بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت چهارم :
دیگران و نیازمندان را نیز ببینید؛ لذا امر به ادای زکات نمود و زکات یعنی خروجی داشتن؛ حال خواه زکات معنوی چون زکات علم باشد، یا زکات مال در موارد مشخص، یا زکات فطریه، یا زکات برای حمایت از حکومت و لشکریان اسلام، و سایر خروجیها که سبب میگردد انسان مؤمن،نقش خود را در به جریان انداختن نعمات الهی، به خوبی ایفا نماید و خودش رشد یابد.
پنج) - قرض الحسنه :
خداوند متعال، پرداخت قرض الحسنه به نیازمندان را برتر از بخشش مال اعلام نمود و آن را قرض به خودش وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا -(سوره حج بخشی از آیه 18)
بیان داشت، چرا که بازپرداخت این قرض و حتی بیشتر از آن را خود بر عهده گرفته است و اساساً هر گونه خدمت به بندگانش و انجام هر خیری در راه خدا و جهت جلب رضایتش را عبادت خود بر شمرده و اجر مضاعف را وعده داده است که او در وعدهاش هیچ تخلفی نمینماید.
شش) - طلب مغفرت :
استغفار طلب مغفرت، با تقاضای عَفو و بخشش گناهان متفاوت است، چنان که در یک آیه، به هر دو اشاره نموده است: إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ - به درستی که الله، عَفوّ و غفور است (سوره حج بخشی از آیه 60)
عَفُوّ یعنی بخشندۀ گناهان، اما غَفور، یعنی هم میبخشد و هم پوشش می دهد، لذا فرمود: بسیار استغفار نمایید، یعنی طلب بخشش و پوشش نمایید. چه بسا انسان گناهی مرتکب نشده باشد، اما غیبتها، تهمتها، افتراها، بد گوییها و ... به او چسبیده باشد که به آن ذنب میگویند. پس، وقتی استغفار مینمایید، هم گناهان بخشوده میشود و هم تمامی ذنوب، پوشانده میگردند. لذا در پایان آیه فرمود: وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ .(پایان)
پاسخ قسمت چهارم :
دیگران و نیازمندان را نیز ببینید؛ لذا امر به ادای زکات نمود و زکات یعنی خروجی داشتن؛ حال خواه زکات معنوی چون زکات علم باشد، یا زکات مال در موارد مشخص، یا زکات فطریه، یا زکات برای حمایت از حکومت و لشکریان اسلام، و سایر خروجیها که سبب میگردد انسان مؤمن،نقش خود را در به جریان انداختن نعمات الهی، به خوبی ایفا نماید و خودش رشد یابد.
پنج) - قرض الحسنه :
خداوند متعال، پرداخت قرض الحسنه به نیازمندان را برتر از بخشش مال اعلام نمود و آن را قرض به خودش وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا -(سوره حج بخشی از آیه 18)
بیان داشت، چرا که بازپرداخت این قرض و حتی بیشتر از آن را خود بر عهده گرفته است و اساساً هر گونه خدمت به بندگانش و انجام هر خیری در راه خدا و جهت جلب رضایتش را عبادت خود بر شمرده و اجر مضاعف را وعده داده است که او در وعدهاش هیچ تخلفی نمینماید.
شش) - طلب مغفرت :
استغفار طلب مغفرت، با تقاضای عَفو و بخشش گناهان متفاوت است، چنان که در یک آیه، به هر دو اشاره نموده است: إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ - به درستی که الله، عَفوّ و غفور است (سوره حج بخشی از آیه 60)
عَفُوّ یعنی بخشندۀ گناهان، اما غَفور، یعنی هم میبخشد و هم پوشش می دهد، لذا فرمود: بسیار استغفار نمایید، یعنی طلب بخشش و پوشش نمایید. چه بسا انسان گناهی مرتکب نشده باشد، اما غیبتها، تهمتها، افتراها، بد گوییها و ... به او چسبیده باشد که به آن ذنب میگویند. پس، وقتی استغفار مینمایید، هم گناهان بخشوده میشود و هم تمامی ذنوب، پوشانده میگردند. لذا در پایان آیه فرمود: وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ .(پایان)
۱۸۶
۱۹ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.