تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر
آیه 17 و 18
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَي اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَي فَبَشِّرْ عِبَادِ (17)
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ (18)
ترجمه :
و كسانى كه از عبادت و بندگى طاغوت ها (و قدرت هاى ضد الهى) دورى نموده و به سوى خدا بازگشتند بر آنان مژده باد، پس بندگان مرا بشارت ده.
آنان كه سخن را با دقّت مى شنوند و بهترين آن را پيروى مى كنند، آنانند كه خداوند هدايتشان نموده و آنانند همان خردمندان.
نکته ها:
«طاغوت» به كسى گفته مى شود كه اهل طغيان و تجاوز باشد. «اجتناب» يعنى چيزى را در يك جانب و خود را در جانب ديگر قرار دادن. مراد از انابه به سوى خدا و اجتناب از طاغوت، همان است كه در آية الكرسى مى خوانيم: «فمَن يكفر بالطاغوت و يؤمن باللّه»(15)
مراد از عبادت طاغوت، اطاعت از ستمگران و طاغيان است. زيرا در حديثى در تفسير مجمع البيان مى خوانيم: «مَن اطاع جبّاراً فقد عَبَده» اطاعت از ستمگر، پرستش اوست.
در آيه 18 مى فرمايد: بشارت ده به كسانى كه از احسن پيروى مى كنند و در جاى ديگر سخنِ احسن را دعوت به خدا مى داند، «احسن قولاً ممّن دعا الى اللّه»(16) و بهترين دعوت كننده را رسول خدا مى داند. «ادعوا الى اللّه على بصيرة»(17) بنابراين بايد از احسن گفته ها پيروى كرد كه دعوت به خداست و بهترين دعوت به خدا، دعوت پيامبر اوست، پس پيروى از احسن، يعنى پيروى از وحى ودعوت هاى رسول خداصلى الله عليه وآله.
15) بقره، 256.
16) فصّلت، 33.
17) يوسف، 108.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر
آیه 17 و 18
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَي اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَي فَبَشِّرْ عِبَادِ (17)
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ (18)
ترجمه :
و كسانى كه از عبادت و بندگى طاغوت ها (و قدرت هاى ضد الهى) دورى نموده و به سوى خدا بازگشتند بر آنان مژده باد، پس بندگان مرا بشارت ده.
آنان كه سخن را با دقّت مى شنوند و بهترين آن را پيروى مى كنند، آنانند كه خداوند هدايتشان نموده و آنانند همان خردمندان.
نکته ها:
«طاغوت» به كسى گفته مى شود كه اهل طغيان و تجاوز باشد. «اجتناب» يعنى چيزى را در يك جانب و خود را در جانب ديگر قرار دادن. مراد از انابه به سوى خدا و اجتناب از طاغوت، همان است كه در آية الكرسى مى خوانيم: «فمَن يكفر بالطاغوت و يؤمن باللّه»(15)
مراد از عبادت طاغوت، اطاعت از ستمگران و طاغيان است. زيرا در حديثى در تفسير مجمع البيان مى خوانيم: «مَن اطاع جبّاراً فقد عَبَده» اطاعت از ستمگر، پرستش اوست.
در آيه 18 مى فرمايد: بشارت ده به كسانى كه از احسن پيروى مى كنند و در جاى ديگر سخنِ احسن را دعوت به خدا مى داند، «احسن قولاً ممّن دعا الى اللّه»(16) و بهترين دعوت كننده را رسول خدا مى داند. «ادعوا الى اللّه على بصيرة»(17) بنابراين بايد از احسن گفته ها پيروى كرد كه دعوت به خداست و بهترين دعوت به خدا، دعوت پيامبر اوست، پس پيروى از احسن، يعنى پيروى از وحى ودعوت هاى رسول خداصلى الله عليه وآله.
15) بقره، 256.
16) فصّلت، 33.
17) يوسف، 108.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۶۷۲
۲۲ بهمن ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.