تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره عنکبوت
آیه 21 و 22
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
يُعَذِّبُُ مَن يَشَاءُ وَيَرْحَمُ مَن يَشَاءُ وَإِلَيْهِ تُقْلَبُونَ (21)
وَمَا أَنتُم بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاء وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ (22)
ترجمه :
(خداوند،) هر كه را بخواهد عذاب و هر كه را بخواهد رحمت مى كند، و به سوى او بازگردانده مى شويد.
و شما هرگز نمى توانيد خدا را عاجز كنيد، نه در زمين و نه در آسمان، و براى شما جز خداوند، ولىّ و ياورى نيست.
نکته ها:
شيوه تربيتى قرآن چنان است كه هرگاه مِهر و قهر خداوند را بيان مى كند، ابتدا از مهر و رحمت و سپس از قهر و عذاب سخن مى گويد، ولى چون اين آيه، دنباله تكذيب كفّار است، ابتدا درباره عذاب و سپس درباره رحمت سخن گفته است.
در قرآن كريم، هر جا كه جمله «مَن يشاء» و سخن از اراده و خواست خداوند آمده است، مشيّت با توجّه به حكمت و عدل است، زيرا اراده الهى بدون حكمت نيست.
در مجمع البيان مى خوانيم: «ولىّ» كسى است كه بدون درخواست، كمك كند و «نصير» كسى است كه با درخواست فرد، او را يارى نمايد و كفّار از هر دو محرومند.
پیامها :
- دشمنان دين، با هرگونه تدبير و تلاش و توطئه اى نمى توانند بر اراده الهى چيره شوند و از مدار قهر او خارج گردند. «و ما انتم بمعجزين»
- براى شرك زدايى، بايد انواع موهومات را نفى كرد. «ما انتم - و لا فى السماء - و لانصير» به كفّار و دشمنان دين مى فرمايد: نه شما به تنهايى كارائى داريد، «ما انتم بمعجزين» و نه از ديگران كارى ساخته است. «ما لكم... من ولىّ ولانصير»
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره عنکبوت
آیه 21 و 22
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
يُعَذِّبُُ مَن يَشَاءُ وَيَرْحَمُ مَن يَشَاءُ وَإِلَيْهِ تُقْلَبُونَ (21)
وَمَا أَنتُم بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاء وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ (22)
ترجمه :
(خداوند،) هر كه را بخواهد عذاب و هر كه را بخواهد رحمت مى كند، و به سوى او بازگردانده مى شويد.
و شما هرگز نمى توانيد خدا را عاجز كنيد، نه در زمين و نه در آسمان، و براى شما جز خداوند، ولىّ و ياورى نيست.
نکته ها:
شيوه تربيتى قرآن چنان است كه هرگاه مِهر و قهر خداوند را بيان مى كند، ابتدا از مهر و رحمت و سپس از قهر و عذاب سخن مى گويد، ولى چون اين آيه، دنباله تكذيب كفّار است، ابتدا درباره عذاب و سپس درباره رحمت سخن گفته است.
در قرآن كريم، هر جا كه جمله «مَن يشاء» و سخن از اراده و خواست خداوند آمده است، مشيّت با توجّه به حكمت و عدل است، زيرا اراده الهى بدون حكمت نيست.
در مجمع البيان مى خوانيم: «ولىّ» كسى است كه بدون درخواست، كمك كند و «نصير» كسى است كه با درخواست فرد، او را يارى نمايد و كفّار از هر دو محرومند.
پیامها :
- دشمنان دين، با هرگونه تدبير و تلاش و توطئه اى نمى توانند بر اراده الهى چيره شوند و از مدار قهر او خارج گردند. «و ما انتم بمعجزين»
- براى شرك زدايى، بايد انواع موهومات را نفى كرد. «ما انتم - و لا فى السماء - و لانصير» به كفّار و دشمنان دين مى فرمايد: نه شما به تنهايى كارائى داريد، «ما انتم بمعجزين» و نه از ديگران كارى ساخته است. «ما لكم... من ولىّ ولانصير»
۲.۸k
۱۲ فروردین ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.