای شهادت باید بدون واسطه فعل را درک کرده باشد!پس ایشان احاطه دارند بر دیگران، یعنی نفس ابتدا بر خود مسلط میشود و وقتی قدرت بیشتری یافت بر اطراف تسلط می یابد.
نفسی که چنین احاطه ای داشته باشد که اعمال سایرین بر او پوشیده نباشد، چطور در اعمال خودش دچار سهو و فراموشی میشود؟! ریشه سهو و نسیان غفلت است.
استدلالی جالبی از امام صادق(علیه السلام) وارد شده است که فرمودند: کسی که شهادت او برای سه کیلو گندم در دنیا پذیرفته نمیشود چطور خداوند در برابر همه امت ها در روز قیامت از او طلب شهادت کرده وشهادتش را بپذیرد؟!(مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، دار إحياء التراث العربي، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج23، ص 350)(پایان)
۳۳۷
۱۶ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.