خانواده و اخلاق جنسی
#خانواده_و_اخلاق_جنسی
#فصل_دوم
#سیر_تاریخی_حقوق_زن
🔆 نهضت زنان یا نهضت مردان براى زن؟
🌑 در این جا دو نظریه وجود دارد.
🌗 یک نظریه مى گوید که مرد در گذشته عالما عامدا به زن ظلم مى کرد و زن قیام کرد و تدریجا حقوق خودش را از مرد گرفت، مثل همه قیام هاى دیگر.
🌗 مثلا قیامى که طبقه کارگر علیه طبقات غیر کارگر کرده اند و مى کنند و همه قیام هاى دیگرى که طبقاتى که حقوقشان از دست رفته است علیه طبقاتى که حقوق آن ها را پایمال کرده اند قیام مى کنند و حقوق خودشان را پس مى گیرند.
🌗 ولى این مطلبى است که با تاریخ اصلا وفق نمى دهد. ما نهضتى به نام نهضت زن که عامل نهضت خودِ زنان باشند علیه مردان یعنى زنان صفى در مقابل مردان تشکیل داده باشند، در همه تاریخ سراغ نداریم حتى امروز.
🌑 زن در طول تاریخ که حقوق خودش را باز یافته است نه در اثر نهضتى بوده و به زور حقوق خودش را از مرد گرفته است، بلکه در اثر قیام مردانى بوده است که به عدالت قیام کرده اند و قیامشان براى عدل و عدالت بوده است.
🌗 احساس کرده اند که حقوق زنان از دست رفته است؛ خود مرد حق زن را از مرد گرفته و به زن داده است. سهم خود مرد در این نهضت و قیام بیشتر بوده است.
🌗این تاریخ است که این حقیقت را به ما نشان مى دهد. یک نمونه اش خود اسلام است. احدى تردید ندارد، حتى این هایى که امروز علیه قوانین اسلام قیام کرده اند قبول دارند که اسلام در زمان خودش یک نهضتى بود به نفع زن.
🌗 قرآن عتاب هایى به نفع زن و علیه مردان کرده است و اسلام آن رسوم جاهلیت را از بین برد. اسلام نهضتى بود به نفع زن ولى نه نهضتى از طرف زنان. این زنان نبودند که قیام کردند.
🌑 حتى در عصر جدید این گونه است. من به انگیزه هاى مردان امروز کار ندارم، چه در اروپا چه در غیر اروپا. شما تاریخ امروز دنیا را نگاه کنید...
🌗 ببینید این نهضتى که امروز به نام نهضت زن وجود دارد آیا مردها در این کار بیشتر سهیم اند یا خود زن ها؟ آیا این سر و صداها به نام طرفدارى از زن و حقوق زن را مردها در دنیا راه انداخته اند یا زن ها؟
🌗 این که ماهیت نهضت عصر جدید چیست، که یک ماهیت مرکبى دارد، یک وقت دیگر ان شاءالله عرض مى کنم.
🌗 باز این سر و صدا را مردها راه انداخته اند. نود و پنج درصد از این سر و صداها مال مردهاست و آن پنج درصدش مال زن هاست. تازه در آن پنج درصد هم مردها هستند که زنان را جلو مى اندازند، مى گویند برخیزید سر و صدا راه بیندازید.
ص ۵
#فصل_دوم
#سیر_تاریخی_حقوق_زن
🔆 نهضت زنان یا نهضت مردان براى زن؟
🌑 در این جا دو نظریه وجود دارد.
🌗 یک نظریه مى گوید که مرد در گذشته عالما عامدا به زن ظلم مى کرد و زن قیام کرد و تدریجا حقوق خودش را از مرد گرفت، مثل همه قیام هاى دیگر.
🌗 مثلا قیامى که طبقه کارگر علیه طبقات غیر کارگر کرده اند و مى کنند و همه قیام هاى دیگرى که طبقاتى که حقوقشان از دست رفته است علیه طبقاتى که حقوق آن ها را پایمال کرده اند قیام مى کنند و حقوق خودشان را پس مى گیرند.
🌗 ولى این مطلبى است که با تاریخ اصلا وفق نمى دهد. ما نهضتى به نام نهضت زن که عامل نهضت خودِ زنان باشند علیه مردان یعنى زنان صفى در مقابل مردان تشکیل داده باشند، در همه تاریخ سراغ نداریم حتى امروز.
🌑 زن در طول تاریخ که حقوق خودش را باز یافته است نه در اثر نهضتى بوده و به زور حقوق خودش را از مرد گرفته است، بلکه در اثر قیام مردانى بوده است که به عدالت قیام کرده اند و قیامشان براى عدل و عدالت بوده است.
🌗 احساس کرده اند که حقوق زنان از دست رفته است؛ خود مرد حق زن را از مرد گرفته و به زن داده است. سهم خود مرد در این نهضت و قیام بیشتر بوده است.
🌗این تاریخ است که این حقیقت را به ما نشان مى دهد. یک نمونه اش خود اسلام است. احدى تردید ندارد، حتى این هایى که امروز علیه قوانین اسلام قیام کرده اند قبول دارند که اسلام در زمان خودش یک نهضتى بود به نفع زن.
🌗 قرآن عتاب هایى به نفع زن و علیه مردان کرده است و اسلام آن رسوم جاهلیت را از بین برد. اسلام نهضتى بود به نفع زن ولى نه نهضتى از طرف زنان. این زنان نبودند که قیام کردند.
🌑 حتى در عصر جدید این گونه است. من به انگیزه هاى مردان امروز کار ندارم، چه در اروپا چه در غیر اروپا. شما تاریخ امروز دنیا را نگاه کنید...
🌗 ببینید این نهضتى که امروز به نام نهضت زن وجود دارد آیا مردها در این کار بیشتر سهیم اند یا خود زن ها؟ آیا این سر و صداها به نام طرفدارى از زن و حقوق زن را مردها در دنیا راه انداخته اند یا زن ها؟
🌗 این که ماهیت نهضت عصر جدید چیست، که یک ماهیت مرکبى دارد، یک وقت دیگر ان شاءالله عرض مى کنم.
🌗 باز این سر و صدا را مردها راه انداخته اند. نود و پنج درصد از این سر و صداها مال مردهاست و آن پنج درصدش مال زن هاست. تازه در آن پنج درصد هم مردها هستند که زنان را جلو مى اندازند، مى گویند برخیزید سر و صدا راه بیندازید.
ص ۵
۳.۴k
۲۴ اسفند ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.